Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
arrow_upward
disruptiv[1]

Suksess med disruptiv innovasjon

Det finnes flere eksempler på bedrifter som har lyktes med disruptiv innovasjon samtidig som det også finnes gode eksempler på store aktører som ved hjelp av kannibaliseringsstrategi har klart å holde unna for disruptive angrep.

Førsteamanuensis Ranvir Rai peker på Netflix som eksempel på et selskap som har forstyrret et marked gjennom disruptiv innovasjon, mens Apple har vært best i klassen når det gjelder å unngå disruptive angrep. Netflix ble grunnlagt i California i 1998 av Reed Hastings og Marc Randolph.  Forretningskonseptet var DVD-utleie og utleie av film per postordre. Ved oppstarten hadde selskapet, i følge, Wikipedia 30 ansatte og 925 titler. Konkurrenten den gangen var et selskap med navn Blockbusters, en stor bedrift i USA som også drev med utleie av film og video og omsatte for flere milliarder dollar i året.

I 2012 begynte selskapet selv å produsere serier og den første serien som kom var faktisk populære Lilyhamer.

Netflix ble ikke tatt seriøst som en konkurrent til å begynne med, men har etter hvert utviklet selskapet seg til å bli en trussel, ikke bare mot videoutleie-bransjen, men også i forhold til de etablerte TV-kanalene og kabel-TV-selskapene.

TIM COOK_3.jpg

Tim Cook - administrerende direktør for Apple, fra event oktober 2018. Apple har motstått disruptive angrep ved selv å tenke disruptivt og bruke kannibaliseringsstrategi. Man forventet til å begynne med at ipaden skulle stjele av Apples egen markedsandel, men det skjedde ikke. I januar 2011 kunne kommentatorene konkludere med at salget av iPad hadde en motsatt effekt og førte til økt salg av Apples iMacs og MacBooks. 


Lese mer? Velg et abonnement som passer deg

Se flere pakketilbud her

Allerede abonnement? Logg inn:

Artikkelen er kun tilgjenglig når logget inn.


Har du glemt ditt passord?

Walk the talk – ikke kom med tomme ord

Er du en leder som gjør det du sier du skal gjøre og holder det du lover? Det hjelper lite å ha gode...

Prestasjonskulturen avgjør bedriftens fremtid

For at en virksomhet skal kunne levere gode resultater er den nødt til å bestå av en stødig prestasj...

Bli en drømmearbeidsgiver – med ti avgjørende bud

Hva er egentlig en drømmearbeidsgiver? Hva skiller disse fra andre arbeidsgivere? Svante Randlert ha...

Ledelse

Knekk koden for god bedriftskultur

I dårlige kulturer vil manglende tydelighet rundt verdiene og hva som er rett og galt, føre til at v...
Ledelse

Ønsker du å bygge en god kultur – se deg selv i speilet

Kulturbygging påvirker medarbeiderne på alle områder i arbeidslivet. Faktisk så er det en av de vikt...

Et ledende førsteinntrykk

Som leder er det avgjørende å gi et godt førsteinntrykk. Det er viktig for deg som leder å være bevi...

Respekt - verdien av å se en gang til

Respekt og tillit er to verdier som utgjør selve grunnlaget for god samhandling, både på arbeidsplas...

Når lederen er konfliktsky – slik blir du tøffere

Å ta tak i en konflikt på jobb kan være ubehagelig for mange ledere. Noen kan til og med oppleve ful...

 
Ledelse

Har du kontroll over din bedriftskultur?

Det sies at kultur spiser strategi til lunsj. For å lykkes med gode resultater i bedriften er det av...
Jobb & Ledelse

Kontinuerlig forbedring genererer innovasjonskraft

En innovativ kultur handler om mye mer enn å bare være teknologisk langt fremme. Det handler også om...

Kommunikasjon

Skap læring og utvikling med positivt ytringsklima

Manglende positivt ytringsklima kan føre til en overfladisk konsensus, der det kan se ut som om alle...

Vær tilstede – unngå konflikter ved omstilling

Mange virksomheter er i stadig endring, og med endringer på arbeidsplassen følger ofte motstand og u...

Kommunikasjon

Uten tilstedeværelse, ingen god kommunikasjon

Kommunikasjon skjer ofte uten at vi tenker oss om, fordi det faller naturlig. Men hvis vi skal håndt...
Kommunikasjon

Rock frem medarbeiderne med bevisst kommunikasjon

Hvordan kan du som leder løfte frem, eller «rocke» frem, medarbeiderne dine gjennom bevisst kommunik...