Når store endringer er på gang, er det fort gjort å stivne helt og kun ha fokus på å overleve. Grip heller sjansen og finn en unik måte å gjøre dagens usikkerhet om til morgendagens mulighet.

Game changer

I nedgangstider er det ikke så uvanlig at startups med spesielle produkter eller tjenester kan ta av. Under lavkonjunkturen i 2008 ble Airbnb, en startup og online markedsplass, grunnlagt. Tjenesten appellerte til sparsomme millennials på jakt etter en billig måte å reise på. Det er ingen bedre tid å starte et nytt selskap eller en ny idé enn i en depresjon eller resesjon.

Nedgangstider kan også for de fleste selskaper være gode tider for å introdusere enkle, rimelige løsninger og tilbud som knytter seg til forbrukere som har dårlig økonomi eller som bare er sparsomme på grunn av usikkerheter. I tillegg kan det være gode tider for etablerte selskaper å gjøre dramatiske endringer gjennom modige strategiske trekk.

Mindre ressurser som typisk følger med lavkonjunkturer, tvinger innovatører til å gjøre ting de burde ha gjort allerede:

Les også: Vis retning i en smidig transformasjon - ledernytt.no

 

Kutt forsiktig

Ta en grundig titt på hva som er i innovasjonsporteføljen din og kutt minst 50 prosent av det. Fokuser heller ressursene dine på steder der de kan ha størst innvirkning. Mange av prosjektene du kutter, er sannsynligvis ting som tar unødig tid og ressurser og suger innovasjonslivet ut av organisasjonen din.

Mestre smarte strategiske eksperimenter

Når du skal eksperimentere, er det viktig å gjøre det med riktig fremgangsmåte. Følg akronymet HOPE, som på engelsk betyr: hypothesis, objective, prediction, execution plan. Start med en hypotese, design et eksperiment med klare mål og forestill deg hva du tror vil skje. Deretter kan du teste ved å måle og vurdere prediksjonen din.

Les også: Hvor modig er din strategi? - ledernytt.no

 

Del innovasjonskunnskapen

Mange tror at vellykkede gründere søker størst mulig risiko, men det stemmer ikke. Vellykkede gründere håndterer risiko på en smart måte ved å dele den så bredt de kan. Ledere og bedrifter bør omfavne åpen innovasjon og finne smarte måter å samarbeide på – nå mer enn noen gang.

Les også: Innovasjonsledelse for fremtiden - ledernytt.no

 

Tekst: Cecilie Hammernes  Foto: Istock.com  Kilde: hbr.org