Det å snakke til andre handler i hovedsak om effektiv kommunikasjon. Enten du forteller om virksomheten din til en liten gruppe, prater med en nabo eller til tusenvis av mennesker, så er målet å engasjere og skape forbindelser.

Her er noen smarte metoder som kan hjelpe deg med å utvikle ferdighetene dine slik at du kan gjøre fremskritt både i ditt personlige og profesjonelle liv.

1) Ikke se ned

Når du holder en tale og prøver å tenke ut hva du skal si videre, er det ikke så uvanlig å se ned i stedet for å engasjere deg med publikum. Men det som skjer da, er at du skaper et skille og en avstand til menneskene du prøver å påvirke.

2) Ikke vandre rastløst rundt omkring

Grunnen til at vi vandrer for mye, er fordi vi ikke har jobbet med å iscenesette presentasjonen vår. Når en skuespiller jobber med en regissør, blir bevegelsene deres iscenesatt. De vet hvor de skal, når de skal dit og hvorfor de skal dit. Planlegg presentasjonen din slik at du holder deg mest mulig i ro og ikke fremstår som stresset.  

3) Skap tillit mellom deg og publikum

De som holder taler, tar det ofte for gitt at publikum er villige til å delta aktivt. For eksempel kan de si: «Rekk opp hånden hvis du sliter økonomisk.» Men de aller fleste er ikke komfortable med å dele sine dypeste hemmeligheter med fremmede. Det kan gjøre at de blir på vakt, noe som gjør det vanskelig å få kontakt med dem. En taler må bryte barrierer på en tillitsfull måte, slik at du kan få en sterkere forbindelse med publikum.

Les også: I have a dream – hvordan skrive en tale som sitter - ledernytt.no

4) Bring autentisitet til bordet

Å være autentisk handler om at vi ikke vil fremstille oss selv som noe annet enn den vi er, eller å oppføre oss på en måte som vi tror andre forventer av oss. Å være autentisk handler om å forsterke de beste sidene av vår personlighet, samt prøve å forbedre noen av de mindre produktive aspektene. Det er viktig å være seg selv, men hvis du vanligvis har en tendens til å være lavmælt og monoton i din kommunikasjon, kan det hende at bare det å være deg selv på scenen ikke er til det beste. Lær deg å finne kontrast i stemmen din, vær bevisst talemønstrene, rytmen, tempoet, tonalitet og fysikalitet, slik at du blir en mer engasjerende taler.

Les også: Redd for å holde taler? Her er syv råd for å mestre det - ledernytt.no

5) Tenk over hvorfor du holder talen

Hva er det du står for, og hvilket budskap vil du ha frem? Det er det som driver deg følelsesmessig. Det er mange som kan tilby noe til de menneskene du prøver å nå frem til, men ofte konkurrerer bedriftene om det i stedet for å gjøre den viktige følelsesmessige og psykologiske forbindelsen med kunder basert på hva de står for. 

Les også: Lær deg kunsten å tale – vekk hengivenhet hos medarbeiderne - ledernytt.no

Tekst: Redaksjonen i LederNytt  Foto: Istock.com  Kilde: Tonyrobbins.com

Ønsker du å lære mer om tema? Dette videokurset og flere finner du i abonnemente: LederNytt + Videocation.