Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
arrow_upward
Siv Skaarer

Siv Skaarer

Slik finner du riktig medarbeider

Mange ledere er kun opptatt av å finne den riktige faglige kompetansen for oppgaven når de skal rekruttere nye medarbeidere. Det er kanskje den enkleste delen av jobben.

En av dem som har forsket på rekruttering er førsteamanuensis Frode Hübertz Haaland ved Høgskolen i Østfold. Han har nylig gitt ut boken “Å knytte bånd” på Gyldendal, en bok som handler om rekruttering, utvelgelse og innfasing av nyansatte. Han mener ansettelser er viktig, men krevende blant annet fordi det skjer hyppigere og arbeidssøkerne har blitt mer kresne. Mange ledere opplever det som vanskelig å rekruttere nye medarbeidere, spesielt de riktige medarbeiderne. I et intervju med Ledernytt forklarer han hvilken kompetanse og hvilke egenskaper en leder skal se etter når man leter etter nye medarbeidere. Det er ikke nok å se etter de faglige kvalifikasjonene.

Mellom 130.000 og 230.000 opplever å bli mobbet på jobben. Dysfunksjonell atferd, aggressiv fremtoning, trakassering og mobbing, selvhevdelse, splitt- og hersk-atferd og ryktespredning på arbeidsplassen er noe ledere flest er opptatt av å unngå.

 Ledere velger ofte medarbeidere som ligner på dem selv, som de passer sammen med.


Lese mer? Velg et abonnement som passer deg

Se flere pakketilbud her

Allerede abonnement? Logg inn:

Artikkelen er kun tilgjenglig når logget inn.


Har du glemt ditt passord?
Les mer om:

Hva går digitalisering egentlig ut på?

Alle snakker om det, alle tror at alle andre gjør det og alle sier at de gjør det selv – men ingen v...
Les mer

Forstå drivkreftene i en digital transformasjon

LederNytt har snakket med Arne Krokan om hvordan digitaliseringen vil endre ledelse slik vi kjenner ...
Å forstå verden er en stor utfordring for ledere s

Ta knekken på hersketeknikker – før de tar knekken på deg

Hersketeknikker er noe vi alle har opplevd å bli utsatt for – og som vi selv har utsatt andre for. T...
Hersketeknikker er adferd som brukes for å vise makt.

Ledelse

Slik blir du en bedre utgave av deg selv

Ved å få hjelp av mentale teknikker kan ledere endre gamle tankemønstre til noe mer konstruktivt og ...
Konsekvensen av negative tankemønstre
Ledelse

Strategi som verdiskaping og forretningsmodell

Strategi handler om verdiskaping. De viktigste dimensjonene ved strategisk tenkning, retning, relasj...
Strategiprosessen

Bruk motstand som kunnskapskilde i endringsprosesser

For mange kan endring sammenlignes med risikosport, og som en følge av det, dukker det ofte opp mots...
Hvordan lykkes med endringsprosesser?

Sykmeldingskulturen

De aller fleste bedrifter har et ønske om å få ned sykefraværet, men det er ikke enkelt å finne en l...
Sykefravær

Ta kontroll over din indre sabotør

Sliter du med negative tanker og problemer med å ta valg? Da må du slutte å høre på «superegoet», ta...
Konflikter og ledelse

 
Digital Ledelse

Skap kultur for fremtiden

Skal man lykkes som organisasjon i fremtiden må man legge til rette for en organisasjonskultur for d...
Kultur starter på toppen, men kan ikke forbli på toppen.
Ledelse

Slik påvirkes menneskene i endringsprosessene

Ordet endringsledelse har blitt et stadig viktigere tema i et næringsliv som preges av raskt tempo o...
Skap best mulig endringsprosess og nå målene

Digital Ledelse

Mennesker og maskiner – slik utvikler du strategier for den digitale verden

I dagens høyteknologiske virkelighet er det viktigere enn noen gang å ha solide bedriftsstrategier. ...
Digitale strategier
Ledelse

Digitaliser eller forsvinn

Det kan virke hardt og brutalt, men for å lykkes med digitalisering må man følge med i timen. Det er...
Digital ledelse

Helse & Ledelse

Er bedriftens sykefraværsarbeid basert på lykke og fromme?

Vet du hva som ligger bak sykefraværet i bedriften din? Klarer dere å fange opp de sammensatte årsak...
Sykefravær
Ledelse

Slik vekkes endringsgleden

De fleste ønsker endringer, men ingen ønsker å endres. For å få mennesker til å tenke og handle anne...
Endringforsøkene misslykkes altfor ofte