Tanja Bø Uggerud, lederutvikler i Raus Ledelse, forklarer at mennesker trenger å bli sett og verdsatt, og at veien til godt arbeidsmiljø og resultater går gjennom relasjonene vi skaper.

– Vi bærer alle på en historie som påvirker og former verdier og valg. Nysgjerrighet for hele 24-timers-mennesket knytter bånd, og relasjonsengasjement skaper motivasjon og trivsel.

– «God arbeidslyst, dronning», ropte min kollega fra Danmark idet han passerte kontoret mitt. Med et varmt smil og et hyggelig blunk avsluttet han alltid arbeidsdagen sin slik. Den danske klangen og hans gode vesen gav ny energi til dagens overtidsarbeid. Effekten denne lille sekvensen hadde på meg, gjorde meg nysgjerrig. Den neste måneden satte jeg opp speed-date med alle 45 ansatte, og spurte hva de tenkte om ordet arbeidslyst. Samtlige snakket mest om kolleger og godt arbeidsmiljø som viktigste faktor for å trives på jobb. Derfor vil det lønne seg å sette folk først.

– Det er selvsagt flere faktorer som skaper motivasjon til å bidra. Utfordrende og meningsfulle arbeidsoppgaver, anerkjennelse og følelsen av å være viktig for bedriften. At medarbeidere kjenner at de er stolt over arbeidsplassen og er en del av det de oppnår, gir pågangsmot, mestringsfølelse og eierskap.

Sterke relasjoner – en bærebjelke

Ifølge Uggerud trenger ledere som skal legge til rette for et godt arbeidsmiljø, relasjonskompetanse.

– Når relasjonen mellom leder og medarbeider er god, øker prestasjonsevnen. Sterke relasjoner styrker samhold, team og trivsel, og er bærebjelken i et godt arbeidsmiljø. Det virker som en relasjonell bankkonto. Den med sterkest kapital – vinner.

– På alle arbeidsplasser i vårt lange land finner vi ulike typer mennesker som vi digger, beundrer og irriterer oss over. De som alltid er glad. De som burde blitt mer selvstendige. De som er mye syke. De som gløder. De som alltid ser muligheter. De som alltid trenger noen å snakke med. De som alltid syns at det er for travelt. De som tror de alltid vet best. De som er full av entusiasme. De som venter på helg.

– I mine tjue år som leder har jeg selvsagt vært frustrert på negative mennesker som helst finner begrensninger. Folk som hever egenmelding ved minste tegn til sår hals, og som ikke evner å ta et ekstra tak i krevende perioder. Mer har jeg heldigvis blitt lamslått av oppdagelsen av hele 24-timers-mennesket når jeg over tid har blitt kjent med hele spekteret. Fortellinger fra barndom og familie. Stolthet og utfordringer med egne barn. Sårbarhet i ekteskap og riper i selvbilder. Drømmer og mål for fremtiden. De fleste mennesker fremstår med stor kompleksitet om vi velger å bli skikkelig kjent. Bak ordensmenn, flinke piker og snakkesalige vimser finnes dybde.

– Alle disse menneskene er en leders ansvar. Det kan være slitsomt og frustrerende. Det kan være givende og spennende. Men blir man likegyldig til mennesket, er man faktisk ikke egnet til en lederjobb. Arbeidsmiljø som verdsetter mennesker, har ledere som er gode rollemodeller. Hvis du vil lykkes, må du vite hvorfor du tar på deg lederansvaret, og hva du vil med oppgaven. Medarbeidere følger ledere som står for noe inderlig og lidenskapelig. Ledere som vil noe, og som handler.

Kongstanke

– I en av mine lederjobber fikk jeg over tid samarbeide tett med en fagsjef i barnehagebransjen. I møter, veiledninger og uformelle samtaler dyttet den kloke damen inn kongstankebegrepet, som ble min følgesvenn i resten av mine lederskap. Kongstanke er ikke noe du kan studere eller pugge. Kongstanke er ikke fine ord. Kongstanke er basert på deg som menneske. Ditt liv. Dine sorger og gleder. Dine suksesser og nederlag. Ledere som har glødende kongstanker som krever handling, vil skape mening for sine medarbeidere. Dette er plattformen til et godt arbeidsmiljø.

– De siste seks årene har jeg veiledet flere titalls ledere som strever i rollen sin, og har oppdaget at det er mange som har en lederstilling, men som ikke er ledere. De er administratorer. Noen er bevisst sin rolle, og liker det, mens de fleste forteller om eiere som organiserer bedriften med systemer og kontroll på detaljnivå. Eiere er naturligvis opptatt av bunnlinjen, og en god administrator gir eiere ro. Gode administratorer elsker fireårsplaner og punktlister. De er opptatt av å gjøre tingene riktig, og ha minst mulig feil. Da kjenner de at de gjør en god jobb. En god leder derimot, vil være mer opptatt av å gjøre de riktige tingene – enn å gjøre alt rett.

Arbeidsmiljøet skapes sammen

Uggerud forteller at hun ofte veileder i bilder og prøver å ta utgangspunkt i metaforer som kan treffe.

