Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
arrow_upward
kommunikasjon

Alle ønsker å bli sett, hørt og forstått

Dårlig stemning på jobb er oppskriften på et dårlig arbeidsmiljø. Som mellomleder er du nødt til å ha fokus på relasjoner og ta følelser på alvor hvis du ønsker å beholde dine ansatte. Men hva er egentlig god stemning? Og hvordan skaper man gode relasjoner og god stemning?

Med 20 års utdanning innen, og erfaring fra, kommunikasjon har Kjersti Idem grundig kjennskap til mellommenneskelig samspill. Idem mener det er fort gjort å tenke på vinlotteri, Twist og luksuskaffe som god stemning. Men dette henger mer sammen med atmosfære, som naturligvis også kan være med å påvirke stemningen, forklarer hun.

– Se for deg et møte med skikkelig dårlig stemning. Du kan ikke komme deg fort nok ut. Se så for deg et møte du nesten ønsker varer litt ekstra lenge. Du har lyst til å bidra og føler deg oppløftet etterpå. Hva var det egentlig som utgjorde forskjellen?

– Stemning defineres som en følelsesbestemt, midlertidig og subjektiv sinnstilstand. Så hvordan du oppfatter stemningen på et møte, er ikke nødvendigvis det samme som hvordan kollegaene dine oppfatter det. Det er inni deg det starter. God stemning handler egentlig om følelser og relasjoner. Og det starter inni hver enkelt medarbeider.

For å lykkes med å skape god stemning og gode relasjoner på jobben, trenger du som mellomleder å begynne å se hver enkelt medarbeider.

 kjersti eidem.jpg


Lese mer? Velg et abonnement som passer deg

LN Facebook Videocation   LN 3

LEDERNYTT + VIDEOCATION

Få tilgang til Videocation som abonnent sammen med LederNytt

LederNytt web abo Ringnes[1]

ETT ÅRS ABONNEMENT - PRINT + DIGITALT

6 print + digitale utgaver
Tilgang til Pluss-artikler på nett i 12 mnd. 
Digitalt arkiv med tidligere utgaver
kr 949,- 
LederNytt web abo digital[1]

ETT ÅR - DIGITALT ABONNEMENT

6 digitale utgaver
Tilgang til Pluss-artikler på nett i 12 mnd. 
Digitalt arkiv med tidligere utgaver
kr 899,- 
Se flere pakketilbud her

Allerede abonnement? Logg inn:

Artikkelen er kun tilgjenglig når logget inn.


Har du glemt ditt passord?
Les mer om:

Ta den psykologiske kontrakten på alvor

I et arbeidsforhold oppstår det ofte mange forventninger i relasjonen mellom leder og medarbeidere. ...
Les mer

Hold blikket på kunden når du jobber mot målet

Det er fort gjort å gå seg vill når man jobber med digitaliseringsprosesser og samtidig skal ha kund...
Les mer

Sju trinn til en helhetlig ansettelsesprosess

Ansettelser kan oppleves som noe litt tilfeldig, der man av og til lykkes med å få inn de riktige pe...
Søknadsfrist: 23. mai

Ledelse

Styrk ditt indre kompass – skap en empatisk høytpresterende kultur!

En empatisk høytpresterende kultur er avhengig av at alle i organisasjonen bidrar. Det fordrer at de...
Les mer....
Rekrutteringsveileder

Mer mangfold og bedre struktur kan være nøkkelen til gode ansettelser

Hvordan ser arbeidsgiverorganisasjonen NHO på begrepet helhetlig ansettelse? LederNytt har snakket m...
Les mer....

Moderne perspektiv på ansettelser

Ansettelser er møtet mellom arbeidsgiveres behov for nye ansatte og jobbsøkeres ønske om ny jobb, og...
Les mer....

Hvor godt kjenner du egentlig deg selv?

Å ha god selvinnsikt er ingen selvfølge. Men for å kunne utøve god ledelse er det viktig at du evner...
Les mer....

Forstå konflikten og håndter den før den eskalerer

Konflikter kan for mange være noe stort og skremmende som man helst bare vil feie under teppet – noe...
Les mer

Kommunikasjon

Tre virkemidler for gode forhandlinger som forebygger og løser konflikter

Mange ledere kvier seg for å gå inn i en konfliktfylt situasjon på arbeidsplassen, og er usikre på h...
Les mer
Ledelse

En medarbeider som finner mening i å gå på jobb, har det bedre og presterer bedre

Mistrivsel på arbeidsplassen kan ha svært uheldige konsekvenser for din organiasjons overlevelse. Vi...
Les mer

Jobb, karriere & Ledelse

Få åpenhet på banen – ta bort skammen rundt mental helse

«Du ække aleine, vi er mange som har det sånn», sang Joachim Nielsen en gang. Og i dagens «perfekte»...
Les mer
Ledelse

Mangfoldskapitalisme – lønnsomhet i praksis

Mangfold på arbeidsplassen kan gi mange muligheter og være svært lønnsomt for bedrifter. Olav Harald...
Les mer

Kommunikasjon

Skap en felles forståelse – unngå misforståelser og konflikter

For å få til en velfungerende arbeidsplass uten misforståelser og konflikter, er det avgjørende med ...
Les mer
Helse & Ledelse

Veien til bedre selvledelse

«De 5 do’er» kan brukes som en retning til å bli bevisst hvordan vi kan styrke våre personlige kompe...
Les mer
LEDERNYTT 1-22

LederNytt abonnement + videokurs

Nå får du LederNytt abonnement + 200 Videokurs. Nye kurs hver uke.