Får medarbeiderne dine et søkk i magen når det plinger inn en e-post fra deg?
Bruker de tid på å lure på hva du egentlig mente med det du skrev? Da bør du ta grep og skrive slik at du får med deg folka, mener tekstekspert Camilla Hager. Her får du hennes beste tips.
Som leder kan du få de ansatte til å gjøre som du vil fordi du er sjefen. Men det du vil, er jo å få dem til å ønske å bidra. Da må du legge det frem på en sånn måte at de blir motivert for å gjøre det, forteller Hager, leder av tekstbyrået HvabeHager.
– Det er de samme prinsippene som gjelder, enten du skal selge produkter og tjenester, få noen til å melde seg som verneombud eller ta på seg en ekstra helgevakt. Du vil få med deg folk på ideen din, få noen til å føle noe, gjøre noe, tenke noe, eller ta et steg i en eller annen retning. Da må du legge vekt på det som betyr noe for mottakeren, og skrive på en slik måte at de ønsker å svare ja.
Måten ledere skriver på, kan ha stor betydning for om de får gjennomslag for det de ønsker.
Allerede abonnement? Logg inn:
Lese mer? Velg et abonnement som passer deg
En måned print + digitalt
- LederNytt print magasin
- LederNytt digital magasin og arkiv
- LederNytt Pluss artikler
Kr 199,-
Ett år print + digitalt
- Print + digitale utgaver
- Pluss-artikler på nett i 12 mnd.
- Digitalt arkiv med tidligere utgaver
Ett år LederNytt + 350 videokurs
- 4 print + digitale utgaver.
- Pluss-artikler på nett i 12 mnd.
- Digitalt arkiv med tidligere utgaver.
- 350 videokurs med Videocation
Ett år - digitalt
- Digitale utgaver
- Pluss-artikler på nett i 12 mnd.
- Digitalt arkiv med tidligere utgaver
Halvt år LederNytt + Videocation
- 2 print + digitale utgaver
- Pluss-artikler på nett 6 mnd
- Digitalt arkiv med tidligere utgaver
- 350 videokurs med Videocation