Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
arrow_upward
Eirik-Norman 1

Hvem vinner det store slaget om kundene?

Ordet «kundeopplevelse» er på alles lepper i dag, men hva innebærer det egentlig? Hva må bedriftene gjøre annerledes i 2020 enn de gjorde for bare få år siden? Eirik Norman Hansen mener at det blant annet handler om å ta grep og innovere hele verdikjeden frem til kunden. Vi har snakket med Hansen om hva du som leder kan gjøre for å skape den optimale opplevelsen for kundene og dermed ruste bedriften til å vinne slaget.

Larsen på Samvirkelaget

Hansen forklarer at kundeopplevelsen alltid har vært viktig. Larsen, som drev Samvirkelaget ved borettslaget der Hansen vokste opp, var god på dette. Han hadde all info om alle i hodet, og var god på å bygge tillit. Folk stolte på ham, og han visste hva alle trengte.

– Så kom industrialiseringen, digitaliseringen, kjøpesentre og anonymiseringen. Nå har vi teknologi som gjør at vi kan vinne tilbake følelsen av 1-til-1 med kjøpmannen din. Den store endringen har de siste fem til seks årene vært at vi har gått fra å være opptatt av brukeropplevelsesfronten (den du traff først) til nå å fokusere på hele verdikjeden. Altså en opplevelse der jeg som kunde blir tatt vare på nesten helt ned til produksjonen. Her kommer industri 4.0, sensorer og kunstig intelligens inn i bilde. Dette er en overgang fra der vi før møtte kunden, til nå å være en «ende-til-ende»-opplevelse hele veien bakover i verdikjeden.

Kjøpesenterdøden i USA handler litt om at man nå får de samme opplevelsene andre steder. Vi gidder ikke gå dit for å kjøpe

Stadig oftere kan vi ta i bruk digitale plattformer eller tjenester for å bidra til å berike opplevelsen. Ikke gå i fella til taxinæringen

 Eirik-Norman-Hansen- 2.jpg


Lese mer? Velg et abonnement som passer deg

Se flere pakketilbud her

Allerede abonnement? Logg inn:

Artikkelen er kun tilgjenglig når logget inn.


Har du glemt ditt passord?

Walk the talk – ikke kom med tomme ord

Er du en leder som gjør det du sier du skal gjøre og holder det du lover? Det hjelper lite å ha gode...

Prestasjonskulturen avgjør bedriftens fremtid

For at en virksomhet skal kunne levere gode resultater er den nødt til å bestå av en stødig prestasj...

Bli en drømmearbeidsgiver – med ti avgjørende bud

Hva er egentlig en drømmearbeidsgiver? Hva skiller disse fra andre arbeidsgivere? Svante Randlert ha...

Ledelse

Knekk koden for god bedriftskultur

I dårlige kulturer vil manglende tydelighet rundt verdiene og hva som er rett og galt, føre til at v...
Ledelse

Ønsker du å bygge en god kultur – se deg selv i speilet

Kulturbygging påvirker medarbeiderne på alle områder i arbeidslivet. Faktisk så er det en av de vikt...

Et ledende førsteinntrykk

Som leder er det avgjørende å gi et godt førsteinntrykk. Det er viktig for deg som leder å være bevi...

Respekt - verdien av å se en gang til

Respekt og tillit er to verdier som utgjør selve grunnlaget for god samhandling, både på arbeidsplas...

Når lederen er konfliktsky – slik blir du tøffere

Å ta tak i en konflikt på jobb kan være ubehagelig for mange ledere. Noen kan til og med oppleve ful...

 
Ledelse

Har du kontroll over din bedriftskultur?

Det sies at kultur spiser strategi til lunsj. For å lykkes med gode resultater i bedriften er det av...
Jobb & Ledelse

Kontinuerlig forbedring genererer innovasjonskraft

En innovativ kultur handler om mye mer enn å bare være teknologisk langt fremme. Det handler også om...

Kommunikasjon

Skap læring og utvikling med positivt ytringsklima

Manglende positivt ytringsklima kan føre til en overfladisk konsensus, der det kan se ut som om alle...

Vær tilstede – unngå konflikter ved omstilling

Mange virksomheter er i stadig endring, og med endringer på arbeidsplassen følger ofte motstand og u...

Kommunikasjon

Uten tilstedeværelse, ingen god kommunikasjon

Kommunikasjon skjer ofte uten at vi tenker oss om, fordi det faller naturlig. Men hvis vi skal håndt...
Kommunikasjon

Rock frem medarbeiderne med bevisst kommunikasjon

Hvordan kan du som leder løfte frem, eller «rocke» frem, medarbeiderne dine gjennom bevisst kommunik...