LES OGSÅ: Hvordan motivere for best effekt

Underkategorier av motivasjon varierer, men du kan opprette en personlig liste over underkategorier for ditt eget liv. For eksempel, hvis du jobber på et tradisjonelt arbeidssted, har du en sjef, medarbeidere og en HR-avdeling. Hver eneste dag, uke, måned og år vil hver av disse gruppene kreve visse ting fra deg. Sjefen din forventer at du skal gjøre de oppgavene du er satt til å gjøre, og dine medarbeidere kan legge til ting som ikke er i din vanlige arbeidsplan. Dette kalles for ytre motivasjon og er ofte fryktbasert. Dersom du ikke utfører dine vanlige plikter, kan du bli redd for å miste jobben din. Og hvis du gjør det bra, vil både sjef og medarbeidere se på deg som en eksemplarisk ansatt.

Til å begynne med kan indre motivasjon noen ganger være litt vanskeligere å definere. Mennesker er for eksempel tiltrukket mot mestring, å oppnå mål, å lære nye ting og å aldri slutte å vokse. Men å vite dette gjør ikke at du nødvendigvis holder deg til den personlige budsjettplanen du hadde satt opp. Kanskje du ønsker økt kontroll over livet ditt og innser at kontroll på økonomien er det første skrittet for å komme dit.

For at du skal klare å holde deg til planen, kan det å identifisere typen motivasjon som er tilstede under en bestemt oppgave være til stor hjelp. Les derfor disse tipsene slik at du lettere kan forstå din mangel på motivasjon til å fullføre bestemte oppgaver.

1. Legg en grunn til oppgaven.

Å bli motivert til en oppgave betyr ikke nødvendigvis at du må være spent eller glad for det du skal gjøre. Noen ganger må du spørre deg selv om hvorfor oppgaven er viktig, og hva det vil ha å si for ditt liv. Svaret kan være så enkelt som at du ikke får sparken. Men motivasjonen for å svare på e-poster fulle av klager vil være veldig annerledes enn motivasjonen for å stå opp klokken fem, slik at du kan tilbringe tid med barnet ditt før første skoledag. Så det er viktig å tenke på at motivasjon kan være litt uklar.

2. Vurder din motstand for å komme i gang.

Har du noen gang hatt en truende deadline på et prosjekt, men i stedet for å gjøre det du skal, bruker du heller tid på å rydde i klesskapet eller polere bilen din? Hvis dette er en gjentakende vane, kan det hende det er noe du bør finne ut av på et dypere plan. Kanskje du er redd for å mislykkes? Hvis dette er noe du vanligvis sliter med, kan du ha et usunt forhold til stress.         

Ifølge en studie om stress ved Universitetet i London kan hormonet som gir gode følelser, dopamin, oppmuntre til repeterende oppførsel. Dette betyr at folk kan være like avhengige av stress som av «likes» på Instagram. Men det viktigste studien fant, var at de med ukontrollerte stressnivåer hadde høyere risiko for kreft og hjertesykdom enn røykere eller de med dårlig kosthold.

3. Bruk 15-minuttersregelen

Vanligvis er det kanskje ikke så vanskelig å gjøre det du skal når du er på jobb, men hva med de daglige oppgavene hjemme? Etter en lang dag på kontoret er det ikke akkurat fristende å ta tak i klesvasken som bygger seg opp eller klippe gresset som er i ferd med å gjøre hagen din om til en jungel.

I sin bok Happier at Home, råder Gretchen Rubin til å bruke 15-minuttersregelen. Du kan oppnå ganske mye på bare 15 minutter, men likevel kaster de fleste av oss bort den tiden på mobilen eller andre uviktige ting. Bestem deg derfor for å jobbe med en oppgave du egentlig ønsker å utsette, i 15 minutter uten avbrudd. Gjør dette hver dag i en uke og legg merke til din fremgang.  

LES OGSÅ: Slik holder du dine ansatte motiver

Tekst: Cecilie Hammernes / Kilde: Success.com