Bedrifter som vil henge med i racerløpene som nå skapes av teknologi og digitalisering, må skifte gir. Endringer og omstillinger har blitt de viktigste - og kanskje de eneste - veiene til fremtiden. De som klarer seg raskest og best gjennom svingene, vinner!

«Husker du endringsprosessen i 1990? Det var tider det!». 

Nei, slik er det ikke lenger. Tiden da man ble ferdige med endringsprosesser er forbi.

Teknologi, digitalisering og bransjeglidning er NÅ

Den teknologiske utviklingen kjenner knapt noen grenser. Roboter lager biler og utfører kirurgi. Biler blir selvkjørende. Det er snart ikke den ting i livene våre som ikke kan styres fra skyen (eller fra telefonen). Hvor vi handler og hvordan vi forbruker varer og tjenester i morgen, det aner vi ikke i dag.

Ting skjer så fort at det som var nytt og revolusjonerte sin del av verden i går, er kanskje overgått av konkurrenter i morgen - eller i dag, allerede?

Utvikling innen teknologi og digitalisering skjer nærmest med lysets hastighet, og i mange tilfeller påvirkes de etablerte forretningsmodellene - også kalt digital disrupsjon. Den rivende utviklingen setter ikke bare krav til omstillingsdyktighet hos de konkurrerende teknologibedriftene seg imellom. Den fører også med seg bransjeglidninger og treffer noen ganger sektorer som ikke er så godt forberedt.

Når kommer det til min sektor?

Når kommer den digitale disrupsjonen og paradigmeskiftet til din bransje og din virksomhet? Er du forberedt? Har du de riktige menneskene til å takle endringene, inklusive riktig ledelse? Er det nok vilje og evne til endring blant lederne og i styret til å gire om og sette ny fart når det trengs?

Jeg tror det er viktig å heve blikket og være forberedt på at skiftet snart «kommer til et sted nær deg», nesten uansett hvor du jobber. Det kan også være lurt å ha en plan for hvordan dere skal møte endringene.

digitalisering.jpg

Rask omstilling et "must"

Omstillingsevne er kritisk for å overleve i denne digitale tidsalder. Noen klarer det - andre ikke. Fra 2000 til 2014 forsvant mer enn halvparten av bedriftene på Fortune 500-lista! Det er kanskje ikke så merkelig: Store virksomheter har en større skute å snu, og når det ikke skjer fort nok eller på riktig måte, stikker (også de små) konkurrentene forbi.

Kodak står kanskje for det hittil mest kjente eksempelet på manglende evne til å ta behovet for digital omstilling på alvor. Men også en "digital gigant", Nokia, tapte marked fordi de ikke var raske nok med omstilling og digitalisering.

Selv husker jeg godt den motstanden vi møtte da vi skulle innføre innsjekkautomater på Gardermoen. Nå leser jeg at de innfører bemanningsfri grensekontroll i Australia!

Det aller meste av utvikling har kommet av at noen valgte og turte å gå foran, i stedet for å sette seg på gjerdet - eller på bakbeina.

Først til fremtiden

Willi Railo skrev en bok med den flotte tittelen «Først til fremtiden». For meg har denne tittelen alltid vært en favoritt. Fremtiden blir jo skapt, og det er den som kommer dit først som skaper den! Resten kommer mer eller mindre frivillig etter - eller dør.

Det er mentaliteten i dette bildet som, etter min mening, er viktig når man skal omstille bedriften raskt nok til at den overlever. Gjør endring og endringstanker til det vanlige i virksomheten. Stopp aldri ideer med «det har vi prøvd før». Oppmuntre alltid de som tør å tenke og snakke nytt!

Jeg sier ikke at det er enkelt. Ideer og nye tanker kan også være en utfordring. Vi skal jo ha tid til å gjøre ting som vi har gjort før også, ikke sant? 

Komplementaritet i personal og ledelse

Hva skal til for å "skape fremtiden"? Mine råd er: God innsikt i nåværende og fremtidig nødvendig kompetanse i egen organisasjon, dynamisk bevegelse i eksisterende kompetanse, sammen med en offensiv kultur.

Riktig ledelse er avgjørende for å skape tryggheten som trengs i tider med omstilling. Ledere som har vært i uvær før, vet hvordan det skal takles. Ikke vær redd for å bytte ut titusenmeterløperen med en kulestøter, hvis det er kulestøteren du trenger. Tør å erkjenne hvem som er gode til hva, og bruke de sterke sidene hos hver og en.

Avslutningsvis vil jeg driste meg til å ta med en formel:

Lederdynamikk = Bedriftsdynamikk = Bedrifter med overlevelsesevne og trygge arbeidsplasser (dog kanskje nye).

Darwin har fremdeles rett. Det er de mest tilpasningsdyktige som overlever!

vegard.jpgTeskt: Vegard RoothVegard. Han har Master of Management fra Handelshøyskolen BI, og har tilleggsutdanning fra Stanford University og University of Oxford. Han har hatt en rekke lederstillinger både som fast ansatt og innleid interimleder. Vegard har vært administrerende direktør i Interimleder siden januar 2015.