Hilde Johanne Aafoss, klinisk psykolog, forklarer at emosjonell kompetanse betyr at vi har ferdigheter til å forstå både egne og andres følelser, hvordan de påvirker oss og hvordan vi skal forholde oss til dem.

– I arbeidslivet er det mye fokus på målrettethet og effektivitet. Det er mindre fokus på relasjoner og følelser. Hvis en leder skal være trygg og tydelig overfor sine ansatte, er det viktig at lederen har kontakt med egne positive og negative emosjoner og en forståelse av hva som aktiverer dem. Ledere som undertrykker egne emosjoner, kan fort overkjøre og gi lite rom for ansattes naturlige reaksjoner. Dette kan skape mistrivsel og et utrygt arbeidsmiljø.

– Psykologen Leslie Greenberg har etablert noe som kalles for emosjonsfokusert terapi. Han så et behov for større forståelse rundt hva følelser er og hva de gjør med oss, og at man i arbeidslivet må begynne å ta dette på alvor. Greenberg sa en gang: «When I get angry, my wife gets ugly». Og det stemmer godt med virkeligheten. Hvis du er sint, lei deg eller frustrert, så fremstår verden og de rundt deg mindre sympatiske. Det er et godt bilde på hvordan du observerer egne følelser og hvordan det påvirker tanker, handlinger og ditt syn på verden. Når du har en dårlig dag og går ut på gata, hvordan ser menneskene rundt deg ut da? Kanskje du opplever at ingen smiler til deg, og at alt rundt deg er stygt. Men så går du ut i samme gate en dag du har det veldig bra – og byen ser helt annerledes ut.

Skap rom for alle følelser

Det at følelsene våre i stor grad preger hvordan vi opplever andre og verden rundt oss, gjør at vi kan begynne å utagere egne følelser på omgivelsene våre hvis vi ikke er i kontakt med det vi føler og kjenner på, forteller Aafoss.

– Hvis du sitter i et arbeidsmiljø og føler at du ikke blir respektert, så kan det vekke både utrygghet og sinne. Og når du har de følelsene uten at du er bevisst på det, kan du begynne å agere ut ifra det. Kanskje du tenker at andre er sinte eller du blir irritabel mot andre uten å forstå at det er noe som ligger i deg selv. Eller en leder som har det tøft og føler seg misforstått og plutselig begynner å agere de følelsene på medarbeiderne i stedet for å si noe om det.

– Forskning viser at ledere som har emosjonell kompetanse, er gode på å lese hvordan stemningen er i et rom. De vil lettere se om andre personer ikke har det bra eller om de trenger hjelp. Etter pandemien er det helt sikkert mange som vil oppleve komplekse og vanskelige følelser når de kommer tilbake på arbeidsplassen. De har kanskje motstridende følelser på en og samme tid, de gleder seg litt og er samtidig redd. Store endringer skaper mange følelser, og hvis det ikke blir rom for å ha de følelsene i tillegg til at de skal prestere, så kommer trivselen til å gå ned og fraværet øke. Derfor er det i vår tid ekstra viktig å ha emosjonell kompetanse og jobbe med å skape et empatisk arbeidsmiljø. For å være empatisk må vi av og til sette oss selv til side, så vi virkelig ser den andre. Det krever at vi er i kontakt med oss selv: hvor er jeg, hva er mitt og hva er ditt? Eller så blander vi alt sammen og legger egne følelser på den andre.

Empatisk evne

For å styrke arbeidsplassen gjennom emosjonell kompetanse er første trinn for en leder å komme i kontakt med egne følelser, fastslår Aafoss.

