Etter flere år i lederrollen opplever mange en periode hvor tankene går tregere, glemselen blir større og det er vanskeligere å skifte fokus og holde seg konsentrert om oppgaven foran seg. Kanskje lar du deg distrahere lettere, og har nettopp begynt å irritere deg over vifta i taket som du aldri før la merke til, eller bilene som kjører forbi vinduet dagen lang. De fleste tenker det er på tide å ta en ferie, men først må du spørre deg selv om du mater hjernen din med riktig informasjon.

Hjernetrim - Hjerne på speed

God hjernekapasitet og evnen til å tenke effektivt bygges opp av stimulering til hjernen. Har du lagt merke til at barn ikke lærer å snakke før de har begynt å gå? All stimulering gjennom lyd, lys, primitive reflekser, tyngdekraft og muskler som får barnet til å reise seg på to ben, bygger en stor og kraftig hjerne. Først når hjernen kan kontrollere gange, begynner tale og kognisjon å slå inn for fullt. Derfor kan vi tenke oss at bevegelse og aktivitet er nøkkelen til oppegående hjerneprosesser. Emosjonalitet og mental helse er også avhengig av at hjernen fungerer som den skal. Forskning viser at fysisk og mental trening kan være like effektivt som antidepressiva. Vi er ment til å leve et liv i bevegelse, men i dag sitter vi på rompa som aldri før. Vi sitter oss gjennom dagene, og flere og flere får kroniske helseplager og psykiske lidelser. Mange spiser i bilen på vei inn til jobb (hvis de i det hele tatt har tid eller lyst på frokost), og blir sittende på en kontorstol resten av dagen med få pauser. Når man da er ferdig på jobb setter man seg i bil eller kollektiv trafikk igjen, og sitter mens man leser avisen og spiser middag og ser på tv eller slapper av på sofaen. Kjenner du deg igjen?

Hjerne og leldelse - forså hjernen din og ta bedre beslutninger

En avansert hjerne gjør at mennesker kan kommunisere og dele idéer, sette pris på kunst og filosofere rundt livets store spørsmål. Dette skiller oss klart fra andre dyrearter. En sunn hjerne gjør også at det er lett å skifte fokus når man trenger det, og holde seg konsentrert om oppgaven foran seg, ta vanskelige beslutninger og planlegge hverdagen. Den største jobben til hjernen er å skille mellom uviktig og viktig informasjon og dempe mesteparten av informasjonen som blir registrert av kroppen. Det hadde jo vært veldig slitsomt om du skulle følt hvordan klesplaggene du har på nå kiler deg på huden eller hvordan klokka alltid sitter rundt håndleddet. Det hadde heller ikke hjulpet deg så mye i jobben hvis du skulle registrere all bakgrunnsstøy og stemmer som snakket rundt deg. Da er det vanskelig å holde fokus på personen i møtet ovenfor kontorpulten din eller oppgavene som venter på pc skjermen. Hvis hjerneaktiviteten blir lavere, blir det også vanskeligere å dempe unyttig informasjon og stressrespons.

Hjernevennlig ledelse - Forskning og ledelse

Hjernen stiller seg alltid to spørsmål: Hvor og hva er omgivelsene mine? Hvor er jeg i forhold til mine omgivelser? Dette er en overlevelsesmekanisme for å kunne kalkulere farer og reagere raskt med tanker og handlemønster. Informasjon fra kroppen (spesielt ledd og muskler i nakken), øyne og balanseorganet møtes i ulike deler av hjernen og samsvarer hva de har sett og følt. Hvis denne informasjonen ikke stemmer overens kan personer få plager som svimmelhet, kvalme, uro og forvirring.

For å ha god hjernehelse må nervecellene ha tilgang på tre ting: næring (glukose), oksygen og stimulering. Plastisitet defineres som hjernens evne til å vokse nye synapser eller sterkere kommunikasjonsbaner seg imellom. Denne prosessen stimuleres av riktig og varierende mengde aktivitet. Det å lære seg et nytt språk eller instrument, ta tak i problemer på en ny måte, velge en ny vei til jobb eller løse kryssord er alle ting som stimulerer til hjernevekst. Variasjon og utfordring i hverdagen kan virke skremmende for mange, men det er variasjon som skaper nysgjerrighet og nytenkning - det man trenger som leder i 2016. Kreativ tenkning er en avansert hjernefunksjon som bruker begge hjernehalvdelene. Vi har alle 24 timer å fylle hver dag, og det er kun du som kan velge å prioritere kropp og hjernehelse. Skal du være en effektiv leder må du ha en effektiv hjerne.

Tea-1_300x364.jpg

FÅ BEDRE HJERNEHELSE HJEMME:

  • GI DEG SELV EN DAGLIG UTFORDRING
  • FÅ NOK SØVN
  • SPIS NATURLIG OG UBEHANDLET MAT - VARIER KOSTHOLDET
  • BEVEG DEG MINST 30 MINUTTER DAGLIG OG OFTE INNIMELLOM KONTOR SITTING
  • LAST NED APP´EN ”LUMOSITY” FOR HJERNETRIM
  • KOBLE AV 15 MINUTTER MED PUST/MINDFULNESS

Funksjonell nevrologi: Funksjonell nevrologi er en spennende tilnærming til helse. Kliniske tester kan kartlegge hvilke områder av hjernen som fungerer bra, og hvilke som har nedsatt funksjon eller som kommuniserer dårlig med hverandre. Nerveceller trenger oksygen, næring og stimulering for å vokse og holde seg friske. I funksjonell nevrologi tar terapeuten en dynamisk tilnærming til pasienten hvor spesifikke øvelser eller stimulering blir gitt for å opparbeide bedre funksjon i hjernesentrene som trenger dette. Ved presis trening og rikelig med næring kan hjernen vokse seg sterkere og mer effektiv akkurat som en muskel. Dette kalles plastisitet, og forskes nå mye på innen nevrovitenskap.

Tekst: Tea Aas Ambjørnrud, kiropraktor med videreutdanning innenfor funksjonell/klinisk nevrologi. Jobber daglig hos Helhetsgården Helse i Hobøl kommune som kiropraktor og foredragsholder innenfor nevrologi og helhetlig helse.

Tren hjernen din til å holde seg positiv

KLIKK HER FOR Å ABONNERE!

FORSIDE_OK