«Spørsmålet er svaret», sier Tony Robbins i sin bok Awaken the giant within (Simon & Schuster 2013). For eksempel kan du stille spørsmålet: Hvordan kan jeg snu dette? når du har havnet i en vanskelig situasjon. Robbins forteller om en gang hans forretningspartnere hadde satt selskapet hans i stor gjeld. Robbins sine rådgivere sa at han hadde bare ett valg: å begjære selskapet konkurs. De begynte å stille spørsmål som: Hva skal vi selge først? og Hvem skal fortelle dette til ansatte? men Robbins nektet å akseptere nederlaget. 

Han bestemte seg for at uansett hva som måtte til, ville han finne en måte å holde selskapet i gang. Han begynte å spørre seg selv hvordan han kunne snu situasjonen. Hvordan kan jeg nå ut til enda flere mennesker, uten engang å treffe dem? var et av spørsmålene han stilte. Hvordan kunne han endre eller utvikle strategien slik at han økte antall salg og fikk nye inntekter var det han fokuserte på. Etter flere lignende spørsmål om hvordan han kunne utvide virksomheten, endte han opp med distribusjon av 7 millioner video-kassetter som han solgte verden rundt. Han kom også på å selge disse videoene gjennom representanter for ham selv slik at han ekspanderte enda mer.  

Fordi jeg stilte et spørsmål med intensitet, fikk jeg et svar som hjalp meg med å utvikle relasjoner til mennesker verden rundt som jeg ellers aldri ville hatt sjansen til å møte, bli kjent med, eller berøre på noen måte, skriver Robbins. Det var ikke en kort forbigående tanke, men gjentagende intens granskning av muligheter gjennom å stille flere gode spørsmål som ledet til flere løsninger. 

Et annet eksempel Robbins nevner er hvordan en av lederne i Ford Motor Company, som hadde for vane å stille effektive spørsmål, skapte vekst og utvikling gjennom bruk av effektive spørsmål. Det var Donald Petersen som stilte spørsmål til ansatte i Ford, som: 

Hva mener du om hvordan jobben din kan forbedres? 

En gang spurte Petersen designeren i Ford, Jack Telnach, følgende spørsmål: 

Hva synes du egentlig om designen til bilene, liker du den? 

-Nei, faktisk så gjør jeg ikke det, svarte Telnach. 

Det var den gang designeren Telnach kom opp med Ford Thunderbird 1983-modellen, under frie tøyler fra ledelsen. Denne modellen inspirerte igjen produktutviklingen, og utviklingen av Ford Taurus som en bestselger ble et faktum. Da gikk Ford fordi General Motors i profitt, skriver Robbins (Simon & Schuster 2013). 

Hva gjør spørsmålene med oss?

Noe av hemmeligheten er å legge merke til hva spørsmål gjør med oss og trene mer på spørsmål som skaper gode refleksjoner, løsninger og inspirasjon. Det kan også løfte stemningen og virke motiverende. Effekten av spørsmål er noe vi kan trene på i egen selvledelse. Legg merke til hva ulike spørsmål gjør med deg selv og andre. Dette gjelder også tanker og indre kommunikasjon. 

Hvordan klarte jeg å havne her?  -er et selvkritisk spørsmål som kan hindre oss i å tenke mer kreativt. Hvis negative tanker lykkes med å skape negative følelser, så kan det ødelegge for konstruktive tanker og løsninger. Et mer positivt tankesett ser etter muligheter og fokuserer på det som kan gjøres.

Respektfulle spørsmål kan være effektivt, der vi ikke forutsetter motiver og teorier, men reflekterer mer. På den måten utforsker vi motiver og muligheter. Karriereveiledere er ofte gode på å kartlegge folk sine ressurser ved å stille gode spørsmål. Manus Motivasjon som driver med karriereveiledning har tips til noen konkrete spørsmål du kan stille når du skal ta et karrierevalg. Blant annet kan du spørre deg selv: 

  1. Hva slags liv ønsker du deg?
  2. Hva liker du å gjøre?
  3. Hva har du holdt på med fra du var liten?
  4. Hvordan kan du få brukt mest mulig av dine interesser og evner i et yrke?

Dette kan få i gang kreative refleksjoner. I tillegg kan du gjøre en liten «brainstorming» med seg selv, for eksempel ved å spørre: Hva driver jeg med når jeg er mest tilfreds? Er dette noe jeg kan bruke i et yrke? Hvilke egenskaper liker jeg å få brukt med meg selv? 

Hvilke verdier er viktige for meg? Hvilket miljø trenger jeg å være en del av? Er det lov til å være kreativ i ditt yrke? Får du tid til å drive med det du elsker? Det du er god på? Får du jobbe med strategier og utvikling, eller være med i en gruppe der man tenker konstruktivt?  

Stadig flere arbeidsgivere har begynt å anvende omvendte intervjuer slik at kandidaten får stille spørsmål. På den måten kan man også unngå misforståelser og feilrekrutteringer. Nyere generasjoner er kjent for å ha mer forventninger til en arbeidsgiver enn tidligere generasjoner. Da gjelder det å stille dem de rette spørsmålene, som for eksempel: Hva er viktige verdier for deg? Hvilke forventninger har du til oss som arbeidsgiver? 

Når vi er i ulike arbeidsprosesser er det lett for at vi blir presset av tidsfrister eller andre sine forventninger. Hvis du er en leder som skal sjekke om en ansatt er ferdig med en rapport, så er det ulike måter å spørre om det på. 

Hvilket av disse spørsmålene tror du virker mest motiverende?

Har du enda ikke sendt det inn? 

Hvordan går det med rapporten? Er det noe jeg kan bidra med?

Den krevende varianten kan fort svekke folk sin følelse av indre motivasjon og glede. Mens den mer empatiske kan gjøre det motsatte. Mykere verdier har ikke mindre effekt- snarere tvert imot kan de ha større effekt. Effekten kan være mer motiverende, fordi det er en positiv og inspirerende tone i et spørsmål som: Hvordan går det? 

Kommunikasjon er fremfor alt en mulighet til å vekke tillit og inspirasjon, kreativitet og refleksjon, trygghet og stabilitet, som er viktig for arbeidshelsen. Miljø, kommunikasjon og samhandling påvirker mennesker, og hvordan vi opplever arbeidslivet. Med mykere verdier vil vi forstå mer om hvordan mennesker tenker sammen og hver for seg, hvordan de motiveres av ulike arbeidskulturer, og hvordan de kan påvirkes. For eksempel vet vi at farger kan påvirke humøret og hvordan vi føler oss har mye å si for yteevne, motivasjon og drivkraft. Hvordan vi blir behandlet har en direkte effekt på yteevne. Skal du skape vekst i organisasjonen din må du stille de rette spørsmålene.