Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
arrow_upward
Ståle Einarsen

Eivind Senneset

Konflikthåndtering forebygger mobbing

I Norge er mobbing i arbeidslivet et mindre problem enn i mange andre land, men mye avhenger av arbeidsmiljøet, hvordan arbeidet er organisert og hvor god bedriften er på konflikthåndtering.

Mobbing i arbeidslivet innebærer at en medarbeider over en lengre tidsperiode blir stadig mer utsatt for fiendtlige sosiale handlinger fra kolleger eller overordnede og finner det vanskelig å forsvare seg på grunn av ubalanse mellom partene. Mobbing påvirker ikke bare helsen til dem som utsettes for det, men går også ut over bedriftens produktivitet. Kreativitet og jobbengasjement reduseres, fraværet øker og det blir mer turnover. Professor Ståle Einarsen ved Universitetet i Bergen forteller i et intervju med Ledernytt at det finnes to hovedoppfatninger om årsaken til mobbing på arbeidsplassen. Noen forklarer fenomenet ut i fra et enkeltindivids personlighetstrekk mens andre mener årsaken er å finne i et dårlig arbeidsmiljø.

- I folkelig sammenheng tolkes mobbing ofte ut i fra personlighetsfaktorer eller manglende «kjemi», men forskning viser at arbeidsmiljøfaktorer er viktigst. Nyere studier fra forskningsgruppen FALK ved Universitetet i Bergen har funnet at personlighetsfaktorer kan ha betydning, men bare når det er et dårlig arbeidsmiljø og at mobbing henger mer sammen med mange konflikter og høyt konfliktnivå i virksomheter hvor man ikke er god på å håndtere konflikter.

Et arbeidsmiljø preget av uklare roller og rollekonflikter gir grobunn for mobbing.

Ståle Einarsen 


Lese mer? Velg et abonnement som passer deg

Se flere pakketilbud her

Allerede abonnement? Logg inn:

Artikkelen er kun tilgjenglig når logget inn.


Har du glemt ditt passord?

Walk the talk – ikke kom med tomme ord

Er du en leder som gjør det du sier du skal gjøre og holder det du lover? Det hjelper lite å ha gode...

Prestasjonskulturen avgjør bedriftens fremtid

For at en virksomhet skal kunne levere gode resultater er den nødt til å bestå av en stødig prestasj...

Bli en drømmearbeidsgiver – med ti avgjørende bud

Hva er egentlig en drømmearbeidsgiver? Hva skiller disse fra andre arbeidsgivere? Svante Randlert ha...

Ledelse

Knekk koden for god bedriftskultur

I dårlige kulturer vil manglende tydelighet rundt verdiene og hva som er rett og galt, føre til at v...
Ledelse

Ønsker du å bygge en god kultur – se deg selv i speilet

Kulturbygging påvirker medarbeiderne på alle områder i arbeidslivet. Faktisk så er det en av de vikt...

Et ledende førsteinntrykk

Som leder er det avgjørende å gi et godt førsteinntrykk. Det er viktig for deg som leder å være bevi...

Respekt - verdien av å se en gang til

Respekt og tillit er to verdier som utgjør selve grunnlaget for god samhandling, både på arbeidsplas...

Når lederen er konfliktsky – slik blir du tøffere

Å ta tak i en konflikt på jobb kan være ubehagelig for mange ledere. Noen kan til og med oppleve ful...

 
Ledelse

Har du kontroll over din bedriftskultur?

Det sies at kultur spiser strategi til lunsj. For å lykkes med gode resultater i bedriften er det av...
Jobb & Ledelse

Kontinuerlig forbedring genererer innovasjonskraft

En innovativ kultur handler om mye mer enn å bare være teknologisk langt fremme. Det handler også om...

Kommunikasjon

Skap læring og utvikling med positivt ytringsklima

Manglende positivt ytringsklima kan føre til en overfladisk konsensus, der det kan se ut som om alle...

Vær tilstede – unngå konflikter ved omstilling

Mange virksomheter er i stadig endring, og med endringer på arbeidsplassen følger ofte motstand og u...

Kommunikasjon

Uten tilstedeværelse, ingen god kommunikasjon

Kommunikasjon skjer ofte uten at vi tenker oss om, fordi det faller naturlig. Men hvis vi skal håndt...
Kommunikasjon

Rock frem medarbeiderne med bevisst kommunikasjon

Hvordan kan du som leder løfte frem, eller «rocke» frem, medarbeiderne dine gjennom bevisst kommunik...