Medarbeidersamtalen
Medarbeidersamtalen
Løgnen du ikke hører – men kan se
Som leder blir du ofte ikke løyet rett opp i ansiktet – men like fullt holdt utenfor sannh...
Medarbeidersamtalen
Vanskelig samtale – eller bare feil fokus?
Hvorfor blir noen samtaler vanskelige – og hvorfor gruer vi oss egentlig? Handler det om t...
Medarbeidersamtalen
Flytt medarbeidersamtalene ut i det fri – styrk nærvær og tillit
Walk and talk i naturen skaper forutsetninger for tillit og sterke relasjoner mellom deg o...
Medarbeidersamtalen
6 spørsmål som gir svar på hvordan dine ansatte egentlig har det
Hvordan kan du som leder få tillit fra dine ansatte og få dem til å åpne seg? Det er noen ...
Medarbeidersamtalen
Krevende medarbeidere kan ta mye tid
Mange ledere opplever det som ubehagelig å formidle kritikk eller snakke godt med krevende...
Medarbeidersamtalen
Nøkkelen for å håndtere ubehagelige samtaler
De aller fleste mennesker kvier seg for å ta opp noe som er ubehagelig eller vanskelig. He...
Medarbeidersamtalen
Medarbeidersamtaler lønner seg i disse tider
Sofie Johansson, forretningsutviklingssjef ved analyseselskapet Brilliant Future, mener at...
Medarbeidersamtalen
Den nødvendige samtalen
Begrepet «den vanskelige samtalen» liker jeg dårlig, fordi dette gjør denne type samtale u...
Medarbeidersamtalen
Makten i de riktige spørsmålene
Enten du skal drive intervjuer, medarbeidersamtaler eller i en annen sammenheng ha behov f...
Medarbeidersamtalen
Kjære ledere – slutt med standardisert MAS!
Prat heller med medarbeiderne dine
Kjært barn har mange navn, og dette gjelder også m...
Medarbeidersamtalen
SØT-samtalen
Eg har lenge meint at den tradisjonelle medarbeidersamtalen er død. Det er umogleg å vera ...
Medarbeidersamtalen
Svindyrt med feilansettelser
Rekruttering
Det er vanskelig å anslå hva en feilansettelse koster, men generelt er kostnaden høyere jo...
Medarbeidersamtalen
Meningsfull medarbeidersamtale
Ledelse handler om å skape oppslutning om mål. Ledelse handler om å skape mening. Ledelse ...
Medarbeidersamtalen
Medarbeidersamtalen 2.0
Medarbeidersamtalen med fokus på gyldighet og indre motivasjon!Vi mennesker er i grunn gan...
Medarbeidersamtalen
Medarbeidersamtalen 2.0 – et farvel til det gamle forhøret
Se for deg en festtale der øverste leder omtaler medarbeideren som virksomhetens viktigste...
Medarbeidersamtalen
Fra vanskelig til god samtale – 7 tips for bedre sykefraværsoppfølging
God oppfølging handler ikke bare om planer og møter – det handler om samtalen.Mange ledere...
Medarbeidersamtalen
medarbeiderundersøkelser - hva forteller de?
hvorfor medarbeiderundersøkelse?
medarbeiderundersøkelser ender ofte opp som ”slakt lederen din”-undersøkelser.
Medarbeidersamtalen
Øv på dialog!
Gode tips til å gjøre medarbeidersamtaler til nyttige styringsverktøyene de faktisk kan væ...
Medarbeidersamtalen
Kunsten å lede primadonnaer
Primadonnaledelse handler om å anerkjenne og respektere sterke fagpersoner samtidig som du...
Medarbeidersamtalen
Tips til medarbeidersamtalen - 6 tips for å lykkes
Medarbeidersamtalen gode tips
Medarbeidersamtalen. Mange ledere gruer seg til den årlige medarbeidersamtalen. Velg helle...
Medarbeidersamtalen
Medarbeidersamtaler som er effektive
Medarbeidersamtaler - hvordan gjennomføre
Det er et enormt potensial for å gjøre medarbeidersamtalene til de nyttige styringsverktøy...
Medarbeidersamtalen
Medarbeidersamtalen
Ofte hører og leser vi at medarbeidersamtalene ikke er effektive og ikke blir fulgt opp. N...
Medarbeidersamtalen
Medarbeidersamtalen – byrde eller gave?
Medarbeidersamtalen
Se for deg en årsberetning der det står at de ansatte er virksomhetens viktigste ressurs. ...
Lederblogg
Overlever bedriften din KI-revolusjonen?
Mens verden omfavner KI, sitter mange norske ledere med Copilot-lisenser uten å vite hvordan de skal...
Lederblogg
Samspill og autentisk ledelse
Forstå rollene vi spiller i sosiale interaksjoner: Hvordan ledere kan navigere samspill for bedre sa...
Lederblogg
Deleger mål, ikke oppgaver - kunsten å slippe kontrollen
Delegerer du på feil måte? Dette er en av årsakene til at ledere ikke får det beste ut av sine medar...

