Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
arrow_upward
samfunnsansvar csr Lindmo

Sosialt ansvar gir effekt på bunnlinjen

Du har sikkert hørt at bedrifter i dag bør ta samfunnsansvar, men kanskje er du ikke helt sikker på hvordan din bedrift kan gjøre det – eller om det egentlig er verdt å bruke tid på. LederNytt tok en prat med en av Norges mest erfarne gründere som har tatt sosialt ansvar på et område få tør nærme seg.

Grunnleggeren Tone Lise holder fortsatt koken, og mye av grunnen til dette er hennes brennende engasjement for en av samfunnets mest utsatte grupper – kvinner som er ofre for menneskehandel. Dette er ikke bare et svært sårbart område, men også komplisert, med forgreininger internasjonalt og inn i det politiske rom. Så hvorfor valgte hun ikke noe enklere, som for eksempel å gi penger til organisasjoner som bygger skoler i Afrika?

Hjertet må med

– Vi valgte å ta det vi kaller et aktivt sosialt ansvar – det vil si at vi ikke bare støtter økonomisk. Å gi penger til en god sak er selvfølgelig bra, og det er viktig at bedrifter engasjerer seg også på denne måten. Men vi ville aktivt engasjere medarbeiderne våre i saken, slik at de kunne være med og delta i praksis. I bakhodet hadde jeg en tanke om at det å engasjere medarbeiderne også ville bli bra for bunnlinjen. Vi har beholdt medarbeiderne lenger enn det som er vanlig – hos oss blir i de 10–20 år og vi har svært liten gjennomtrekk. De ønsker rett og slett fortsatt å jobbe hos oss.

LINDMO_2.jpg
Bilde: Tone Lise Forbergskog er grunnleggeren av Tone Lise Akademiet AS, som så dagens lys for 30 år siden. I dag er bedriften en av Norges største på utdanning innen skjønnhetsbransjen, og har 20 ansatte.

I dag skriker alle om at man må ta samfunnsansvar, men det må gjøres med hjertet. 

Det er rett og slett viktig for oss som mennesker å bidra til noe som ikke bare handler om å tjene penger. 


Lese mer? Velg et abonnement som passer deg

Se flere pakketilbud her

Allerede abonnement? Logg inn:

Artikkelen er kun tilgjenglig når logget inn.


Har du glemt ditt passord?
Les mer om:

Ønsker du å bygge en god kultur – se deg selv i speilet

Kulturbygging påvirker medarbeiderne på alle områder i arbeidslivet. Faktisk så er det en av de vikt...

Et ledende førsteinntrykk

Som leder er det avgjørende å gi et godt førsteinntrykk. Det er viktig for deg som leder å være bevi...

Respekt - verdien av å se en gang til

Respekt og tillit er to verdier som utgjør selve grunnlaget for god samhandling, både på arbeidsplas...

Kommunikasjon

Når lederen er konfliktsky – slik blir du tøffere

Å ta tak i en konflikt på jobb kan være ubehagelig for mange ledere. Noen kan til og med oppleve ful...
Ledelse

Har du kontroll over din bedriftskultur?

Det sies at kultur spiser strategi til lunsj. For å lykkes med gode resultater i bedriften er det av...

Kontinuerlig forbedring genererer innovasjonskraft

En innovativ kultur handler om mye mer enn å bare være teknologisk langt fremme. Det handler også om...

Skap læring og utvikling med positivt ytringsklima

Manglende positivt ytringsklima kan føre til en overfladisk konsensus, der det kan se ut som om alle...

Vær tilstede – unngå konflikter ved omstilling

Mange virksomheter er i stadig endring, og med endringer på arbeidsplassen følger ofte motstand og u...

 
Kommunikasjon

Uten tilstedeværelse, ingen god kommunikasjon

Kommunikasjon skjer ofte uten at vi tenker oss om, fordi det faller naturlig. Men hvis vi skal håndt...
Kommunikasjon

Rock frem medarbeiderne med bevisst kommunikasjon

Hvordan kan du som leder løfte frem, eller «rocke» frem, medarbeiderne dine gjennom bevisst kommunik...

Ledelse

Stopp tidstyvene og reduser stress

Selvledelse kan blant annet hjelpe en til å ta kontroll over egen tid, identifisere tidstyvene, iden...
Digital Ledelse

Automatisering – tjen penger mens du sover

Mer automatisering av tjenester kan bety at flere vil miste jobbene sine. Samtidig vil det i stor gr...

Ledelse

Slik leder du best på avstand

Fjernledelse har blitt et stadig viktigere begrep innen ledelse, siden mange bedrifter og organisasj...
Kommunikasjon

Kommunikasjon har aldri vært viktigere enn nå - det handler om å bli bevisst på feedback vi gir

Når var sist du ga en tilbakemelding til en medarbeider? De fleste har opplevd å ha behov for å si i...