- Vi lever i et samfunn i dag hvor personlig markedsføring er viktig. Du blir ikke bare oppfattet gjennom det du sier, men også gjennom stemmen og kroppsspråket, sier hun.
Tindstad har sett mange mennesker som er faglig oppdatert, men som ødelegger for seg selv siden de ikke klarer å formidle budskapet sitt godt nok.
- Hvis du presenterer bedriften dårlig, så kan tilhørerne begynne å lure på hva slags mennesker de har å gjøre med. Men gjør du en god figur og virker overbevisende, så er du også god reklame for bedriften.

Forberedelsene
Nedenfor følger en rekke punkter for hvordan du kan bli best mulig forberedt til å holde en presentasjon.
Å ha en grundig plan for presentasjonen er essensielt. Strukturen må forberedes, gjerne med noen stikkord. Tindstad har en enkel mal som sier at først kommer innledningen, så forteller du hva du skal snakke om, så snakker du og til sist kommer en oppsummering.
- Med innledningen skaper du interesse. Her er det selvsagt forskjell på hvem du snakker til. Hvis det er internt i firmaet så trenger du ikke å si hvor du kommer fra, men hvis du skal selge bedriften utad, er det viktig at du er klar og tydelig på hvilken bedrift du kommer fra. Og i alle tilfeller må du si hvem du selv er med tydelig tale, sier Tindstad.

Førsteinntrykket
Å lage et godt første inntrykk kan være nøkkelen til å få publikum interessert i det du har å si. Derfor er det spesielt viktig å trene på innledningen.
- Tren på stuegulvet hjemme. Høyt og tydelig. Noen ganger kan du bruke speil, rett og slett for å se om du smiler. Konsentrasjonen gjør oss nemlig strenge, så kjenn etter: Du må være hjertelig tilstede når du skal holde foredrag, sier Tindstad.
- Hvordan er man hjertelig tilstede?
- Med en åpen kropp, åpne armer og åpne hender. Dessuten må du ha en hjertelighet i stemmen når du snakker. Si ”hjertelig velkommen hit, god morgen alle sammen, flott å se dere”, eller et eller annet som du finner naturlig. Bare utstrålingen i stemmen er hyggelig. Selv om du skal snakke om revisjon, en ny paragraf eller nye bedriftsstrategier, så liker alle å høre på en hyggelig stemme.

Snakk med deg selv
- Før du skal holde en presentasjon er det først og fremst viktig at du vet hva du skal si. Man må ha tenkt det gjennom, skrevet stikkord og bestemt hvilke hjelpemidler som er naturlige å bruke, forklarer Tindstad.
Men det er ikke bare stikkord som teller. Tindstad mener at en av de største fallgruvene i forberedelsesfasen er at man tror at man skal gjøre det bra, bare man har lært det man skal si.
- Enhver skuespiller har trent på forhånd. Ikke bare inne i hodet, men gjennom å snakke høyt for seg selv. Stemmen er nemlig en forstyrrende faktor. Med en gang du snakker så forsvinner noe av konsentrasjonen – først når du snakker høyt, får du vite hva du egentlig kan og hva du ikke kan.

Kommunisér med kroppen
For å holde en god presentasjon av bedriften, holder det heller ikke å bare kunne årsberetningen på rams.
- Vi er ofte trent til å kommunisere til intellektet, men ikke til følelsene. Vi har en rasjonell måte å snakke på, med fakta og strenghet. Det appellerer selvfølgelig til intellektet, og det skal det også gjøre. Men, da glemmer vi å appellere til følelsene, sier Tindstad – og slår ut med armene.
Med kroppen kan du bekrefte det du sier med stemmen.
- Hver gang du sier ”hjertelig velkommen”, mens du slår ut armene, så bekrefter det en hjertelighet. Når du sier ”jeg mener”, og peker på deg selv, eller sier at ”jeg har tre punkter på agendaen”, og viser tre fingrer, så virker det bekreftende.
Hvis kroppen sier noe helt annet enn stemmen din, mister du lett troverdighet.

I del 2 kan du blant annet lese mer om hvordan du får kontakt med publikum, og hva du gjør hvis nervøsiteten kommer krypende til tross for alle forberedelsene. 

DEL 2 - hjelp, jeg skal snakke.