Ifølge Ronny Reppe, daglig leder i Noria, er det forskjell på hvilken type innovativ kultur man skal bygge fra bedrift til bedrift og hvilket område i bedriften man bør prioritere å bygge en innovativ kultur.

– Ulempen med innovativ kultur kan være en uønsket lavere produktivitet. Men, med den teknologiske utviklingen, som nå går hurtigere og hurtigere og derved også endringer i markedsbetingelsene, er behovet for innovativ kultur på prioriterte områder desto viktigere. Man forbinder ofte innovative bedrifter med de som er teknologisk langt fremme eller de som lanserer helt nye produkter i markedet. Man kan være en innovativ bedrift uten å være fremst teknologisk eller endre markedet med produktene man lanserer. Man kan være innovativ på alt man gjør i bedriften – fra HR-prosesser, salg, administrasjon til arbeidsprosesser og produktutvikling. En innovativ kultur dreier seg om en kultur som forkaster eksisterende og etablerer nye og mer konkurransefremmende, kvalitative og produktive produkter og prosesser.

– Grunnsteinen i en innovativ bedrift er å gi flest mulig av medarbeiderne skaperkraft. Det er her skaperevnen ligger, og hvis medarbeiderne er trygge, får lov å feile, blir sett og har rammer i de kreative prosessene, er sjansen for at innovasjon skjer større. Hos oss starter arbeidet med å bygge en organisasjon med innovasjonskraft i ansettelsesprosessen. Vi intervjuer, tester og sjekker referanser hvor fokuset først og fremst er på personlighet. Klarer man å få inn medarbeidere som ønsker, evner og har driv til å påvirke, har man kommet langt i å skape et team som utvikler seg og produktene kontinuerlig. Noe av det mest tilfredsstillende en leder kan se, er medarbeidere som overrasker og leverer utover forventning.

– Da vi spurte våre medarbeidere om hva som betegner oss og måten vi jobber på, var svaret entydig: Nysgjerrighet er det som beskriver oss best. Magasinet Harvard Business Review publiserte i september 2019 artikkelen «The business case for curiosity». Forfatteren Francesca Gino hevder at nysgjerrighet ikke bare forbedrer økonomiske resultater, men bidrar også til å øke kreativitet, innovasjon, tilpasningsevne og ikke minst arbeidsglede. Vi ser konkrete resultater i mer fornøyde medarbeidere og produkter med færre feil og bedre funksjonalitet.

– Det handler om å kultivere riktig tankesett i det daglige, og hvordan vi kommuniserer og leverer på vår langsiktige strategi om å være markedsleder innen rådgivning, programvare og digitalisering for bank og forsikring.

Gi medarbeiderne mer myndighet

Reppe forteller at i deres bedrift betyr innovasjonskultur at de forsøker å legge til rette for og ha en kultur der alle kan påvirke og gjøre valg i hverdagen uten å ha et byråkrati rundt det.

– Vi er fortsatt en liten gründerbedrift med vel 50 medarbeidere og er i rask vekst. Dette gjør det mye enklere å legge til rette for innovasjon enn i en stor bedrift med tusenvis av medarbeidere. Hos oss kan medarbeiderne enten gjøre valgene på egen hånd eller så er beslutningsveien kort. I et større prosjekt vi kjører nå har vi etablert en tankegang der alle har myndighet til å gjøre forbedringer med mindre man eksplisitt har fått beskjed om noe annet. Det handler om å gi smarte mennesker ansvar og myndighet til å forbedre.

– Det er også viktig å være god på å fasilitere kreative prosesser og konseptbygging. Jeg vil anbefale en prosess som bygger på «Google design sprint» og teoriene til Jake Knapp, designer og forfatter, om hvordan løse et problem og teste nye ideer på fem dager. «Design sprint» er en rask metodikk for å konkretisere, visualisere og teste ut et nytt konsept før et utviklingsprosjekt igangsettes. Denne prosessen kan brukes både internt og i kundeprosjekter. Min erfaring er at mange gode ideer svinner hen om man ikke tar tak i det og definerer den opp, og da er det nødvendig å ha en strukturert og effektiv prosess på det.

– Vi bruker «Design sprint» både internt og mot kunder, og har med hell kjørt alt fra kulturdefinering til produktutvikling gjennom denne prosessen. I forbindelse med utviklingen av vår cloudløsning har vi brukt verktøyet til alt av produktutvikling og ser at vi alltid kommer opp med innovative løsninger vi ikke hadde klart uten en strukturert og effektiv prosess der alle deltakere blir hørt og alle ideer vurdert. Egnede fasiliteter hjelper også på, og vi har satt av en del av lokalet der vi har bygget en digital lab som er rigget for å ha slike workshoper.

Utvikling av prototyper

– For å få til en velfungerende «design sprint» er det vanlig å involvere til dialog for å forstå og utvikle et nytt forretningskonsept, en ny eller forbedring av en eksisterende forretningsprosess, et nytt produkt eller et nytt system. Deretter blir ressurser med ulike roller invitert til å delta i en design workshop.

– Deltakere i workshopen bør avsette to dager til en morsom og kreativ prosess, og workshopen bør bli fasilitert av en erfaren, ekstern konsulent for å bringe en løs ide eller problemstilling til et konkret løsningsforslag. Hovedformålet er at man i fellesskap blir enige om en løsning som alle har vært med på å bestemme og stemme over. I etterkant av en design workshop kan en UX designer – en som utvikler brukervennlige løsninger – utarbeide en klikkbar prototype av ideen, produktet, prosessen eller systemet. Prototypen blir testet i markedet og tilbakemelding blir evaluert. Til slutt gjøres det en prioritering om man skal gjøre endringer eller forbedringer i prototypen. Prototypen bearbeides så til et konkret løsningsforslag.

– Vi ser at jo mer trygghet og åpenhet det er, og at medarbeidere blir sett i en organisasjon, desto mer kreativitet og initiativer til innovasjon kommer, og positive endringer skjer «av seg selv». Hvis ledelsen skal involveres i alt som skjer, går endringer tregere. De fleste synes det er spennende å jobbe i en bedrift i kontinuerlig forbedring – og for oss er det dette som genererer innovasjonskraft, avslutter han.

Ronny Reppes råd for å bygge opp en innovativ kultur

Begynn med å skape en kultur der medarbeidere blir sett og ideer blir hørt. Gi tilbakemelding på ideer og begrunn hvorfor de eventuelt ikke gjøres noe med. Det er viktig å ha en god prosess for å ta en ide til konkret og visualisert løsning. Design sprint et godt eksempel. Det finnes mange gode prosesser for ideutvikling, så her er det bare å velge hva du mener passer dere.

Ronny Reppes boktips dersom du ønsker å lese mer om innovativ kultur

  • Sprint: How to Solve Big Problems and Test New Ideas in Just Five Days av Jake Knapp
  • The Lean Startup av Eric Ries

TEKST: CECILIE H. HAMMERNES      FOTO: PER GOGSTAD