– Det starter med å trekke pusten og kjenne på hva du føler akkurat nå. Hvis du føler deg urolig, finn ut hva du trenger for å roe deg ned. Kanskje du må puste litt ekstra eller ta deg en kaffe før du går inn i et møte. Er du redd, så trenger du trygghet og kanskje at noen støtter deg. Sorter følelsene dine før du går inn i en situasjon. Anerkjenn at følelsen er der, og så kan du velge å legge den til side og heller ta den igjen senere. Du må vende blikket innover og tillate deg selv å kjenne etter hva du føler, forstå det og møte det. Du trenger ikke å handle på enhver følelse, men det er viktig at du får kontakt med hva det er. Det er først da du har rom til å forstå andres behov når de uttrykker følelser. Og det er utrolig viktig i et arbeidsmiljø, eller så ser du ikke hva medarbeiderne dine har behov for og hvordan du kan hjelpe dem til å føle seg trygge og prestere bedre.

– Emosjonell kompetanse handler mye om evnen til å lytte åpent til andre uten en agenda, og uten å tro at du vet hvordan den andre har det. Det er alfa og omega å kunne møte de ansatte på deres emosjonelle behov, og det lærer du deg gjennom å trene opp din evne til empati. Det vekker tillit hos medarbeiderne når lederen er sannferdig, viser hvem de er, er i emosjonell kontakt med seg selv og lydhør for det som skjer rundt seg.

– Mange av de som kommer til meg, er utbrent fordi de ikke føler seg sett, hørt, forstått og respektert. De har kanskje gitt uttrykk for at «nå er det mye», og hvis de da blir møtt med «det går over», så er risikoen at mange slutter. På de arbeidsplassene der det er mye empati og rom for å ha en tung dag, der trives medarbeiderne bedre. Empati handler om at du evner å romme andres følelser og at de føler seg sett og hørt, anerkjent og forstått, i det som er her og nå.

Ikke hold følelser inni deg

Aafoss legger vekt på at følelser ikke bare handler om det psykiske, men også det fysiske. Tanker og følelser trigger noe i oss som skaper en reaksjon i kroppen. Vi kjenner følelser i kroppen som når man har en klump i magen eller i brystet.

– Jeg pratet med en leder en gang som hadde opplevd at moren hans døde. Han kjente ingen klar følelse, han merket bare at det sitret i beina. Han tenkte at det som hadde skjedd, var vondt, men at han bare måtte stå på videre og være der for andre. Men da ferien kom og han kunne slappe av, så klarte han ikke å stå opp. Han følte kroppen som et elektrisk felt. Det første vi måtte gjøre da, var å gå inn på «hvordan har du det egentlig». Vi identifiserte hvilke følelser han hadde gått med over tid, og det kom fram at det lå en enorm sorg der som han bare hadde trykt ned. Når vi undertrykker følelser, kan vi få plager som blant annet utbrenthet eller depresjon. Hvis du holder tilbake sinnet ditt og biter i deg hver eneste reaksjon du har, så vender du følelsene dine inn i stedet for ut, og det kan gjøre at du får depressive symptomer. Derfor er det viktig å gi uttrykk for hva du føler i ulike situasjoner.

– Hvis en leder undertrykker egne følelser, er det veldig lett at det skapes et miljø som oppmuntrer til at også de ansatte må undertrykke sine følelser. Dette kan skape et sterkt psykisk stress i kroppen, som igjen kan resultere i at folk blir umotivert og utslitt og ikke finner arbeidsglede. Har du emosjonell kompetanse, kan du tenke på «Hva er det teamet mitt har behov for nå? Hvordan kan jeg få fram andre følelser som trygghet, glede eller fellesskap?» Dette gir deg som leder et annet perspektiv på arbeidsplassen.

Positivitetsfallgruve

Aafoss forklarer at når medarbeidere har behov for hjelp, så er en stor fallgruve at lederen ikke tar seg tid til å lytte, og i stedet bare overhører eller overkjører. Det er lett å tenke at man ikke har tid til å ta den samtalen nå. Poenget er at du kan spare mye tid på å stoppe opp og lytte åpent. Vi mennesker merker godt når noen tar seg tid til oss eller ikke, påpeker hun.

