Gjennom sin årlige trendrapport har Adlén de siste 16 årene tatt pulsen på verden og de trendene som ledere og bedrifter bør være oppmerksomme på. Han oppfordrer ledere i næringslivet til å følge med på det som skjer i omverdenen og hvordan suksessrike bedrifter i andre land gjør ting.

LederNytt vil i denne artikkelserie sette søkelyset på bedrifter i Asia og Afrika som har opplevd stor suksess, men som vi sjelden eller aldri hører om her i Vesten. Sammen med trendspaner Gøran Adlén tar vi pulsen på innovasjoner og trender som kan gi nye perspektiver og ideer for bedrifter her hjemme.

Ikke bare Vesten

Adlen hevder at verdens innovasjoner i stadig større grad flyttes fra Vesten og over til Asia, Afrika og Sør-Amerika. Blant peker han på revolusjonerende endringer innenfor områder som retail, og «superplattformer» fra de store kinesiske firmaene som vil endre spillereglene i mange bransjer.

– Mange av dagens ledere har teknologibakgrunn og er utdannet på en teknokratisk måte, men man er ofte lite orientert om det som skjer ute i verden, til og med når det gjelder egen bransje. Vi ser nesten bare på USA og Vest-Europa, men ikke på Afrika og Asia. I Asia er selskapene ofte preget av fleksibilitet, rask omstillingsevne og raske beslutninger. Det handler om å skape et sterkt verdigrunnlag og sterke organisasjoner som bygger på det digitale. Veldig mye av den utviklingen som skjer i dag skjer gjennom de små bedriftene som har ekstremt entusiastiske ledere som har det motet som trengs.

– Aldri har fremtiden vært så vanskelig å forutse som nå. Vi ser masse heftig og spennende teknikk på vei inn som kommer til å endre livene til både bedrifter, organisasjoner og enkeltmennesker. Det kommer stadig mer rundt kunstig intelligens, robotisering og digitaliseringer i alle former. I tillegg ser vi stadig nye løsninger for hvordan man skaper bedrifter og organisasjoner som har en genuin bærekrafttankegang. Men også viktig er bølgen av «analogisering», der vi blir stadig mer avloggede. Vi ser en «algoritme-skrekk» på sosiale medier, samtidig som vi også ser en eksplosjon i gjenbrukstankegangen, endret syn på arbeidet vi skal utføre og en psykisk uhelse som fortsetter å bre seg ut over verden.

Vant tankegang

Adlén mener at vi har altfor stort fokus på hva som skjer i USA. Det er tilgjengelig for oss, vi forstår engelsk og vi forstår hva de driver med.

– Når for eksempel Apple slipper sin nye mobiltelefon, vet vi hva det er. Folk følger med i ukesvis i spent forventing til hva som kommer. Vi kan navnet på designerne av telefonene og hvem som er administrerende direktør. Nå nettopp slapp den kinesiske mobilgiganten Xiaomi sin nye telefon. Selskapet er en av Kinas største produsenter av smarttelefoner. Telefonen er i tester vurdert til å ha bedre kamera enn både iPhone og Google Pixel 3. Men det blir knapt lagt merke til her hjemme.

– I andre deler av verden kommer det nye innovasjoner, folk tenker på nye måter og lever i en «sideverden» der de ikke bryr seg som mye om hva som skjer i USA og Europa. Det er dette som er interessant når man ser på den drivkraften som finnes på disse andre kontinentene. De tvinges til å bygge løsninger fra scratch, og ligger lengst frem på veldig mye.

– Jeg opplever at de fleste bedrifter her hjemme tar for enkelt på overvåkningen av omverdenen. De orker ikke sette seg inn i andre deler av verden, men forholder seg til det som er lettest tilgjengelig. Dermed går de også glipp av mye. Vi følger med på Apple, men ikke på Xiaomi eller Huawei. De får på en måte vokse fritt selv. Alle i Norge og Sverige vet hva en Tesla er. Men det vi ikke vet, er at det har kommet et antall kinesiske el-bilmerker nå som ingen har hørt snakk om. Hos bilforhandlerne snakker vi om Volvo, Audi og Tesla. Ingen snakker om Tata Motors, som er en el-bilgigant fra India. Det gir et snevert fokus.

Effektene av bekvemmelighet

Adlén forklarer at det i stor grad handler om bekvemmelighet og i flere tilfeller lathet. Dette påvirker drivkraften vår. Han mener at vi ikke orker å overvåke omverdenen vår på den måten vi burde.

– Jeg jobber mye med trender innenfor skjønnhetsindustrien. Der snakker man om K-Beauty, det koreanske skjønnhetsmerket. De ligger lengst fremme i verden på skjønnhet. Det samme gjelder flere produkter fra Kina og Japan. De får lov å vokse seg sterke på bekostning av blant annet de franske merkevarene. Du må ha drivkraften til å gjøre ting annerledes. Se på den norske barristaen Tim Wendelboe og det han har gjort med kaffekonseptet sitt. Det er ulikt alt annet. Han har blant annet begynt å lære etiopierne hvordan de skal lage kaffe! Han har drivkraften til å skape et helt annerledes konsept og er en litt «halvcrazy» gründer. Flere bør se på hvordan han jobber. I Vest-Europa trenger vi ofte ikke denne drivkraften. Vi kan leve godt uten. Vi har sikkerhetssystemer i samfunnet og bedriftene er bekvemme. Vi mangler en «fighting spirit». Når du i Asia og Afrika får muligheten til å skape noe, har de ikke begrensinger på referanserammene sine.