Bli en fremragende leder, BLI EN FREMRAGENDE LEDER, Ledelse
Hvordan bygge suksess gjennom ekte engasjement
I et krevende arbeidsliv der omstilling og resultater stadig står i sentrum, ser mange ledere etter ...
Lederblogg
Hvorfor ansettes det ellers presumptivt dyktige fagfolk i lederstillinger?
Vi har lest i media at Konkurransedirektør Tina Søreide trekker seg fra stillingen før hennes åremål...
Lederblogg
Hvordan Generasjon Z tvinger oss til å lede smartere
Vi har formet og oppdratt Generasjon Z, likevel klager vi over hvordan de møter opp i arbeidslivet. ...
Digital Ledelse
Forebygg digitalt stress og få gladere medarbeidere
Digitalt stress må tas like alvorlig som all annen stress, da det kan gå hardt utover trivselen hos ...
Lederblogg
Motivasjonsledelse: Nøkkelen til å frigjøre medarbeidernes potensial
Ledelse handler om å få andre til å prestere. For ledere er derfor evne og vilje til å motivere, avg...

Bli en fremragende leder, BLI EN FREMRAGENDE LEDER, Ledelse
Å finne balansen: Når er det riktig å be om hjelp som leder – og når bør du håndtere det alene?
Som leder er det viktig å vite når du skal be om hjelp og når du bør håndtere situasjoner på egen hå...

Bli en fremragende leder, BLI EN FREMRAGENDE LEDER, Del 7, Ledelse
Bli en tilstedeværende og fokusert leder – til det beste for deg selv og medarbeiderne
Følger du egentlig med på det medarbeiderne dine sier? Er du virkelig til stede? En ydmyk leder er f...
Jobb, karriere & Ledelse
Samspillets kraft – 10 universelle betingelser bak musikkens magi
Kan elementer i musikalsk samspill være utgangspunkt for godt samarbeid på arbeidsplassen eller i en...
Ledelse
Flytt medarbeidersamtalene ut i det fri – styrk nærvær og tillit
Walk and talk i naturen skaper forutsetninger for tillit og sterke relasjoner mellom deg og medarbei...

Bli en fremragende leder, BLI EN FREMRAGENDE LEDER, Del 7
Tjenende ledelse – en fremragende ledelsesfilosofi
I en tid hvor bedriftskultur står høyt på agendaen, vinner tjenende ledelse terreng som en effektiv ...
Kommunikasjon
Krevende medarbeidere kan ta mye tid
Mange ledere opplever det som ubehagelig å formidle kritikk eller snakke godt med krevende medarbeid...
Ledelse
6 spørsmål som gir svar på hvordan dine ansatte egentlig har det
Hvordan kan du som leder få tillit fra dine ansatte og få dem til å åpne seg? Det er noen spesifikke...
Ledelse
En leder som formidler gode holdninger vil også bli god til å skape vekst
Formidler du gode holdninger får du medarbeidere som jobber sammen mot økt vekst.«Ledelse er å utvik...

Bli en fremragende leder, BLI EN FREMRAGENDE LEDER, Del 7, Ledelse
Når arrogansen tar overhånd i ledelse
Hos ledere som går fra suksess til suksess, kan man hos noen til slutt oppleve at framgangen ender i...
Jobb, karriere & Ledelse
6 utfordringer når du skifter jobb etter mange år
Å slutte på en arbeidsplass er som regel en bittersøt opplevelse – spesielt hvis du har vært der i m...
Lederblogg
Idealisert lederutøvelse handler også om rammebetingelser
I Ledernytt 9/1-24 kunne vi bl.a. lese: Hvordan kan du som leder bidra til å bygge kultur, tillit og...
Jobb, karriere & Ledelse
Friluftsliv bare i fritiden er bortkastede ressurser
Når vi går i naturen blir vi mer kreative, tenker friere og ser muligheter fremfor begrensninger. Vi...

