Frynsegoder skal ikke bare være et verktøy for rekruttering; de er en måte å beholde ansatte på og øker stabiliteten til en organisasjon. Ansatte verdsetter selskaper som anerkjenner de ansattes prioriteringer. Å kunne opprettholde våre egne lidenskaper gjør oss mer lykkelige generelt, og dermed også lykkeligere på jobb.

Å gi fordeler til de ansatte kan virke som en økonomisk byrde, men i det lange løp vil det lønne seg. Selskaper som prioriterer ansattes trivsel og en balanse mellom jobb og privatliv, har større mulighet for å fremme mer engasjerte ansatte og bygge en bærekraftig organisasjon. Her er fire fordeler som får medarbeiderne dine til å blomstre.

1. Vurder fleksible arbeidstider

Etterspørselen etter fleksible arbeidsplasser er sterk, og fjernarbeidere ønsker fortsatt denne fleksibiliteten. Noen arbeidsplasser tilbyr en fullstendig ekstern modell, der man har muligheten til å jobbe fra «hvor man vil». Dette beriker livene på et større nivå, og har en spesiell verdi for de som er lei pendling.

Fleksibilitet kan også bety å ha en komprimert timeplan, der man kan komprimere arbeidet til lengre timer over færre dager. Da vil du ha en firedagers arbeidsuke, noe som gjør at du kan innlemme andre oppgaver, som for eksempel legeavtaler.

2. Gi honorar til hjemmekontor i stedet for gratis lunsj på jobb

Hjemmekontorhonorar gjør det mulig for ansatte å kjøpe varer de får beholde, eller bruke midlene til å betale for eksterne arbeidsplasser, der de selv styrer hvor og når de vil jobbe.

Å overføre besparelsene ved å ikke ha kontor, til de ansatte, viser at et selskap verdsetter det eksterne arbeidsmiljøet og støtter ansatte i å skape produktive og komfortable rom.

3. Tilby velværehonorar

Fordelene man tilbyr er ikke nødvendigvis noe som passer for alle. En fordel kan virke bra for én person, men være helt ubrukelig for en annen. Gi derfor de ansatte alternativer.

Med et velværehonorar kan ansatte bruke pengene på velværerelatert aktivitet eller utstyr som passer dem: et treningsmedlemskap, yogaklasser eller hjemmetreningsutstyr. Velværeprogrammer har potensial til å redusere helsekostnadene for arbeidsgivere.

4. Ha en helhetlig tilnærming til ansattes velvære, ikke bare økonomiske fordeler

Se på de ansatte først og fremst som mennesker, ikke bare forretningsmessige eiendeler. De ansatte trenger mer enn bare penger for å trives, de ønsker muligheter til å lære og utvikle nye ferdigheter. I stedet for betalte reiser og betalt fri, invester i faglig utvikling og fleksible arbeidsordninger. Ved å tilby muligheter for opplæring, mentorskap og karriereutvikling, viser du de ansatte at selskapet er investert i deres vekst, ikke bare deres produksjon.

Tekst: Cecilie Hammernes  Foto: Istock.com  Kilde: Success.com