"Dress shabbily and they remember the dress; dress impeccably and they remember the woman" - Coco Chanel.

Verdier og symboler

Som norsk borger er du bærer av et ubevisst sett med verdier, formet gjennom oppveksten din, i møtet med familie, skole, venner, jobb, medier og storsamfunnet generelt. Disse kulturelle kodene forstås ikke alltid av andre utenfor Norge. Selv om vi er blitt globale, har vi vårt lands særpreg, tenkemåte og måte å gjøre ting på. Dette tenker vi ikke over - det bare er der. Noe av dette er kulturarv i form av kunst, design og folklore - det vi alle føler er det norskeste norske. Strikketradisjonen, bunader, eventyrene, hyttekulturen og vår spesielle kjærlighet til naturen sees ikke i den moderne, profesjonelle hverdagen - selv om disse sidene ofte presenteres for utlandet. Verdimessig har vi også våre sett med holdninger. De fleste nordmenn har til felles en naturlig likestillingstanke, en ikke-hierarkisk måte å samarbeide på, og en høy grad av selvstendighet. Skal du treffe mennesker og bedrifter som ikke vet dette, kan det være lurt å underbygge verdiene med antrekket. På denne måten vil du kommunisere på flere plan det du (og bedriften) står for. 

Løft hverandre frem

I følge næringslivscoacher og foredragsholdere - som Kathrine Aspaas (Raushetens tid) - er delekultur og raushet viktige elementer i hvordan en ny bedrift får suksess, og samarbeid kalles den nye konkurransen. Slik sett er det naturlig å tenke at vi kan løfte frem andre norske bedrifter, ved å bruke deres produkter. Ved å bruke norsk design, viser vi solidaritet med norsk næringsliv. Med rot i av vår kulturarv vil produktene også understreke det du som person har felles med andre nordmenn. Dette kan hjelpe deg å gjøre deg forstått, gjøre deg tydelig og underbygge din væremåte - spesielt viktig om du i en internasjonal sammenheng skulle representere "det norske". Tenk for eksempel på hvilke signaler en norsk kongelig sender, om det på representasjon kun benyttes andre lands designere. På et eller annet plan kjennes det som om vedkommende egentlig ikke føler seg så norsk, eller ikke syns det norske er bra nok til å bruke penger på eller vise frem.

En bevisst holdning

Det har ikke vært tradisjon for å tenke så mye på antrekk i norske bedrifter. Etterhvert har mange skjønt at det kan være bra med en tydelig visuell profil for bedriften, som også inkluderer arbeidsantrekket. Det handler ikke om å være "jålete", men om å fjerne et uroelement i kommunikasjonen med kunder og forretningsforbindelser, ved å skape en helhet i form og innhold. Dette er selvsagt opp til hver bedrift å definere. Bryr man seg ikke om hvordan de ansatte fremstår klesmessig, bør man ihvertfall ha det oppe og avklart at dette ikke er viktig for bedriften. Å ikke ha regler er også et standpunkt, men det må være bevisst! . Ønsker man en felles profil, kan man etablere en liten arbeidsgruppe innad, eller leie inn profesjonelle stylister eller designere som har som jobb å finne den beste måten for dere å fremstå på.

Norsk design nå

De siste årene har norske formgivere og deres produkter blitt flere, tydeligere og lettere tilgjengelige. Det gjør det mulig å finne produkter som passer med akkurat din bedrift. Design må ikke være trendy eller avantgarde, det kan like godt være klassisk, holdbart og nøytralt. Norsk design preges ofte av fornuft og rene linjer, og det trenger heller ikke være så dyrt. Det er ikke stor prisforskjell på en drakt eller dress fra en spansk eller svensk kjede, eller fra norske leverandører som Moods of Norway og Ricco Vero, eller til og med målsydde med logo fra Ulvestad Konfeksjon. Innen det formelle business-segmentet i påkledning, går det lett an å bruke tilbehør fra norske designere.

VESKE_cropped_327x360.jpgTre norske favoritter

1) Veskemerket SCHERMANN RINGDAL drives av Cathrine Schermann og Synnøve Ringdal. De startet bedriften i 2012, etter først å ha studert sammen på Kunsthøyskolen i Oslo. Hovedkontoret ligger i Hellesylt, hvor Synnøve kommer fra, og veskene selges i nettbutikk og hos flere forhandlere. Her kan du finne den perfekte PC-bagen: Med sine nøytrale, klassiske linjer og solide skinnkvalitet, passer de perfekt til både jobb og fritid, og for begge kjønn. Designen er urban, men med elementer i kobber og lyst tre får produktene et overraskende norsk særpreg. Her kan du ta med deg de norske skogene ut i verden, og fremdeles se proff og kul ut. SCHERMANN RINGDAL ble nylig nominert til designprisen Nåløyet.

            ­- Vi ønsker å lage funksjonelle, varige og naturlige produkter, inspirert av den ville og vakre norske naturen, sier designer Cathrine Schermann. Bagene og veskene har alle fått norske navn med Hellesylt-dialekt.

schermannringdal.com

 


RAINCOAT_650x867_cropped_250x393.jpg2) Den smarte forretningsideen til Norwegian Rain, er å tilby klassiske, behagelige og vakre herre- og damefrakker som er vind- og vanntette. Ved å impregnere stoffet eller veve det på spesielle måter, får de en normal trench til å fungere som en regnfrakk. At snittene og stoffene er gjennomarbeidete og klassiske, gir plaggene lang levetid. Merket drives av T Michael og Alexander Helle. Norwegian Rain har nettbutikk, butikk i Oslo og Bergen, og flere internasjonale utsalgssteder. De har vunnet en rekke designpriser.

 ­- Vi jobber nå med neste kolleksjon, som vi håper vil føre oss det neste store steget ut på den internasjonale motescenen, forteller Alexander Helle.  ­- Blant annet gjør vi et samarbeid med en Harvey Nichols-butikk i London. Han forteller videre at de søker få frem nye typer vanntette skinnsko, som en forlengelse av konseptet.

norwegianrain.no

3) Sko, slips eller iPhone-cover fra kunstner og designer Ingunn Birkeland gir en fargeklatt til et nøytralt antrekk. Birkeland lager store tablåer med håndlagete interiører og flettede mønstre når hun viser kolleksjonene sine. Som spin-off-produkter produserer Birkeland originale sko, vesker, slips og iPhonecover i samme stil som de dyrere klærne og møblene, så vi alle kan ha råd til en bit av hennes eventyrlige univers. Hennes uventede farger kan åpne for nye samtaler under forretningsmøtet. Ingunn Birkeland får støtte fra Innovasjon Norge, og jobber i disse dager med ny skokolleksjon. Ny nettbutikk åpner snart.     

ingunnbirkeland.no

SLIPS_450x450.jpeg

TEKST: Cecilie Mossige