– De fleste av oss blir påvirket av anbefalinger eller advarsler fra dem vi stoler på. Derfor har menneskene vi omgås enormt mye å si for omdømmet vårt og hvilke muligheter vi får, både på jobb og privat. Når vi ønsker å få til noe, tenker vi raskt på hvem som kan bistå, hvem som har kompetansen vi trenger eller hvor vi skal henvende oss. Har vi denne personen eller selskapet i eksisterende nettverk, går vi gjerne dit for å be om råd. Nettverkene våre avgjør derfor i mange tilfeller hvilke mennesker vi blir introdusert for, hvilke aktiviteter andre involverer oss i, hvilke sosiale eventer vi blir invitert til og om andre ønsker oss vel. Det å bevisst bygge nettverk handler derfor mye om å jobbe for å komme inn i bevisstheten til relevante kunder, leverandører eller personer vi ønsker å omgås.

– Når jeg holder foredrag om nettverksbygging, sammenligner jeg ofte det å bygge nettverk som voksen med det å få nye venner når man er liten. Hvor rart er det ikke at det blir så mye vanskeligere å bli kjent med nye mennesker når vi blir eldre? At vi blir så redde for å bryte med sosiale koder, heller enn å gå bort til inspirerende mennesker, introdusere oss og bare spørre om vi kan få «være med og spille ball» – slik vi gjorde da vi var yngre. Så rart at vi ikke lærte oss at det er ufarlig å spørre. Terskelen oppleves stadig høyere nå. Og jeg mener at det egentlig er helt unødvendig.

– I krevende tider som vi er inne i nå er sjansen større for at man som leder eller bedrift trenger hjelp eller bistand fra andre. Akkurat nå tror jeg mange ledere kjenner veldig på hvorvidt bedriften deres «er med og spiller», eller ikke. Med et relevant og godt nettverk vil man ha større «goodwill» og flere tilgjengelige lag å spille på.

Fortell om din nettverksverdi

Karen Marie Gunnerud 2.jpg

Gunnerud mener at for å skape bevissthet på verdien av forbindelser må man snakke om det og skape et kontinuerlig fokus.

– Det er egentlig litt «unorsk» å snakke om verdien av nettverket sitt og dele suksesshistorier om det, men det kan komme mye bra ut av det. Som økt salg, økt kunnskap og engasjement for egen arbeidsplass. Flere bedrifter har nå relasjonsbygging som et eget punkt i kompetanseplaner, der medarbeiderne sammen med lederen planlegger hvordan man kan bygge relasjoner internt i bedriften, i form av nettverk av andre likesinnede eller potensielle kunder. For å sikre at man har fokus på det over tid, er det viktig at man ikke bare sier at dette er viktig, men faktisk lar medarbeiderne prioritere tid til å gjøre det – på sin måte. La de lage en plan for hva de ønsker å gjøre, som setter fokus på nettverksbyggingen, og gi dem tid og ressurser til å gjennomføre det.

– Sett gjerne opp målbare tiltak som passer til hva hver enkelt medarbeider er komfortabel med. Og husk at i nettverkssammenheng er det kvalitet over kvantitet som gjelder. Ikke sett opp mål som skaper press på at man skal snakke med flest mulig eller legge til flest mulig på LinkedIn, med mindre det også er forståelse for at de man snakker med også ser verdien av det. Noen kan kanskje ha nok med å delta på noen faglige seminarer, mens andre kan ha mer nytte av å melde seg som mentor i et mentorprogram, eller jobbe frem et foredrag som kan presenteres på det samme seminaret.

Skap et sterkt nettverk

Ifølge Gunnerud kan alle bli bedre på nettverksbygging.

– Det er som med alle andre evner, det handler om erfaring og fokus. For en bedrift er medarbeidernes relasjoner en viktig del av den interne merkevarebyggingen, og det samme gjelder eksternt. Hvis medarbeiderne skryter av hvor bra de har det på jobb, styrkes merkevaren indirekte. At de styrker sitt nettverk utenfor bedriften, åpner også for flere salgsmuligheter, da flere blir bevisst på bedriften.