– Som da jeg ble leid inn for å støtte en relativt ung mann i begynnelsen av sitt lederskap. Barnehagen han ledet, var nesten tjue år, og flere av de ansatte hadde jobbet der fra starten. Den unge karen var brennende engasjert for faget og ville løfte barnehagen med mål om å bli den mest foretrukne i kommunen. Lederen holdt lange foredrag om forskningsbasert praksis, kjøpte inn teoretiske bøker og trykket opp tjukke avhandlinger fra ekspertgrupper ved kunnskapsdepartementet.

– Etter et halvt år med motgang fra ei personalgruppe som i årevis hadde jobbet i samme mønster, kom jeg inn for å kartlegge og veilede. Lederen var frustrert over teamets motstand til endring, og trengte støtte for hvordan han kunne jobbe videre. Da jeg fikk oversikten, gav jeg han dette bildet: Sønnen min er en svært god ishockeyspiller. Han har lykkes fordi han i årevis har vært omringet av en god coach. Hver uke har han fått tilbakemelding på hva han er god på, og hva han må trene mer på. Dette følger treneren opp med utviklingsplaner, teammøter og aller mest daglige tilbakemeldinger på trening. På kamper fikk gutten min et manneklapp på skulder hver gang han gjorde noe som var bra for laget. Når han gjorde feil, tegnet treneren på en liten tavle. Sammen ble de enige om hvordan han skulle gjøre neste runde på isen. På lagmøte etter kamp gikk lederen gjennom teamets innsats. Styrker og forbedringspotensialet mot målet om gull. Sammen, og over tid, hadde de jobbet inn en tilbakemeldingskultur som var trygg og nødvendig for å stadig bli bedre. I garderoben var det lagt til rette for latter og tøys som bandt guttene sammen. Et godt miljø der de motiverer hverandre før treninger og kamper, trøster hverandre ved tap, og jubler hemingsløst med seier. Slik jobber gode ledere.

– Lederen i barnehagen ville mye, men hadde inntatt feil rolle. I stedet for coach ble han dommeren på banen. Han blåste i fløyten, samlet alle og ropte ut fasiten. Deretter forsvant han inn til punktlistene sine på kontoret og forventet at alle skulle følge reglene. Ingen hockeylag vinner gull, ingen barnehager blir den mest foretrukne og ingen bedrifter blir best av ledere som deler ut oppgaver, forskningsrapporter og refleksjonsspørsmål uten å følge tett på menneskene. Over tid kan dette påvirke både lojalitet, utvikling og bunnlinje.

– Et godt arbeidsmiljø skapes sammen. Ledere som vil noe, mål som gjør oss begeistret og kolleger som deler raust med hverandre. Latter og skrål på lunsjrommet, evnen å lytte til hverandre, nysgjerrighet på hverandres kompetanse og ulike måter å tenke på. Alt dette gir positiv smitteeffekt som fort kan lønne seg på bunnlinjen, avslutter Uggerud.

  • Fallgruver
    • Kjærlighet til egne kolleger er stort sett fremmende for arbeidsplassen, men kan være hemmende om vennskap stjeler tid fra arbeidsoppgaver.
    • Nære relasjoner på jobb kan også bli krevende om det oppstår konflikter
  • Uggeruds 5 beste tips
    1. Ledere må vite hvorfor du tar på deg lederansvaret, og hva du vil med oppgaven. Medarbeidere følger ledere som står for noe, vil noe, og som handler. Dette er plattformen til et godt arbeidsmiljø.
    2. Vis relasjonsengasjement. Sterke relasjoner styrker samhold, team og trivsel, og er bærebjelken i et godt arbeidsmiljø.
    3. Vær nysgjerrig på hele 24-timers-mennesket. De fleste mennesker fremstår med stor kompleksitet og dybde om vi velger å bli kjent.
    4. Vær bevisst på smitteeffekten du har på folk rundt deg. Vi blir påvirket av det du sier, kroppsspråk, holdninger og humør.
    5. Gi av deg selv. Mennesker som deler av sin historie, gjør livet morsommere og varmere.
  • Uggeruds bok- og podcast-tips
    Jeg elsker å lære gjennom menneskers historier og har derfor disse som topp tre:
    • Godt nok for de svina av Anita Krohn Traaseth
    • Raushetens tid av Kathrine Aspaas
    • Vi er sterkere enn vi tror av Jørgen Skavlan
    • Favoritt fagbok: Relasjonsledelse av Jan Spurkeland
  • Podcast
    • Kjærlighetsmønster med Bjørg Thorhallsdottir og Annikken Lien
    • Godt nok for de svina – Anita Krohn Traaseth
 
  • Om Tanja Bø Uggerud
    Jobb: Foredragsholder og lederutvikler i eget firma, Raus Ledelse.
    Utdanning: For tiden midt i masterprogrammet: Master i ledelse (UIA) Ledelse og organisering i kunnskapsorganisasjoner (UIA). Styringsverktøy i offentlig sektor (UIA). Selvledelse og superledelse (Utvikling av medarbeidere og team) BI Stavanger. Pedagogisk arbeid på småskoletrinnet (USN) Førskolelærer (UIA)
    Erfaring: 20 års erfaring som daglig leder i barnehagesektoren. I 2014 startet hun sitt eget firma Raus Ledelse. Har levert over 300 foredrag innen ledelse. De to siste årene har hun jobbet som konsulent for private barnehageaktører.
 

Tekst: Cecilie Hals Hammernes  Foto: Privat