Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
arrow_upward
Ståle Einarsen

Eivind Senneset

Konflikthåndtering forebygger mobbing

I Norge er mobbing i arbeidslivet et mindre problem enn i mange andre land, men mye avhenger av arbeidsmiljøet, hvordan arbeidet er organisert og hvor god bedriften er på konflikthåndtering.

Mobbing i arbeidslivet innebærer at en medarbeider over en lengre tidsperiode blir stadig mer utsatt for fiendtlige sosiale handlinger fra kolleger eller overordnede og finner det vanskelig å forsvare seg på grunn av ubalanse mellom partene. Mobbing påvirker ikke bare helsen til dem som utsettes for det, men går også ut over bedriftens produktivitet. Kreativitet og jobbengasjement reduseres, fraværet øker og det blir mer turnover. Professor Ståle Einarsen ved Universitetet i Bergen forteller i et intervju med Ledernytt at det finnes to hovedoppfatninger om årsaken til mobbing på arbeidsplassen. Noen forklarer fenomenet ut i fra et enkeltindivids personlighetstrekk mens andre mener årsaken er å finne i et dårlig arbeidsmiljø.

- I folkelig sammenheng tolkes mobbing ofte ut i fra personlighetsfaktorer eller manglende «kjemi», men forskning viser at arbeidsmiljøfaktorer er viktigst. Nyere studier fra forskningsgruppen FALK ved Universitetet i Bergen har funnet at personlighetsfaktorer kan ha betydning, men bare når det er et dårlig arbeidsmiljø og at mobbing henger mer sammen med mange konflikter og høyt konfliktnivå i virksomheter hvor man ikke er god på å håndtere konflikter.

Et arbeidsmiljø preget av uklare roller og rollekonflikter gir grobunn for mobbing.

Ståle Einarsen 


Lese mer? Velg et abonnement som passer deg

Se flere pakketilbud her

Allerede abonnement? Logg inn her

Artikkelen er kun tilgjenglig når logget inn.


Har du glemt ditt passord?

Slik får du den sykemeldte raskt tilbake i jobb

Når en person bli sykemeldt, tar det ikke lang tid før terskelen å komme tilbake blir for høy - derf...
Sykemelding

Fra sykeseng til drømmekaker

Arbeidsglede, et godt arbeidsmiljø og positiv tenkning kan få ned sykefraværet i bedriftene. Trives ...
Arbeidsglede, trivsel og positiv tenkning

Verdibasert ledelse skaper effektivitet

Samfunnet er i stadig endring og påvirker i høy grad hvordan vi lever og arbeider. For å kunne holde...
Effektive ledere er gode på å kopiere andre

Helse & Ledelse

Riktig ernæring gir bedre jobbprestasjoner

Ledere og medarbeidere med for lite fokus på kosthold og ernæring har høyere sykefravær og dårligere...
Er ernæringen ikke optimal - høyere sykefravær
Ledelse

La dine medarbeidere få være med – bli mer effektiv

Å være en effektiv leder handler ikke nødvendigvis om å få til ting på raskest mulig måte. For å få ...
Slik får du det beste ut av dine medarbeidere

Fra medisinstudent til milliardær

Mange gründere har en drøm om å bli millionær. Det var ikke Hilde Midthjells drøm. Men lite visste m...
Les mer

Sykefravær og årsaker

Mange sykemeldinger kunne vært unngått dersom ledere var mer føre var. Men hvorfor er det mange som ...
Slik vet du om dine ansatte trives på jobb

Følger din bedrift med på hva som skjer i Asia?

Hvem har du hørt mest om – Facebook eller WeChat? Mark Zuckerberg eller Ma Huateng? Dagens virkeligh...
Innovasjon og bedriftsutvikling

 
Ledelse

Fjern kontrollsystemene

En fersk rapport utført av Arbeidsforskningsinstituttet viser at norske ledere melder om en tøffere,...
Kontroll og rapportering stjeler mye tid og demotiverer
Ledelse

Slik blir du en god relasjonell leder

Mange tror at det å være en leder innebærer å bruke makt for få det som de vil. Men for å få en god ...
Kunsten å mestre likeverdig og balansert samtale

Digital Ledelse

Ikke bli elefanten i rommet

I dag digitaliseres det over en lav sko, men er du klar over at ledelsen og kulturen i bedriften din...
De største bremseklossene for digitalisering
Ledelse

Psykologisk trygghet er avgjørende for din bedrift

Psykologisk trygghet er en fundamental kompetanse for fremtidens virksomheter. Når så mye handler om...
Hvordan lykkes i den moderne kunnskapsøkonomien?

Helse & Ledelse

Tren deg til en bedre leder

For å være en god leder kreves det at du er i mental balanse. Men i en stresset og inaktiv hverdag e...
Trene opp hjernen din til å stresse ned
Ledelse

Slik gir du sparken på en medmenneskelig måte

Helene Husvik fikk sparken som programleder i TV 2 Sporten, i det som var kanalens største nedbemann...
Nedbemanning og oppsigelse