– Personlige nettverk internt i en stor bedrift, samt med kunder, partnere eller leverandører kan også fort være relasjoner som gir deg den neste spennende muligheten. Jobbtilbud, invitasjoner til å delta på arrangementer eller holde foredrag er som oftest rettet mot en selv som person. Et sterkt nettverk kan derfor bidra til et mer fargerikt liv med mennesker som ønsker å bidra og involvere en.

– Utfordringene i disse tider er at det nå kanselleres (eller digitaliseres) mange faste møtepunkter som årlige bransjeseminarer eller messer der nettverksbygging har vært en veldig viktig årsak til at man deltar, både for å knytte nye forbindelser, men ikke minst for å bevare eksisterende. Det opprettes nye digitale arenaer, men disse arrangeres ofte for et mindre antall mennesker enn tidligere. De digitale arenaene er også ofte mer «rett på sak», det er mindre rom for å bygge relasjoner, samt at er det mange deltakere, så blir det oftest mer en enveismonolog, heller enn dialog som gjerne må til for å skape gode relasjoner.

– Vi holder oss mer til det kjente nå og spesielt er det sjeldnere at de uformelle og sosiale møtearenaene, som private Zoom eller Teams-møter involverer nye personer i treffene sine. Man er nødt til å være mye mer på, og ta mer initiativ selv, dersom man ønsker å bli med på dette, sammenlignet med å bare kunne kaste seg med på noens planer om å ta noen øl etter jobb.

Jobb mer digitalt og ha en plan

– For at en leder skal bli god på nettverksbygging, er det viktig å tenke strategisk nettverksbygging: mekanismene for nettverksbygging er de samme som før, men det må jobbes på en ny måte. Mer digitalt, mindre ansikt til ansikt. Finn arenaer du ønsker å satse på, og bestem deg for hvordan du ønsker å bidra. Kanskje du kan ta på deg et verv på en ny arena, for å vise hvor mye du har å by på? Begynne å delta aktivt på nettverkstreff der? Forbered deg godt, ha en plan, men vær dynamisk. Vær forberedt på at andre også har sine ting de er opptatt av. Øv på å styre samtalen inn på temaet du ønsker å snakke om på en naturlig måte. Se for deg ulike scenarioer og tenk på hvordan du kunne tenke deg å håndtere dem.

– Som leder bør du også legge til rette for at medarbeiderne dine fortsatt bygger nettverk og opprettholder relasjoner mens de er hjemme. Opprett gjerne uformelle arenaer som føles kjent. I mitt team har vi nå digital to-kaffe hver dag. De som ønsker det logger seg inn for en uformell kaffeprat. Vi snakker egentlig om uformelle ting, men – wow – så mye jobb vi snakker også: vi får full oversikt over hvem som jobber med hva og hvilke utfordringer vi opplever, deler tips og triks i de digitale løsningene vi jobber med og litt sladder også (så klart). Det har vært en kjempeverdi for meg i denne perioden.

– Ellers opplever jeg at terskelen faktisk er vesentlig lavere nå for å ringe noen, både på jobb og privat. De fleste har litt bedre tid – og er sulteforet på en hyggelig prat. Snakk om stort og smått, og spør hvordan det går på jobb – og hvilke utfordringer de opplever for tiden.

Nå er tiden for å dele

– Når det gjelder bedrifter som har vært gode på det med nettverksbygging, er et av de beste eksemplene jeg har sett, et regnskapsbyrå som nå tilbyr gratis økonomisk rådgivning til bedrifter som sliter på grunn av corona-situasjonen. Dette synes jeg er en helt genial måte å bygge nye eller forsterke eksisterende relasjoner på.

