Vær bevisst innflytelsen du har på teamet ditt. Er du en god rollemodell? Hvilken tankegang representerer du? Ser du en positiv overflodstankegang hos teamlederne dine? Eller er de pessimistiske og konkurrerer seg imellom?

Knapphetsmentalitet versus overflodsmentalitet

Holdninger vi har til knapphet og overflod i andre aspekter av livene våre, kan i stor grad påvirke vår suksess. Når du lever i en verden av knapphet, konkurrerer du om tilgjengelige ressurser, selv når det er en overflod av dem.

Hvis du derimot har en overflodstankegang, har du gjerne en dyp indre følelse av personlig verdi og trygghet. Du vet at det er mye av alt der ute – og at det er nok til alle. Det resulterer i deling av prestisje, anerkjennelse og beslutningstaking. Det åpner for muligheter og kreativitet.

Utvikle en overflodsmentalitet

I et arbeidsmiljø der ressurser som for eksempel penger, muligheter og anerkjennelse oppfattes som begrensede, blomstrer frykten. Folk er nervøse og redde for å gjøre feil. Som et resultat lider teamarbeid og innovasjon.

Effektive ledere utvikler en overflodsmentalitet og er en god rollemodell for dette slik at de kan påvirke teamet sitt positivt og de ansatte kan trives. Slik sprer du denne positive mentaliteten:

1. Vis takknemlighet

La folk få vite hvor mye du verdsetter bidragene deres. Din innflytelse og lykke vil øke basert på takknemligheten du viser teamet ditt. Dette er en av de raskeste og enkleste måtene å bygge et rikere liv på.

2. Velg å se muligheten

Neste gang du og teamet ditt står overfor et hinder, møt utfordringen med optimisme og se det som en mulighet. Du vil bli overrasket over hvor raskt problemer oppløses.

3. Minn deg selv på at det er mer enn nok

Det er nok kake til alle! Slutt å sammenligne deg med andre og hvor mye de har. Si til deg selv: «Det er nok til alle!» Si setningen ofte nok, og det vil bli en naturlig del av deg.

4. Velg nøye de du omgås

Tankesett er smittsomt. For å beholde overflodsmentaliteten din, begrens tiden med folk som er mer negative og ikke har dette tankesettet.

5. Ha tid til refleksjon

Sett pris på alt det positive som finnes både i livet ditt og jobben din. De som har et takknemlig tankesett, har en tendens til å se løsninger selv i kaotiske situasjoner. Og når livet får dem ut av balanse, finner de grunner til å komme seg opp igjen.

6. Gi mer

En av de beste måtene å få mer på, er å gi. Har du ikke nok tid? Gi slipp på noen av avtalene du har for å hjelpe noen i nød. Har du ikke nok penger? Gi til noen mindre heldige. Å gi til andre vil gjør deg mer takknemlig og få deg i en overflodstankegang.

Tekst: Redaksjon LederNytt Foto: Istock.com  Kilde: Success.com