– En annen fallgruve er at man blir ensidig positiv og fokusert på at alt skal være bra. For eksempel nå når folk kommer tilbake fra hjemmekontor, så er det mange som vil feire og rulle ut den røde løperen. Men det er ikke alle som har lyst til å gå på noen rød løper. Mange føler kanskje at det er litt skummelt å komme tilbake. Det er greit å ha rød løper, men da kan det også være lurt å ha noen små lytterom i tillegg, for de som heller ønsker å ha rolige samtaler.

– Hvis vi er altfor opphengt i å kun være positive, så blir det trangt. Men hvis man får rom til å ha det sårbart i perioder, kjenne på at livet har utfordringer – da blir det et helt annet arbeidsmiljø. For det handler om psykologisk trygghet i arbeidsmiljøet, og det skaper du ved å være en leder som gir uttrykk og romslighet for å selv ha egne, forskjellige følelser og vise at det er greit. Det er greit å si at man har en dårlig dag og at det påvirker konsentrasjonen. Hvis man får forståelse for det, så føler man seg ikke så rar eller annerledes. Det betyr ikke at vi skal dyrke fram det negative, men vi må ha rom for både de positive og negative følelsene. Følelser er ikke farlig, det er naturlig, og det svinger hos alle. Og den ledere som klarer å gi uttrykk for det og romme det, skaper en helt annen trygghet og tillit hos sine ansatte, avslutter Aafoss.

Aafoss’ beste tips for å lykkes med å forstå og håndtere egne og andres følelser

1. Ta dine egne følelser på alvor. Ta deg tid til å kjenne etter hvordan du egentlig har det, og hvilke behov du selv har. Det kan gjøre det mye mer avklart når du skal lede andre. Det vil hjelpe deg å skille egne følelser fra andres, og du kan sette din historie til side når du som leder lytter til andre når de har behov for det.

2. Skap psykologisk trygghet. Gi rom for forskjellige følelser, at følelser kan svinge samt at det også er greit gi uttrykk for at man har det tungt. Prøv å lære deg til å lete etter hvor folk er følelsesmessig, slik at du kan møte dem på de behovene de har.

3. Skap et rom for åpne samtaler uten noen agenda, der folk kan få lov til å være sammen uten å nødvendigvis gjøre noe. La de ansatte trene på empati og empatisk lytting. Oppmuntre dem til å sette av tid til å virkelig lytte litt til hverandre. Det blir ikke engasjement, glede og arbeidslyst hvis du hele tiden føler at du må trykke ned dine egne følelser.

4. Sett deg ned og pust i arbeidshverdagen. Vær bevisst på hva du må gjøre for å roe deg ned. Hvis du ikke gjør det, så er det fort gjort å handle på følelser uten at merker det, og det kan skape dårlig stemning i arbeidsmiljøet.

Om Hilde Johanne Aafoss
Jobb: Ettertraktet kurs og foredragsholder, har i tillegg hatt egen privat praksis i 18 år som klinisk psykolog.
Utdanning: Profesjonsstudiet i psykologi ved universitet og utdannet som profesjonell muntlig historieforteller fra England.
Erfaring: Gjennom hennes arbeid som klinisk psykolog har hun i en årrekke tilbudt terapeutisk hjelp og veiledning. Hun arbeider også som foredragsholder og muntlig historieforteller. Har holdt foredrag og kurs for mange arbeidsgrupper, organisasjoner og bedrifter, som blant annet Røde Kors, Statsbygg, Næringsdepartementet, Sykehus Innlandet, NRK, DIFI, Forsvarsbygg med flere. Hun jobber også med teambygging og prosessveiledning for store og små bedrifter i tillegg til storycoaching hvor hun hjelper ledere, foredragsholdere og ansatte med å finne, forme og formidle de historiene som styrker deres budskap.
 

Tekst: Cecilie Hals Hammernes    Foto: Marianne Bjørnbakk