– På denne måten tok de tak i et høyaktuelt problem mange av deres eksisterende og potensielle kunder sliter med, de senket terskelen for å ta kontakt med dem, og ved å gi noen råd innen et område de kjenner godt, fikk de muligheten til å gi råd til noen akkurat når de trengte det. Snakk om å skape tillitt og potensiale for en god relasjon fremover. Veldig mange av disse brukerne kommer jo åpenbart til å foretrekke å ringe dette selskapet neste gang de trenger råd også. Dessuten skaper det et veldig godt inntrykk av bedriften, selv utover de som faktisk får hjelp: blant annet er det et godt grep for god fremtidig rekruttering. Det virker jo som et veldig proaktivt, godt sted å jobbe. Klart jeg hadde hatt dem i bakhodet dersom jeg var regnskapsfører og ønsket å skifte jobb i årene som kommer.

– Mange er flinke til å tilby andre lignende tjenester også: som da Teams ble gjort tilgjengelig kostnadsfritt for mange i denne perioden, var det mange konsulentfirmaer som snudde seg raskt og tilbød webinarer i bruk og god implementering av Teams. Mange bedrifter som leverer programvare eller tjenester tilbyr webinarer og blogginnlegg for å hjelpe bedrifter med å forstå de nye statlige tiltakene, kompensasjonsordningene og hvordan man skal forholde seg til dem.  Kjempesmart! Disse teamene ble jo høyaktuelle over natten. Klart terskelen ble lav for å delta for mange. Og vips har du et stort publikum som lytter til det du sier. En kjempemulighet for å skape troverdighet og styrke nettverket. Det er ikke meningen at man for enhver pris gir bort noe gratis, og i alle fall ikke over lang tid. Man skal jo overleve selv også. Men det å bidra på denne måten ovenfor noen som har det vanskelig, innen en så definert kontekst, kan være en veldig god investering, avslutter hun.

Gunneruds beste tips for å lykkes med nettverksbygging i corona-tider

  • Sharing is caring: Dette er tiden for å by på seg selv og bidra! Skap tillit gjennom å vise frem kompetansen man har, og del
  • Jobb med å gjøre deg selv aktuell – hvordan kan dine styrker hjelpe andre nå?
  • By på deg selv og vær ærlig. Har du utfordringer nå? Fortell om det. Spør nettverket om noen kjenner noen som kan bidra.
  • Vær troverdig: hold deg tro mot den du er, men gjør det på nye måter
  • Nå er terskelen lavere enn vanlig: kast deg ut i det, og forsøk å bli synlig på nye arenaer. Tør å tenke nytt, men vær tro mot egne verdier
  • Gjør deg selv tilgjengelig – kan du noe? Fortell om det nå. Gjør barrierene for å ta kontakt lavest mulig

Gunneruds litteraturtips

Mer enn noe mener jeg man bør kaste seg ut i det og prøve! Man kan lese mye om nettverksbygging og forstå hvordan det fungerer, men det hjelper ikke å kunne teoriene godt, hvis man ikke mestrer det i praksis.

Når det er sagt, er det selvsagt mye spennende å lese om dette.

Søk opp disse artiklene:

  • No business is an island: The network concept of business strategy
  • Strategizing in industrial networks
  • Strategi i et nettverksperspektiv

Disse er blant de mest interessante artiklene jeg ble anbefalt av foreleseren min Morten Abrahamsen på BI for en stund siden, og de står fortsatt øverst på listen min. 

Om Karen Marie Ramstad Gunnerud

Hun er prosjektleder, foredragsholder og nettverkscoach, og har til nå bodd i til sammen seks land der hun enten har jobbet eller studert. Gjennom dette har hun selv opplevd utfordringene og verdiene av å ta aktivt grep om eget nettverk og ved å delta aktivt på nettverksarenaer i jobbsøkersammenheng, i salgssituasjoner og privat. Hun har i flere år reist landet rundt og holdt foredrag, seminarer og workshops innen nettverksbygging. 

TEKST: CECILIE H. HAMMERNES        FOTO: NIKOLAI KOBETS FREUND OG