De hyppigst siterte atferdene, nevnt av 44 prosent, var å anerkjenne, rose og vise takknemlighet for en persons arbeid, engasjement og innsats, som for eksempel å si takk for en godt utført jobb. Andre beskrev mer synlige handlinger fra lederne sine, som å snakke om en ansatts prestasjoner under teammøter eller gi dem muligheter til å jobbe tettere med toppledelsen. Denne typen bekreftende atferd fikk deltakerne til å føle seg verdsatte i en tid da kontakten med kolleger var begrenset og frykt og usikkerhet om fremtiden var stor.

2. Gi individuell støtte

Når ledere viste forståelse for ansattes behov, preferanser og omstendigheter, følte ansatte at det ga den individuelle støtten de trengte for å oppnå arbeidsmål. Folk har ulike familiesituasjoner og sosioøkonomiske forhold, og varierende grad av kjennskap til fjernarbeidsteknologi og beste praksis.

Noen deltakere opplevde at deres ledere regelmessig sjekket inn om hvordan de og deres familier hadde det, de var bevisste på deres spesifikke utfordringer og signaliserte tilgjengelighet. Noen fikk én-til-én-møter for mer retning, og tilpassede arbeidsoppgaver for å imøtekomme ulike og skiftende behov. Dette fikk folk til å føle seg mindre stresset, og skapte tillit som motiverte dem til å gi sitt beste på jobb.

3. Involver ansatte i beslutningsprosesser

15 prosent bemerket at de satte pris på ledere som oppsøkte og handlet på deres innspill. Arbeidsopplevelsen deres ble bedre når ledere inviterte dem til å ta opp problemer umiddelbart, ba om deres meninger og inkluderte dem i diskusjoner om hvor gruppen skulle. En deltaker nevnte at hennes veileder ba henne om å lage en vurderingsprosess for å bidra til å ta beslutninger, noe som signaliserte at hun ble ansett som dyktig, pålitelig og en integrert del av teamet.

4. Gi ansatte nye ansvarsområder

13 prosent av deltakerne følte seg bemyndiget når de fikk nye ansvarsområder, selv mens organisasjoner desperat møtte utfordringene i pandemien. Dette inkluderte å ta på seg lederoppgaver når lederen var overbelastet med tilleggsarbeid, og bli bedt om å veilede kolleger på bakgrunn av deres kompetanse eller erfaring med fjernarbeid. Disse nye ansvarsområdene ga ansatte selvtillit og muligheten til å bli bedre kjent med andre kolleger, noe som fikk dem til å føle seg viktige for teamets suksess.

5. Skap tid og rom for teamtilknytning

10 prosent av deltakerne rapporterte viktige fordeler når lederne deres skapte muligheter til å bonde med kolleger, som for eksempel virtuelle kaffepauser, lunsjer, historiedeling og spill over Zoom. Disse praksisene hjalp folk til å bli kjent med hverandre i en uformell setting. Det lindret stress og motiverte dem til å prestere bedre i jobbene sine.

Tekst: Cecilie Hammernes  Foto: Istock.com  Kilde: hbr.org