Du er sannsynligvis ikke alene. For hvem liker vel uenigheter eller krangler. Men, det går an å se på uenigheter som konstruktivt arbeid - som en nødvendighet for å lykkes. 

Jeg liker å kalle det for friksjon. Friksjon er for meg et nøytralt ord. Vi trenger friksjon for å ikke miste grepet når det går fort fremover. Friksjon holder oss til bakken når vi kjører bil. Friksjon er kraften som virker mellom to flater og hindrer de i å bevege seg fra hverandre. 

Men vi kan ta fysikken over i relasjons- og samarbeidsverden. Friksjon holder oss sammen som mennesker. Friksjon kan tvinge deltakerne til å grundig vurdere alle sider av en beslutning eller situasjon. Dette fører ofte til mer informerte og gjennomtenkte beslutninger. Du må argumentere for dine standpunkter og håndtere utfordrende spørsmål. Resultatet er ofte en bedre beslutningsprosess og en mer robust løsning.

Friksjon kan bidra til å forhindre gruppetenkning. Når mennesker møtes i grupper så har de en klar tendens til å bli enige. Denne enigheten tolkes som om at vi nå har kommet frem til en god løsning! At en gruppe forsøker å oppnå enighet for enhver pris og derfor unngår å utfordre dominerende synspunkt tilsier gruppetenking. Som det også kan sies: når alle er enige har vi vel bare bruk for en person. Derfor er det svært viktig å ikke sette likhetstegn mellom enighet om løsning og kvalitet i løsning! 

Det som aldri slutter å forundre meg er hvor ofte folk bare ikke sier hva de mener. De forblir tause. Det er mange årsaker til dette. En del kan være redd for reaksjonene, mens andre tror allerede at alle andre vet dette. 

Mange viktige beslutninger tas i grupper. Når det er tilstrekkelig friksjon i gruppen, blir medlemmene mer sannsynlig å stille spørsmål og utfordre etablerte antakelser, noe som kan forhindre feilaktige beslutninger. Friksjon er derfor helt avgjørende for å finne bedre løsninger. God stemning er bra – men friksjon er bedre!

Så da gjelder det å trene på friksjon! Vi må tåle friksjon. Det er ikke slik at vi skal dyrke de som digger konflikter, men vi må alle trene på å håndtere friksjon. Vi kan trene alene, i grupper og som 

organisasjon Vi må tåle å stå i friksjon. Vi må lære oss at friksjon ikke er farlig. At friksjon er en del av vårt profesjonelle jobb-liv. At friksjon ikke handler om at vi ikke liker hverandre. Det finnes gode verktøy for å trene på dette. Å stå i friksjon er en ferdighet som både kan og bør trenes – jevnlig! 

Det er viktig å merke seg at ikke all friksjon er konstruktiv. Ukontrollert friksjon blir ofte konflikt. Konflikt fører til dårlige relasjoner, ineffektivt samarbeid og redusert produktivitet. Derfor er det avgjørende å håndtere friksjon på en konstruktiv måte. Det er litt sent å begynne med friksjons- trening når alle opplever å stå i konflikt. 

Trinn en er å begynne å snakke om ulike meninger som friksjon – helt naturlig friksjon i en organisasjon der vi dyrker mangfold, ulikhet og hvor kompetanse er det viktigste vi har for å levere gode tjenester. Vi har et uttrykk som sier at den som tier samtykker. Kanskje vi skal vri på ordtaket. Den som tier bekrefter manglende friksjon. Tenk på det neste gang dere i teamet, gruppa eller seksjonen blir enige om felles løsning. Hadde løsningen blitt bedre av mer friksjon underveis?

  • Om skribenten

    Tekst: Gunn Elisabeth Håbjørg, seksjonsleder strategi, kultur og ledelse i Advansia. Foto: Privat