Bli en fremragende leder, BLI EN FREMRAGENDE LEDER, Del 7, Ledelse
Nysgjerrighet som lederverktøy
I en tid hvor raske omstillinger og kontinuerlig utvikling er normen, er nysgjerrighet en avgjørende...
Kommunikasjon
Hva får medarbeiderne til å være ærlige?
Det kan være vanskelig å få medarbeiderne til å si sin ærlige mening, og selv om du oppfordrer til æ...

Bli en fremragende leder, BLI EN FREMRAGENDE LEDER, Del 7, Ledelse
En lyttende leder oppnår mer
Å lytte til andre skaper motivasjon og økt arbeidsinnsats. Hvor flink er du til å lytte? Kan du bli ...
Jobb, karriere & Ledelse
Umotiverte ansatte kan være skadelig for bedriften - så se opp for disse 7 faresignalene
Det er ingen hemmelighet at motiverte ansatte løfter en bedrift, og selskaper investerer mye tid, kr...
Lederblogg
Autentisk lederskap: Av med maska — våg å være ekte
Av med maska, ropte publikum under NRKs Maskorama i høst. La oppfordringen være mantraet også for di...
Jobb, karriere & Ledelse
Pass på de 7 feedbackfellene
Tilbakemelding er en essensiell del av utviklingen og den faglige sparringen blant medarbeiderne. Me...
Ledelse
Slik blir du bedre til å be om hjelp
Har du vanskelig for å be om hjelp på jobben, men er på randen av å kollapse under arbeidsbyrden? Nå...
Ledelse
Avdramatiser feil – lær av dem i stedet
Forskeren Jonas Dahl og professor Andreas Werr har undersøkt hvordan feil kan styrke innovasjonskraf...
6 varseltegn på at du trenger mer søvn - basert på dine jobbvaner
Måten du oppfører deg på er vel så sterk som de fysiske symptomene når det kommer til å avsløre beho...
Ledelse
Tips for å bli mer effektiv som leder - basert på intervju av over 200 ultra-produktive mennesker
Tipsene er basert på en amerikansk undersøkelse med intervju av over 200 ultra-produktive mennesker,...
Jobb, karriere & Ledelse
Dropp nyttårsforsetter!
Er du en av dem som setter opp en liste med masse nyttårsforsetter og overbeviser deg selv om at «de...

Bli en fremragende leder, BLI EN FREMRAGENDE LEDER, Del 7, Ledelse
Å ta vanskelige avgjørelser definerer lederrollen
En vanskelig avgjørelse kan sette mye på spill. Men som leder er det din oppgave å ta riktige valg o...

Bli en fremragende leder, BLI EN FREMRAGENDE LEDER, Del 7, Ledelse
Relasjonskompetansens betydning for ledelse
En leder har plikt til å utvikle positive relasjoner til alle, og det er uprofesjonelt å la kjemi av...

Bli en fremragende leder, BLI EN FREMRAGENDE LEDER, Del 7, Ledelse
En ydmyk leder er en sterk leder
Å være ydmyk betyr ikke det samme som å være svak. Tvert imot; å være ydmyk betyr å være sterk. Det ...
Jobb, karriere & Ledelse
Slik forebygger du sykefravær i endringsprosesser
Omstilling og endring i arbeidslivet er den nye normalen. Nå øker oppmerksomheten om helseeffekter a...

Bli en fremragende leder, BLI EN FREMRAGENDE LEDER, Del 7, Ledelse
Ledere har også fordommer: Hvordan preger det flokken, og hva kan du gjøre?
Fordommer er gjerne oppfatninger vi holder som sannheter om andre. Selv de mest erfarne lederne kan ...
Ledelse
Hvordan slutte med skadelig mikroledelse
Mikroledelse er en ledelsesstil hvor lederen nøye overvåker og kontrollerer medarbeidernes atferd og...

Bli en fremragende leder, BLI EN FREMRAGENDE LEDER, Del 7, Ledelse
Det modigste du kan gjøre som leder, er å be om unnskyldning
Noen ber aldri om unnskyldning. Hvorfor gjør de ikke det, og hvorfor er det viktig å si unnskyld?De ...
Jobb, karriere & Ledelse
Tre feil ydmyke ledere må styre unna
Ydmyke ledere er ofte gode ledere. De er åpne for tilbakemeldinger, fremmer medarbeiderengasjement, ...
Teamledelse fra A-Å, Teamledelse, Del 7, Ledelse
Smarte strategier for effektiv hybridledelse
Å lede medarbeidere på ulike lokasjoner kan være utfordrende, men når du lærer deg de mest effektive...