– Videre er den mentale innstillingen viktig. Noe av det som skiller folk i Vesten fra Østen og Afrika, er at vi er stadig flere pessimistiske med tanke på fremtiden og mulighetene. Vi tror at det kommer til å bli verre fremover. Vi fokuserer på klimaproblemer og alle problemer vi kommer over. Én tredjedel av europeerne i en stor undersøkelse trodde at neste år kom til å bli bedre i år. To tredjedeler av afrikanerne trodde at neste år ville bli bedre. Det betyr altså at to tredjedeler av europeerne ser mørkt på fremtiden! Der har vi den mentale innstillingen. Dette gjenspeiles også i innovasjon og om man griper mulighetene som ligger i teknologi og samfunn for øvrig.

– Ta bare hvordan utvandrerne til USA på 1800-tallet lyktes i USA. Noen av dem kom til en jordflekk og bygde gigantiske virksomheter. Mye av dette handler om mental innstilling. Det samme skjer nå i deler av verden som ikke har samme bekvemmelige velstand som vi har i Vesten. Men så har du enkeltindivider som har veldig sterk drivkraft, det kan bidra til å endre selv stillestående bedrifter. Og enkelte bedrifter har virkelig lyktes med å endre markedene de opererer på. Se på Spotify. Før var det plateselskapene som bestemte alt. Når er det Spotify som bestemmer. Hvem kunne se for seg å samle all musikken i én stor database? Og at betalingssystemet skulle bli helt endret, der vi knapt kjøper CD-er lenger?

Alt fins på Google

Adlén mener at det som kreves er at ledelsen skaper en interesse for å overvåke omverdenen. Det krever mye innsats å skaffe seg informasjonen, men er man interessert nok, er den tilgjengelig.

– Det handler utelukkende om interesse. Hvis du for eksempel er i skjønnhetsbransjen, er det ikke vanskelig å søke på «beauty+africa». Plutselig finner du personer, influencere, teknologier og bedrifter som er verdt å følge. Bruk trendwatching.com for å finne gode eksempler på bedrifter som opererer på andre kontinenter.

– Se for eksempel LAKA Lipstick, fra Sør-Korea. De har utviklet verdens ledende merkevare på kjønnsnøytral sminke som passer både til kvinner og menn. Mannlig skjønnhetspleie i Sør-Korea er nesten like stort som blant kvinner. I Vest-Europa regner man med at det bare er fem prosent av markedet. Hvis du tenker litt annerledes kan du altså finne annerledes bedrifter som du kan bli inspirert av, avslutter Adlén.

Noen av verdens største selskaper du aldri har hørt om

Alle selskapene er hentet fra Fortune 500-listen.

SAIC Motor – verdens 46. største selskap med en omsetning på 106,7 milliarder dollar (863 milliarder kroner). Er Kinas største bil- og bildelprodusent. Selskapet har 92 780 ansatte og har inngått partnerskap med både General Motors og Volkswagen.

Ping An Insurance – verdens 41. største selskap med en omsetning på 110,3 milliarder dollar (892 milliarder kroner). Er Kinas største forsikringsselskap og har 275 011 ansatte.

Hon Hai Precision Industry – verdens 25. største selskap med en omsetning på 141,2 milliarder dollar (1142 milliarder kroner). Er kjent under navnet Foxconn. Produserer blant annet smarttelefoner for Apple. Har 1,06 millioner ansatte.

State Gride – verdens nest største selskap med en omsetning på 329,6 milliarder dollar (2666 milliarder kroner). Statlig kinesisk gigant og verdens største utstyrsprodusent. Har blant annet satset stort på produksjon av solparker, vindmøller og annen alternativ energi. State Gride har 927.839 ansatte.

Tencent - eksempelet på selskaper som tar over verden på bakrommet

Lynmeldingstjenester som Whatsapp og Facebook Messenger er blokkert for kinesiske brukere. Tencent har utviklet konkurrenten WeChat, som hadde 806 millioner aktive brukere i 2016. WeChat har innebygde tjenester som vestlige konkurrenter ikke kan tilby, blant annet netthandel, banktjenester og innhold. Tencent tilbyr egne tjenester, men også samarbeid med kinesiske partnere, blant annet transportdelingsselskaper.

Mange går glipp av hva som skjer i Kina, sier teknologianalytiker Duncan Clark hos konsulentselskapet BDA i Beijing til BBC. Nå er også Tencent på vei ut i verden, og har gjennom flere oppkjøp, blant annet som majoritetseier i finske Supercell, etablert seg som en gigant innenfor spillmarkedet.

(kilde: dn.no)

TEKST: INGER LISE KONTOCHRISTOS  FOTO: KNUT KOIVISTO OG ISTOCK.COM