Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
arrow_upward
Eirik-Norman 1

Hvem vinner det store slaget om kundene?

Ordet «kundeopplevelse» er på alles lepper i dag, men hva innebærer det egentlig? Hva må bedriftene gjøre annerledes i 2019 enn de gjorde for bare få år siden? Eirik Norman Hansen mener at det blant annet handler om å ta grep og innovere hele verdikjeden frem til kunden. Vi har snakket med Hansen om hva du som leder kan gjøre for å skape den optimale opplevelsen for kundene og dermed ruste bedriften til å vinne slaget.

Larsen på Samvirkelaget

Hansen forklarer at kundeopplevelsen alltid har vært viktig. Larsen, som drev Samvirkelaget ved borettslaget der Hansen vokste opp, var god på dette. Han hadde all info om alle i hodet, og var god på å bygge tillit. Folk stolte på ham, og han visste hva alle trengte.

– Så kom industrialiseringen, digitaliseringen, kjøpesentre og anonymiseringen. Nå har vi teknologi som gjør at vi kan vinne tilbake følelsen av 1-til-1 med kjøpmannen din. Den store endringen har de siste fem til seks årene vært at vi har gått fra å være opptatt av brukeropplevelsesfronten (den du traff først) til nå å fokusere på hele verdikjeden. Altså en opplevelse der jeg som kunde blir tatt vare på nesten helt ned til produksjonen. Her kommer industri 4.0, sensorer og kunstig intelligens inn i bilde. Dette er en overgang fra der vi før møtte kunden, til nå å være en «ende-til-ende»-opplevelse hele veien bakover i verdikjeden.

Kjøpesenterdøden i USA handler litt om at man nå får de samme opplevelsene andre steder. Vi gidder ikke gå dit for å kjøpe

Stadig oftere kan vi ta i bruk digitale plattformer eller tjenester for å bidra til å berike opplevelsen. Ikke gå i fella til taxinæringen

 Eirik-Norman-Hansen- 2.jpg


Lese mer? Velg et abonnement som passer deg

Se flere pakketilbud her

Allerede abonnement? Logg inn her

Artikkelen er kun tilgjenglig når logget inn.


Har du glemt ditt passord?

Sinte ledere skaper frykt og mistrivsel

Er du en sint leder? Å holde følelsene sine under kontroll på jobb kan være en personlig belastni...
Sinne kan føre til tyrannisk atferd

Bli kvitt møteproblemet!

De fleste bedrifter bruker unødig mye tid på møter, og de møtene som holdes, er ofte ineffektive. Me...
Effektive møter

Ditt sosiale nettverk kan være avgjørende for din suksess

Networking er viktig for å skape større nettverk og flere muligheter. Her får du de beste tipsene fo...
Lær deg å networke med disse tipsene

Ledelse

Ikke gå i forandringsfella!

Sigurd Granmark mener at de fleste tror de driver med endringsledelse, mens de egentlig holder på me...
Endringsledelse eller forandringsledelse?
Ledelse

Slik kan man endre uvaner

Uvaner og inngrodde atferdsmønstre kan endres, men det krever mer enn et alvorsord eller en lengre m...
Inngrodde atferdsmønstre

Slik leder du faglig tunge miljøer

Enkelte miljøer består av folk med særlig høy kompetanse og fagbakgrunn, noe som kan gi utfordringer...
Ledelse av faglig tunge miljøer

Selvledelse gir arbeidsglede

Selvledelse har gunstige effekter både på ledere, enkeltmedarbeidere og hele organisasjoner, blant a...
Hvordan skape arbeidsglede?

Tar bedriften din vare på hele mennesket?

I dag er tradisjonelle goder for ansatte, som firmabil, fete bonuser eller firmahytte, på vei ut i m...
Familievennlig og menneskefokusert bedrift

 
Jobb & Ledelse

Slik finner du riktig medarbeider

Mange ledere er kun opptatt av å finne den riktige faglige kompetansen for oppgaven når de skal rekr...
Rekruttering av nye medarbeidere
Ledelse

Slik kan din bedrift bli grønnere

Mange bedrifter ønsker å framstå som miljøbevisste og mange ledere har innført strategier for en grø...
Slik får bedriften din en grønnere profil

Ledelse

Den kreative kompetansen

I dagens arbeidsliv er det en nødvendighet å være konkurransedyktig. For å få til dette er man nødt ...
kreativitet er en viktigste kompetansen bedrifter bør fokusere på
Digital Ledelse

Slik kan du fornye ditt lederskap

Mange ledere jobber etter prinsipper fra 1950-tallet og har ikke tilpasset seg en verden i rask endr...
Slik tilpasser du deg en verden i rask endring

Digital Ledelse

Slik lykkes du med netthandel

Overraskende mange gjør en dårlig jobb på nett. Mange strever også med å skape et godt nok samspill ...
Netthandel
Digital Ledelse

Se utenfor Vesten!

For å lykkes med banebrytende innovasjon er det avgjørende at vi ser utover det kjente og vante, alt...
Fremtiden og mulighetene.