Forskjellige roller

Hals forteller at networking helt enkelt er å bli kjent med folk du kan tenke deg å jobbe med eller ha i din omgangskrets, og da helst så organisk eller naturlig som mulig, hvilket betyr at man må treffe personen.

– I og med at jeg er filmkomponist så har jeg mange ulike roller og derfor flere roller jeg ønsker å knytte kontakter med. Så det er ikke sånn at jeg bare blir venner med regissører eller produsenter, men også andre komponister, musikere, orkestratører, webdesignere, agenter og så videre. Jeg blir gjerne også kjent med alle innen film og TV, fra skuespillere til klippere eller markedsansvarlige, både for at vi kan anbefale hverandre, men også for å potensielt jobbe sammen. For når vi vel er et team, så er vi alle ansvarlige for å levere det beste resultatet for at filmen skal bli best mulig og nå så mange som mulig. Da er det greit å kjenne hverandre og forstå hverandres del i produksjonen.  

– For meg er det derfor viktig å vise at jeg er del av det teamet, noe jeg kan gjøre ved å for eksempel hjelpe regissøren med å finne co-produsent eller distributør. Eller jeg kan hjelpe lyd-designervenner ved å anbefale dem til de prosjektene jeg jobber på. Det er nesten alltid best å bli anbefalt til et oppdrag og det er stort sett sånn jeg får oppdrag, det eller å networke. Og selv om filmbransjen er det jeg fokuserer på, så er jeg likevel åpen for å knytte kontakter med veldig mange andre jeg møter på min vei. Man vet aldri hvem de kjenner eller om de kanskje kan være en god kontakt for andre jeg kjenner. 

Skjer overalt

Filmkomponisten mener at networking kan skje nesten overalt. Det kan for eksempel skje på bussen, flyet eller toget. Selv går hun ofte på eventer og festivaler innen filmbransjen der de fleste er veldig åpne for å knytte kontakter.

– Man kan gå bort og prate, eller man kan vente på at andre kommer til deg. Akkurat dette er en balansekunst. Da jeg var yngre var jeg høyt og lavt og ville prate med alle, men nå er jeg mer avslappet og ser an folkemengden.

– Det å gå bort og prate med vilt fremmede er ikke like lett for alle, men de aller fleste syns det er hyggelig om noen kommer bort. Gjør de ikke det, så vet du at det kanskje ikke var rett kjemi mellom dere likevel. Eller kanskje de hadde en dårlig dag? Eller det kan være du bare må velge en annen fremgangsmåte neste gang. Ikke vær redd for å tabbe deg ut, de har garantert glemt det til neste gang og da kan du prøve igjen om det er en viktig person for deg. 

Kjenn din besøkstid

Hals forteller at det er viktig å passe på hvordan du selv framstår – i tillegg til å lese motparten.

– Regel nummer én er faktisk å tenke hva DU kan gjøre for den andre personen. Bare ved å tenke sånn vil du være mer avslappet og interessert i den andre og lære mye om deg selv, selskapet ditt og dine intensjoner. Noen bare kaster seg ut i det uforberedt og står enten alene i et hjørne, usikker på om de har noe å tilby eller hvordan de skal komme i kontakt med noen, eller kaster seg over alt og alle og øser ut om seg og sitt uten å hverken lese eller høre den andre. Lytt og observer mer enn du prater. Hva søker de etter som du kan tilby? Når du vet dette, kan du lettere flette inn at nettopp dette er noe du er god på.

– Networking er en balansekunst, nesten litt som dating. Du vil ikke virke desperat, men heller eksklusiv nok til at folk kommer til deg. Ofte kan det være lurt å gå fra samtalen når du er på topp slik at de sitter igjen med et godt inntrykk og vil ha mer, avslutter Hals.

TIPS

1. Vær obs på kroppsspråk. Ha et fast håndtrykk. Et slapt håndtrykk kan vise usikkerhet. Vær genuint interessert i hva den andre prater om og nikk gjerne bekreftende. Vær rett i ryggen, stå vendt mot personen, smil og ha øyekontakt. Ikke ha armene i kors. Åpne hender viser at du ikke har noe å skjule, mens knyttede hender kan se ut som om du er sint eller anspent. Se heller ikke på telefonen eller klokka. Du kan også speile motparten for at denne skal føle at dere har noe til felles - dette er noe vi ofte gjør når vi liker noen. Merker du uinteresse, bør du enten endre tema eller gå videre. 

2. Google på forhånd. Om du vet noe om de du vil prate med, så kan det være lettere å starte en samtale, så bruk Google og tenk ut spørsmål om ting innen deres profesjon. Om de er vilt fremmede, kan du kommentere klærne, skoene, frisyren eller prate om eventet dere er på. Spør dem om maten var god eller om hva de likte best ved seminaret. Spør om råd, de fleste liker å kunne hjelpe og føle seg nyttig. Åpne opp for at den andre kan få prate om seg og sitt. 

3. Vær uredd. Du kan få et nei, men sjansene er like store for at du får et ja. Den som intet våger intet vinner. Vil du komme deg opp og frem, så må du våge å ta initiativ, for den ENE personen du turte å snakke med kan kanskje åpne uante dører for deg. Øv på å snakke med alle, ingen er for stor, ingen er for liten. Se alle som likeverdige. Jeg har mange ganger fått hjelp av de jeg aller minst hadde trodd kunne hjelpe meg. 

4. Forbered en elevator pitch. Om du møter den personen som kan gi deg drømmeoppdraget og denne personen kanskje er veldig ettertraktet, så har du kanskje ikke mye tid på å skape et godt førsteinntrykk. Skriv ned en til to setninger som du kan fremføre på 15 sekunder til 1,5 minutt og øv på dette. Finn noe unikt og minneverdig ved deg selv og bland det inn med dine profesjonelle egenskaper. 

Bilde Christine Hals.jpeg

OM CHRISTINE HALS

  • Er en norsk filmkomponist som har jobbet i Los Angeles de siste syv årene.
  • Har reist verden rundt på ulike filmfestivaler og eventer der hun nesten daglig møter nye folk og bygger nettverk.
  • Har studert ved Kungliga Musikskolan i Stockholm og University of Southern California.
  • Har skrevet sangtekst og sunget i Disney’s Frozen, Ant-Man and the Wasp, og sunget på dataspillet League of Legends.

TEKST: CECILIE H. HAMMERNES      FOTO: MARTHE VEE