Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
arrow_upward
Lilian Milook bredde[1]

Fra middelmådig til enestående kundeservice

Alle bedrifter forholder seg til kunder. Men det er stor forskjell på hvordan de tar vare på dem. Kundeservice er for noen et nødvendig onde, for andre en kunst. Hvordan går du fra dårlig eller middelmådig kundeservice, til en kundepleie som overgår alle forventninger?

Går du i fella?

Lillan Arturén mener at mange bedrifter har en for slapp holdning til kundeservice, og at de i stedet for å pleie kundene, er for opptatt med å selge.

– Vi ser ofte at bedrifter fokuserer på sitt budskap, prater i vei, og tenker at de skal selge. De glemmer rett og slett at de har kunden foran seg, og ser dem ikke. De lytter heller ikke, og er opptatt av seg selv. Mange lover for mye, men holder ikke halvparten av det.

– De fleste har nok gått i den fellen at de tar kundene de allerede har, for gitt. Nye kunder er det som får fokuset, og de glemmer å skape en relasjon til eksisterende kunder. De forstår ikke at man må ta vare på dem, spesielt siden disse kundene koster minst. Jeg har vært opptatt av personlig å besøke butikkene som fører våre varer, og spørre dem hva de er fornøyde med, hva de trenger og hva vi kan gjøre for dem. Dette er de beste og billigste kundene!

– En grunnforutsetning for salg er at man er genuint interessert i mennesker. Da lytter man mye og vil vite mer. Det handler om et samarbeid mellom bedriften og kunden, en vinn-vinn-situasjon der man er samarbeidspartnere i relasjonen.

7 TEKNIKKER FOR SKAPE KUNDESERVICE MED WOW-EFFEKTEN


Lese mer? Velg et abonnement som passer deg

Se flere pakketilbud her

Allerede abonnement? Logg inn her

Artikkelen er kun tilgjenglig når logget inn.


Har du glemt ditt passord?

Forvandle organisasjonen med growth mindset

Har du kjent på at noen medarbeidere ofte tenker i etablerte, statiske baner og ønsker å bevare stat...
Slik skaper du vekst og utvikling

Er du en raus leder?

Tar du vare på menneskene rundt deg, eller blir det mest fokus på arbeidsoppgavene?  En raus lede...
For å lykkes må du være genuint opptatt av mennesker

Konflikthåndtering forebygger mobbing

I Norge er mobbing i arbeidslivet et mindre problem enn i mange andre land, men mye avhenger av arbe...
Konflikter og mobbing på arbeidsplassen

Ledelse

Til topps med agile ledelsesfilosofi

Agile ledelse innebærer en ledelsesfilosofi som blant annet er preget av flat struktur, fokus på men...
Suksess med agile ledelsesfilosofi
Kommunikasjon

Snakker du om deg selv på en engasjerende måte?

Står folk med ørene på stilk og årvåkne blikk når du forteller ting? Eller ser de på klokken mens de...
ikke vær redde for å snakke om seg selv.

Ordet er ditt – få flere til å snakke i forsamlinger!

Et typisk møtescenario er at noen snakker mye, mens andre holder helt kjeft. Ofte er det de samme so...
Få flere til å ta ordet i forsamlinger

Slik kan lederteam lære av akutt-team

Akuttmedisinske team kan ikke mislykkes, for når de går til aksjon står det om liv. Lederteam eller ...
lederteam

Både boss og buddy

Skal man lykkes med å være både boss og buddy, så må man kjenne begge rollene godt og vite når man s...
Test deg selv: Er du boss eller buddy?

 

Slik kan bedrifter internasjonaliseres

Internasjonalisering er blitt billigere gjennom globaliseringen, men det er likevel ingen enkel løsn...
Internasjonalisering har blitt billigere
Ledelse

Sinte ledere skaper frykt og mistrivsel

Er du en sint leder? Å holde følelsene sine under kontroll på jobb kan være en personlig belastni...
Sinne kan føre til tyrannisk atferd

Ledelse

Bli kvitt møteproblemet!

De fleste bedrifter bruker unødig mye tid på møter, og de møtene som holdes, er ofte ineffektive. Me...
Effektive møter
Kommunikasjon

Ditt sosiale nettverk kan være avgjørende for din suksess

Networking er viktig for å skape større nettverk og flere muligheter. Her får du de beste tipsene fo...
Lær deg å networke med disse tipsene

Ledelse

Ikke gå i forandringsfella!

Sigurd Granmark mener at de fleste tror de driver med endringsledelse, mens de egentlig holder på me...
Endringsledelse eller forandringsledelse?
Ledelse

Slik kan man endre uvaner

Uvaner og inngrodde atferdsmønstre kan endres, men det krever mer enn et alvorsord eller en lengre m...
Inngrodde atferdsmønstre