Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
arrow_upward
Fremtidens ledelse

Ha fremtidsinnsikt – bli en god fremtidsleder

Den teknologiske revolusjonen vil føre til store samfunnsmessige endringer, og med dette vil det stadig stilles nye forventinger og krav til fremtidens ledere. Hvilke lederegenskaper må du ha for å best mulig møte utfordringene som kommer?

Utviklingen i samfunnet går raskere og omdreiningshastigheten øker, forteller Camilla AC Tepfers, partner og gründer i analyse- og rådgivningsselskapet inFuture. For en tiårs tid siden var ett av verdens ti største selskaper digitale. Nå er syv av de ti største digitale. Denne omveltningen har skjedd på bare noen år, og illustrerer hvor kraftig digitalisering kan endre næringslivet.

Tepfers mener at maskinene blir våre kollegaer i fremtidens arbeidsliv. Det betyr at digitalkompetanse blir viktigere for fremtidens ledere. Det betyr imidlertid også at våre menneskelige fortrinn, sammenlignet med maskinene, blir viktigere. Tepfers trekker frem tre fremtidskompetanser som derfor blir mer avgjørende for fremtidens ledere. Disse er skaperkraft, informasjonskyndighet og sosial kompetanse.

Vi mennesker har våre egne grunner til å gjøre det vi gjør. Vi blir ikke nødvendigvis motivert av bedriftens grunner. Den lederen som forstår sine ansattes grunner, får dem også lettere med seg.

Ledere som har vent seg til å følge magefølelsen kan være særlig sårbare når verden endrer seg så mye som den gjør nå.

 Finansfokus - Camilla Tepfers 2011


Lese mer? Velg et abonnement som passer deg

Se flere pakketilbud her

Allerede abonnement? Logg inn:

Artikkelen er kun tilgjenglig når logget inn.


Har du glemt ditt passord?

Ønsker du å bygge en god kultur – se deg selv i speilet

Kulturbygging påvirker medarbeiderne på alle områder i arbeidslivet. Faktisk så er det en av de vikt...

Et ledende førsteinntrykk

Som leder er det avgjørende å gi et godt førsteinntrykk. Det er viktig for deg som leder å være bevi...

Respekt - verdien av å se en gang til

Respekt og tillit er to verdier som utgjør selve grunnlaget for god samhandling, både på arbeidsplas...

Kommunikasjon

Når lederen er konfliktsky – slik blir du tøffere

Å ta tak i en konflikt på jobb kan være ubehagelig for mange ledere. Noen kan til og med oppleve ful...
Ledelse

Har du kontroll over din bedriftskultur?

Det sies at kultur spiser strategi til lunsj. For å lykkes med gode resultater i bedriften er det av...

Kontinuerlig forbedring genererer innovasjonskraft

En innovativ kultur handler om mye mer enn å bare være teknologisk langt fremme. Det handler også om...

Skap læring og utvikling med positivt ytringsklima

Manglende positivt ytringsklima kan føre til en overfladisk konsensus, der det kan se ut som om alle...

Vær tilstede – unngå konflikter ved omstilling

Mange virksomheter er i stadig endring, og med endringer på arbeidsplassen følger ofte motstand og u...

 
Kommunikasjon

Uten tilstedeværelse, ingen god kommunikasjon

Kommunikasjon skjer ofte uten at vi tenker oss om, fordi det faller naturlig. Men hvis vi skal håndt...
Kommunikasjon

Rock frem medarbeiderne med bevisst kommunikasjon

Hvordan kan du som leder løfte frem, eller «rocke» frem, medarbeiderne dine gjennom bevisst kommunik...

Ledelse

Stopp tidstyvene og reduser stress

Selvledelse kan blant annet hjelpe en til å ta kontroll over egen tid, identifisere tidstyvene, iden...
Digital Ledelse

Automatisering – tjen penger mens du sover

Mer automatisering av tjenester kan bety at flere vil miste jobbene sine. Samtidig vil det i stor gr...

Ledelse

Slik leder du best på avstand

Fjernledelse har blitt et stadig viktigere begrep innen ledelse, siden mange bedrifter og organisasj...
Kommunikasjon

Kommunikasjon har aldri vært viktigere enn nå - det handler om å bli bevisst på feedback vi gir

Når var sist du ga en tilbakemelding til en medarbeider? De fleste har opplevd å ha behov for å si i...