Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
arrow_upward
Spurkeland

Slik blir du en god relasjonell leder

Mange tror at det å være en leder innebærer å bruke makt for få det som de vil. Men for å få en god relasjon med dine ansatte, må du gjøre det totalt motsatte.

LederNytt har snakket med organisasjonsutvikleren, Jan Spurkeland om hvorfor det er så viktig med gode relasjoner og hvordan ledere kan gå fram for å bli mer relasjonsorienterte.

Spurkeland mener at kunsten å mestre den likeverdige og balanserte samtalen er nøkkelen til et vellykket lederliv.

En av de viktigste oppgavene til en leder er å bli kjent med og bygge opp en tillitsfull relasjon til hver enkelt medarbeider.

Det er viktig å gå inn i ledelse for å påvirke likeverdige mennesker, ikke for å demonstrere makt og styrke. 

De aller fleste mennesker som går på jobb ønsker å bli en god variant av seg selv og gjøre sitt beste, men da må de også få tilpasset ledelse. 


Lese mer? Velg et abonnement som passer deg

Se flere pakketilbud her

Allerede abonnement?Logg inn her

Artikkelen er kun tilgjenglig når logget inn.


Har du glemt ditt passord?

Knekk koden for god bedriftskultur

I dårlige kulturer vil manglende tydelighet rundt verdiene og hva som er rett og galt, føre til at v...

Bli en superleder med selvledelse!

Det hører fortiden til at autoritære ledere bestemte nøyaktig hva medarbeiderne skulle gjøre, og at ...

Tar bedriften din vare på hele mennesket?

I dag er tradisjonelle goder for ansatte, som firmabil, fete bonuser eller firmahytte, på vei ut i m...
Kurs og kompetanse Se alle

Lederblogg

Våre sterke og svake sider

I det siste har jeg tenkt litt over begrepet ”våre sterke og svake sider som menneske/leder”. Hva be...
Helse & Ledelse

6 gode råd for å bevare en positiv holdning når ting er vanskelig

Istedenfor å tenke på hvor vanskelig alt er, tenk på hvordan tingene kan bli bedre - tenk fremover- ...

Lederjobb Se alle

4 måter å øke engasjementet når dine team ikke møtes ansikt til ansikt

Et av de vanligste spørsmålene og klagene jeg hører fra ledere i den digitale tidsalder er: “Hvordan...
haltende samtaler i grupper

Hva strever ledere med i hverdagen? Situasjon 1: «ineffektive møter»

Dette er den første artikkelen i serien og omhandler «ineffektive møter».

Ønsker du å bygge en god kultur – se deg selv i speilet

Kulturbygging påvirker medarbeiderne på alle områder i arbeidslivet. Faktisk så er det en av de vikt...

 
Lederblogg

Den nødvendige samtalen

Begrepet «den vanskelige samtalen» liker jeg dårlig, fordi dette gjør denne type samtale unødvendig ...
Ledelse

Stayerevne - her får du oppskriften til å ikke gi opp!

Noen har det, andre har det ikke, kan det læres? Mange setter seg mål og når dem, mens andre gir opp...

Lederblogg

Smi mens jernet er kaldt!

Spørsmålet til deg som leder i dag er: Skal virksomheten din legge ressurser i å handle nå, eller gj...
Les mer
Ledelse

La dine medarbeidere få være med – bli mer effektiv

Å være en effektiv leder handler ikke nødvendigvis om å få til ting på raskest mulig måte. For å få ...


Salg & Markedsføring

Slik blir du kundenes favoritt

Mestre ABC i tjenestemarkedsføring™. Vis at du forstår kundene, kan sakene dine og leverer gode kund...
Ledelse

Har du selvtillit i teamet ditt?

Å bygge selvtillit hos ansatte og i teamet ditt krever en dypere form for kommunikasjon der du dykke...