Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
arrow_upward
Eirik-Norman 1

Hvem vinner det store slaget om kundene?

Ordet «kundeopplevelse» er på alles lepper i dag, men hva innebærer det egentlig? Hva må bedriftene gjøre annerledes i 2019 enn de gjorde for bare få år siden? Eirik Norman Hansen mener at det blant annet handler om å ta grep og innovere hele verdikjeden frem til kunden. Vi har snakket med Hansen om hva du som leder kan gjøre for å skape den optimale opplevelsen for kundene og dermed ruste bedriften til å vinne slaget.

Larsen på Samvirkelaget

Hansen forklarer at kundeopplevelsen alltid har vært viktig. Larsen, som drev Samvirkelaget ved borettslaget der Hansen vokste opp, var god på dette. Han hadde all info om alle i hodet, og var god på å bygge tillit. Folk stolte på ham, og han visste hva alle trengte.

– Så kom industrialiseringen, digitaliseringen, kjøpesentre og anonymiseringen. Nå har vi teknologi som gjør at vi kan vinne tilbake følelsen av 1-til-1 med kjøpmannen din. Den store endringen har de siste fem til seks årene vært at vi har gått fra å være opptatt av brukeropplevelsesfronten (den du traff først) til nå å fokusere på hele verdikjeden. Altså en opplevelse der jeg som kunde blir tatt vare på nesten helt ned til produksjonen. Her kommer industri 4.0, sensorer og kunstig intelligens inn i bilde. Dette er en overgang fra der vi før møtte kunden, til nå å være en «ende-til-ende»-opplevelse hele veien bakover i verdikjeden.

Kjøpesenterdøden i USA handler litt om at man nå får de samme opplevelsene andre steder. Vi gidder ikke gå dit for å kjøpe

Stadig oftere kan vi ta i bruk digitale plattformer eller tjenester for å bidra til å berike opplevelsen. Ikke gå i fella til taxinæringen

 Eirik-Norman-Hansen- 2.jpg


Lese mer? Velg et abonnement som passer deg

Se flere pakketilbud her

Allerede abonnement? Logg inn:

Artikkelen er kun tilgjenglig når logget inn.


Har du glemt ditt passord?

Å forstå endringsprosessene

Å gjennomføre nødvendige og omfattende endringer i komplekse og store kunnskapsorganisasjoner, kan v...
Endringsprosesser

Hva går digitalisering egentlig ut på?

Alle snakker om det, alle tror at alle andre gjør det og alle sier at de gjør det selv – men ingen v...
Les mer

Forstå drivkreftene i en digital transformasjon

LederNytt har snakket med Arne Krokan om hvordan digitaliseringen vil endre ledelse slik vi kjenner ...
Å forstå verden er en stor utfordring for ledere s

Kommunikasjon

Ta knekken på hersketeknikker – før de tar knekken på deg

Hersketeknikker er noe vi alle har opplevd å bli utsatt for – og som vi selv har utsatt andre for. T...
Hersketeknikker er adferd som brukes for å vise makt.
Ledelse

Slik blir du en bedre utgave av deg selv

Ved å få hjelp av mentale teknikker kan ledere endre gamle tankemønstre til noe mer konstruktivt og ...
Konsekvensen av negative tankemønstre

Strategi som verdiskaping og forretningsmodell

Strategi handler om verdiskaping. De viktigste dimensjonene ved strategisk tenkning, retning, relasj...
Strategiprosessen

Bruk motstand som kunnskapskilde i endringsprosesser

For mange kan endring sammenlignes med risikosport, og som en følge av det, dukker det ofte opp mots...
Hvordan lykkes med endringsprosesser?

Sykmeldingskulturen

De aller fleste bedrifter har et ønske om å få ned sykefraværet, men det er ikke enkelt å finne en l...
Sykefravær

 
Kommunikasjon

Ta kontroll over din indre sabotør

Sliter du med negative tanker og problemer med å ta valg? Da må du slutte å høre på «superegoet», ta...
Konflikter og ledelse
Digital Ledelse

Skap kultur for fremtiden

Skal man lykkes som organisasjon i fremtiden må man legge til rette for en organisasjonskultur for d...
Kultur starter på toppen, men kan ikke forbli på toppen.

Ledelse

Slik påvirkes menneskene i endringsprosessene

Ordet endringsledelse har blitt et stadig viktigere tema i et næringsliv som preges av raskt tempo o...
Skap best mulig endringsprosess og nå målene
Digital Ledelse

Mennesker og maskiner – slik utvikler du strategier for den digitale verden

I dagens høyteknologiske virkelighet er det viktigere enn noen gang å ha solide bedriftsstrategier. ...
Digitale strategier

Ledelse

Digitaliser eller forsvinn

Det kan virke hardt og brutalt, men for å lykkes med digitalisering må man følge med i timen. Det er...
Digital ledelse
Helse & Ledelse

Er bedriftens sykefraværsarbeid basert på lykke og fromme?

Vet du hva som ligger bak sykefraværet i bedriften din? Klarer dere å fange opp de sammensatte årsak...
Sykefravær