Først på listen

På spørsmål om hva som er de viktigste tingene kan gjøre når man er i en lederposisjon, kommer svaret fra Ekström kontant.

– For det første må du tenke på hvem du rekrutterer og ansetter i ditt firma, og dernest på hvordan du utdanner dem. Faguttrykket på engelsk er Recruiting & Training (rekruttering og opplæring). Problemet med rekrutteringen er ofte at man ikke er ambisiøs nok – man tar kontakt med personer man allerede kjenner til eller har en relasjon til i stedet for å løfte blikket og se litt videre. Kanskje har man allerede en dyktig medarbeider som man omplasserer til nye oppgaver, uten å sjekke om det finnes noen som er enda bedre kvalifisert til de oppgavene.

LES OGSÅ: REKRUTTERINGSVEILEDER FRA  A -Å

– Når du har gjort riktig rekruttering og opplæring, må du gå videre og begynne på Research & Development (forskning og utvikling), som handler om hvordan vi utvikler vår egen virksomhet. Og den skjer nesten alltid via enkeltmenneskene, ved å sørge for at du har et tilstrekkelig intellektuelt åpent miljø, og en ambisjon om å stadig utdanne medarbeiderne. Dette er noe altfor mange slurver med, men det er avgjørende for at alt skal fungere på lang sikt. Man må investere for å kunne være innbringende om tre til fem år.

– Det finnes et gammelt sitat som ofte krediteres USAs president Harry S Truman: Plans are useless, but planning is everything. Det er viktig å ha en visjon om hvor man skal, men så viser det seg at den planlagte måten å komme seg dit på, ikke fungerer. Det skjer nemlig alltid noe uforutsett som endrer forutsetningene. Poenget med å legge planer blir stadig mindre.

– Se for eksempel på invasjonen av Ukraina. En måned før var det ingen som trodde det kunne skje. En uke før, ja, kanskje. Og er du da en leder i en bedrift som har valgt å bruke et konsulentbyrå i Ukraina for å spare penger, så har du plutselig et problem. Poenget er at det er vanskeligere enn noensinne å lage holdbare planer, og det er viktigere enn noensinne å ha en Plan B for alle tenkelige situasjoner.

Kompetanse i førersetet

Ekström mener at vi for å utnytte kompetansen i bedriften, samtidig som vi skaffer oss ny kompetanse, må tenke på samme måte som vi gjør med IT.

– IT er ikke en egen avdeling. Opplæring er ikke en egen avdeling. Det må være sentralt i alt man gjør. Å tenke på IT som noen som holder på for seg selv i et hjørne av bedriften, er utdatert. Men du må ha noen med topp teknisk kompetanse innen din egen virksomhet. Utvikling og integrering skal pågå konstant. Vi har en tendens til å ta skippertak på det, en gang i halvåret. Det holder ikke.

– De ansatte bør kunne forvente at det stadig legges til rette for deres personlige utvikling, det er lederens hovedoppgave. Du trenger ikke en Porsche eller Ferrari om den uansett må lusekjøre på en gammel grusvei, da må veien oppgraderes. En kompetansetype vi ser enormt stort behov for nå, er analysekapasitet. Det er enorme mengder signaler inn, informasjon som må tas inn. Mange krav, synspunkter, ønsker – særlig om du forholder deg til forbrukere. Det er helt avgjørende å kunne analysere informasjon og ny kunnskap for å kunne handle rett strategisk.

– Å få inn absolutt alle mennesketyper inn i din organisasjon er verken ønskelig eller nødvendig, men om du ser at du har et styre som 90 prosent består av menn i 50-årene, så er det ikke lenger snakk om hvordan det ser ut på fotografier. Da er det snakk om hvilke ferdigheter og egenskaper du har til disposisjon. En kvinne har flere tiår med erfaring i hvordan det er å være kvinne i samfunnet, det er en erfaring som menn ikke har. Dermed mangler man faktisk kompetanse på det feltet.

– Det er viktig å forstå at kompetanse får man ikke bare via utdannelsen, men også via erfaringen du har. Ta for eksempel en iPad, noe vi er vant til å kalle produktet. Men engelsktalende kvinner humret godt da den kom, siden pad på engelsk er et bind. Det var tydeligvis ingen kvinner til stede da dette produktet fikk sitt navn. Nå fikk det ingen fatale konsekvenser, men det kunne jo like gjerne blitt kalt en iTab – for det er tablet, et nettbrett. Men det er utrolig avslørende. Man mister kompetanse om man ikke er bredt representert.

Ikke legg alle eggene i én kurv

Ekström forklarer at siden alt er i endring, er det viktig for organisasjoner å tenke på hvordan de kan få best mulig motstandsdyktighet til å tåle opp- og nedturer.

– Vi har et ordtak på svensk: Legg ikke alle eggene dine i samme kurv. Og det er et veldig bra råd for hvordan du fordeler makt og ansvar, hvordan du tenker på IT-ressursene dine, hvilke klienter du samarbeider med. En viss type differensiering er viktig for å kunne være stabil. Som vi var inne på før, det er viktig å ha en Plan B, avslutter Ekström.

En av de største trendene fremover

Å klare å være både svært lokale og svært globale på en gang. Det er essensielt for en bærekraftig og fremgangsrik bedrift. Å forstå sin plass, sine brukere og sitt land. Samtidig er det idiotisk å ikke se hele verden som et mulig marked. Vi må ha et parallelt perspektiv lokalt og globalt.

 
  • Om Andreas Ekström
    Jobb: Forfatter og foredragsholder.
    Erfaring: Journalist i avisen Sydsvenskan i mer enn tjue år.
    Utdanning: Eksamen i litteraturvitenskap fra Lunds universitet.

Tekst: Inger Lise Kontochristos  Foto: Stina Wirsén