Sannheten kommer frem til slutt – ofte i en sluttsamtale, øyeblikket der tidligere medarbeidere forteller om hvordan ting egentlig var. Men hvorfor vente til akkurat det øyeblikket for å få vite at en feilkommunikasjon eller dårlige erfaringer – ting som til og med kan fikses eller forebygges – var grunnen til at du nå mister en god medarbeider?
Nøkkelen til å beholde ansatte
Innsikten, bekymringene og tilbakemeldingene som kan komme til overflaten i en stay-samtale, kan være svært nyttig informasjon for deg som leder. Samtalen kan hjelpe deg med å finne ut hva den ansatte trenger for å bli, og sikrer at du bygger en så sterk bedriftskultur som mulig.
En stay-samtale er en mye mer proaktiv tilnærming som gjør det mulig for ansatte å snakke gjennom grunner til å bli på jobben, og hva som kan føre til at de slutter – før de faktisk gjør det. Disse samtalene er nyttige fordi lederen åpner døren for dem, og de ansatte blir derfor ikke like nervøse for å ta opp noe som bekymrer dem.
Slik gjennomfører du stay-samtaler
Du trenger ikke vente på at en misfornøyd ansatt skal si noe overraskende for å kunne komme i gang med jevnlige stay-samtaler. Her er noen tips til hvordan du kan gjøre det:
- Ha jevnlige samtaler på rundt en halvtime, gjerne én gang i måneden. La samtalen være uformell og konverserende der du stiller standard, strukturerte spørsmål.
- Prøv 2x2-strategien. Hver person deler to ting:
- Hva de gjør bra, og hva den andre personen gjør bra
- Hva de kan bli bedre på, og hva den andre personen kan bli bedre på.
Dette tar bort følelsen av å bli kritisert, noe som gjør at personen kan høre det uten å bli defensiv.
- Vær forberedt på ubehagelige sannheter. Når du går inn i en stay-samtale, må du være forberedt på å høre den virkelige sannheten med et åpent sinn for å invitere en samarbeidende og ekte dialog inn i møtet.
- Vær en rollemodell. Ikke forvent at den ansatte skal dele alle sine mangler eller problemer de står overfor, uten at du gjør det samme. Det er viktig å gå foran med et godt eksempel ved å selv ta opp selvkritikk og identifisere en måte å adressere det på.
- Velg riktig tidspunkt. Stay-samtaler kan gjennomføres periodisk eller i spesielle situasjoner, for eksempel når en ansatt har vært i selskapet i en viss periode, etter ferdigstillelse av et viktig prosjekt eller i tider med organisasjonsendring.
- Still de riktige spørsmålene. Still åpne, men direkte spørsmål: «Hva kan jeg starte, stoppe eller fortsette å gjøre for å støtte deg bedre?" Denne proaktive tilnærmingen føles styrkende og sender meldingen "Jeg er investert i din vekst, trivsel og suksess."
Les også: Rekrutteringsveileder fra A-Å
Tekst: Cecile Hammernes Foto: Istock.com Kilde: Success.com