
Alle ønsker å bli sett, hørt og forstått
Dårlig stemning på jobb er oppskriften på et dårlig arbeidsmiljø. Som mellomleder er du nødt til å ha fokus på relasjoner og ta følelser på alvor hvis du ønsker å beholde dine ansatte. Men hva er egentlig god stemning? Og hvordan skaper man gode relasjoner og god stemning?
Med 20 års utdanning innen, og erfaring fra, kommunikasjon har Kjersti Idem grundig kjennskap til mellommenneskelig samspill. Idem mener det er fort gjort å tenke på vinlotteri, Twist og luksuskaffe som god stemning. Men dette henger mer sammen med atmosfære, som naturligvis også kan være med å påvirke stemningen, forklarer hun.
– Se for deg et møte med skikkelig dårlig stemning. Du kan ikke komme deg fort nok ut. Se så for deg et møte du nesten ønsker varer litt ekstra lenge. Du har lyst til å bidra og føler deg oppløftet etterpå. Hva var det egentlig som utgjorde forskjellen?
– Stemning defineres som en følelsesbestemt, midlertidig og subjektiv sinnstilstand. Så hvordan du oppfatter stemningen på et møte, er ikke nødvendigvis det samme som hvordan kollegaene dine oppfatter det. Det er inni deg det starter. God stemning handler egentlig om følelser og relasjoner. Og det starter inni hver enkelt medarbeider.
For å lykkes med å skape god stemning og gode relasjoner på jobben, trenger du som mellomleder å begynne å se hver enkelt medarbeider.
Lese mer? Velg et abonnement som passer deg
LEDERNYTT + VIDEOCATION
Få tilgang til Videocation som abonnent sammen med LederNytt