Medarbeidersamtalen er, etter undertegnedes mening, og mange andres, en gave til leder og en gave til medarbeider. Hva er da grunnen til at samtalen ofte blir mer et pliktløp enn en enestående mulighet til å utvikle nære og gjensidig tillitsbyggende relasjoner? Og hva er grunnen til at samtalene sjelden eller i liten grad følges opp?
PROBLEM: MANGLENDE TRYGGHET OG MESTRING
For å vokse trenger vi næring og trening. Mange ledere synes det er noe utrygt å by på seg selv og dele egne følelser. Vi vokser ikke all verden i den berømte komfortsonen. Konsekvensene av for lite trening i å mestre nære relasjoner og en åpen og ærlig dialog, er at noen av de største gledene og effektene av eget lederskap uteblir. Åpen dialog, gjensidig tillit og gjensidig anerkjennelse kan bidra signifikant til bedre prestasjoner og resultater. Ved for lite trening i rollen som den nære leder, vil leder gå glipp av de fremste kilder til læring og forbedringer. De kan du finne i tett samspill med medarbeideren din - hvis du interesserer deg i denne og setter av tid til å lede.
PROBLEM: MANGLENDE KONTROLL PÅ HVA SOM GJENSTÅR AV AVTALTE MÅL OG TILTAK
Tenk deg at du er en leder/mellomleder og at du har 10-20 medarbeidere som rapporterer til deg (alt over 15 er i overkant å håndtere). Se videre for deg at du har 5-10 tiltak per medarbeider som skal følges opp og realiseres innen hvert tiltaks frist. Hvordan skal du som leder fortløpende klare å skaffe deg oversikt over hva som er i prosess, hva som gjenstår eller hva som er på overtid per medarbeider? De tiltak og planer som leder og medarbeider blir enige om må følges opp, ellers vil effekten av samtalen kunne bli netto negativ, selv om samtalen isolert sett er god.
Økt læring og bedre prestasjoner innen verktøyet medarbeidersamtaler krever:
- tillitsfull, åpen, nær dialog, gjerne utenfor komfortsonen (i vekstsonen)
- ansvarlighet og konkrethet (hvem gjør hva når?)
- for leder og medarbeider: rutiner for oppfølging (strukturkapital)
- for leder: en hensiktsmessig mal/skjematur/samtaledisposisjon
- for medarbeider: en visshet om at noen bryr seg og følger med deg
Hva kan så være relevante løsninger på disse problemene?