LES OGSÅ: Hvorfor skal arbeidslivet investere i trivsel?

1. Status

Å behandles likeverdig, respekteres og bli møtt på en vennlig måte av ledere og arbeidskollegaer.

2. Forutsigbarhet

Å få den informasjonen du trenger. Da kan du ha større kontroll på det som skjer og slipper å støte på ubehagelige overraskelser.

3. Selvstendighet

En høy grad av selvledelse. Det å kunne ta egne beslutninger er viktig for medarbeidere, for hvis de ikke har det bra med seg selv, retter de sitt sinne og frustrasjon mot lederen.

4. Gode relasjoner

Sammen er man alltid sterkere. For å føle seg trygg og sterk, er man nødt til å ha god tilknytning og trygge nettverk. I tøffe konkurranser går det hardt ut over relasjonene – i tillegg til helsen.

LES OGSÅ: Sterk kropp, sterkt hode – slik får du bedre mental helse.

5. Rettferdighet

Vi har det bra når vi blir rettferdig behandlet. Dette underbygges av mer innsyn, åpenhet og en tydelig kommunikasjon. Sosiale medier, derimot, fører til misunnelse, noe som raskt påvirker følelsen av rettferdighet.

LES OGSÅ: De 10 bud for din arbeidsplass

Tekst: Cecilie Hammernes / Kilde: Chef.se