Har du tanker som bygger deg opp eller bryter deg ned? tenker du det du ønsker å tenke, er du den du ønsker å være, gjør du det du ønsker å gjøre?

”Både feiling og suksess kan ses på som resultater av en gradvis prosess, og dine handlinger et resultat vanene dine” - Ayodeji Awosika,  forfatter av bestselgeren ”The Destiny Formula”.

Vi tok en prat med Henny Isdahl, coach og motivator ved ProCoaching, om de vanligste uvanene som hindrer oss i å oppnå suksess – Og hvordan vi kan kvitte oss med dem.

1. Du gjør det som er enklest og mest komfortabelt.

Kjennetegn: Du setter deg ikke mål og gir lett opp. Dette kan føre til at du ikke ønsker å lære nye ting, gjør deg avhengig av andre, har motvilje til endring og bidrar lite i teamwork. Denne vanen kan hindre deg i å tenke langsiktig og helhetlig.

2. Du lar deg distrahere.

Kjennetegn: Du bruker tid og energi på feil oppgaver, og på mennesker som påvirker deg i feil retning. Du henger deg ofte opp i hva andre gjør og ikke gjør, sjekker mail konstant, surfer på internett og sosiale medier, eller bruker mye tid foran TVen. Denne vanen hindre deg i å holde fokus og svekker motivasjonen din.

3. Du har negative tanker.

Kjennetegn: Redd for å feile, er selvmedlidende, kan bære nag til andre og legge skyld på andre. Du kritiserer deg selv og dine kolleger, sammenligner og måler deg med dem og har vansker med å glede deg på vegne av de rundt seg. Du synes at livet er urettferdig og føler at du ikke strekker til. Denne vanen kan bryte ned din selvtillit og selvfølelse.

4. Du er utålmodig.

Kjennetegn: Du handler før du tenker, tror du vet alt, snakker mer enn du lytter. Du setter deg ikke delmål, men har i stedet alt fokus på hovedmålet. Du kan være lite fleksibel og takle utfordringer og uforutsette hendelser dårlig. Denne vanen kan være et hinder for glede, gode opplevelser, dybde og innhold på jobben og i fritiden.

5. Du er kritisk.

Kjennetegn: Du ser problemer i stedet for muligheter og klarer ikke å gripe mulighetene. Du er motvillig til å dele informasjon, lar deg ikke inspirere og tar ikke imot komplimenter. Du har gjerne liten tillit til andre, vegrer deg for å delegere oppgaver og er lite fleksibel og samarbeidsvillig. Denne vanen kan blokkere og hindre muligheten for vekst og utvikling.

Erstatt de negative vanene

Kjenner du deg igjen i noen av punktene over kan det være på tide å ta tak i seg selv og gjøre noen endringer. Henny Isdahl understreker imidlertid at man ikke nødvendigvis opplever alle kjennetegnene selv om man har en av disse vanene.

- Kanskje du har ett kjennetegn, eller flere i større eller mindre grad. Jo flere du har, jo større gevinst vil du ha av endring, sier Isdahl.

Hun forteller at hun ofte har kunder som er klar over mange av vanene sine, men som ikke alltid er klar over at noen av dem faktisk kan være uvaner – og dermed kan være en årsak til at arbeidsgleden ikke er på topp, eller mål ikke blir nådd.

- Når vi gjennom coaching bevisstgjør og avdekker så finner vi ofte at det bare er små justeringer som skal til for at personen skal få det bedre, og nå målene sine - dette gjelder like godt medarbeidere som ledere. Jeg får ofte høre «Var det virkelig så lite som skulle til?», sier hun.

Så, hvordan blir man oppmerksom på disse vanene, og hvordan kan man kvitte seg med dem?

Bevisstgjøring: Har du tanker som bygger deg opp eller bryter deg ned? Er du den du ønsker å være og gjør du det du ønsker å gjøre? Du kan starte med å reflektere over og definere de uvanene som er mest tydelige for deg, og kanskje du kan få hjelp fra noen som kjenner deg godt? Du kan eventuelt benytte deg av en profesjonell coach.

Erkjennelse: Vi har alle uvaner, og før endring kan skje, må vi også erkjenne for oss selv hvilke uvaner som saboterer for oss.

Velg nye vaner: Definer og prioriter hvilke nye vaner som vil være gode for deg.

Handling: Gjør alvor av å erstatte de gamle vanene med nye, en av gangen.

Hold ut: Tilpass, prøv og feil, det er viktig å huske at gamle vaner ikke kan forventes å brytes fra dag én. Så her må du være tålmodig og overbærende med deg selv dersom du faller tilbake i gamle mønstre – Trening gjør mester.

5 råd – Hvordan kvitte seg med en uvane.

  1. Sett deg et attraktivt mål. Først og fremst må du vite hva du ønsker deg: Et «hvorfor» du skal investere tid og energi på endring og hva vil gevinsten din være?
  2. Velge ny vane. Det blir et tomrom når vi kvitter oss med noe, så for å kvitte seg med en uvane så må vi ha en klar formening om hvilken vane vi ønsker å fylle det tomrommet med. Hver gang «uvanen dukker opp», være standhaftig og velge å heller gjøre den nye vanen. Etterhvert blir dette et mønster som automatisk erstatter den gamle vanen. Skriv gjerne ned hvilke uvaner du har, og hvilke vaner disse skal byttes ut med, men begynn bare med å bytte ut en.
  3. Visualiser din nye vane. Hvordan du vil ha det, hvilke positive resultater du får. Visualiser som om det allerede har skjedd.
  4. Gled deg over de gangene du klarer å holde på vanen fremfor å irritere deg over de gangene du faller tilbake til den gamle. Reflekter objektivt på hva du kan gjøre annerledes neste gang dersom du skulle ha et «tilbakefall» – og glem det.
  5. Få nok søvn, riktig kosthold og nok fysisk aktivitet. Den største årsaken til at vi faller tilbake i gamle mønstre er at vi mangler overskudd.

Tekst: Isabelle Karlsson

Les også: 

Mål er drømmer med frister

Følg drømmen fremfor strømmen

Kunsten å sette og dele mål

LederNytt abo bilde 06 2016.jpg