Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
arrow_upward
Lilian Milook bredde[1]

Fra middelmådig til enestående kundeservice

Alle bedrifter forholder seg til kunder. Men det er stor forskjell på hvordan de tar vare på dem. Kundeservice er for noen et nødvendig onde, for andre en kunst. Hvordan går du fra dårlig eller middelmådig kundeservice, til en kundepleie som overgår alle forventninger?

Går du i fella?

Lillan Arturén mener at mange bedrifter har en for slapp holdning til kundeservice, og at de i stedet for å pleie kundene, er for opptatt med å selge.

– Vi ser ofte at bedrifter fokuserer på sitt budskap, prater i vei, og tenker at de skal selge. De glemmer rett og slett at de har kunden foran seg, og ser dem ikke. De lytter heller ikke, og er opptatt av seg selv. Mange lover for mye, men holder ikke halvparten av det.

– De fleste har nok gått i den fellen at de tar kundene de allerede har, for gitt. Nye kunder er det som får fokuset, og de glemmer å skape en relasjon til eksisterende kunder. De forstår ikke at man må ta vare på dem, spesielt siden disse kundene koster minst. Jeg har vært opptatt av personlig å besøke butikkene som fører våre varer, og spørre dem hva de er fornøyde med, hva de trenger og hva vi kan gjøre for dem. Dette er de beste og billigste kundene!

– En grunnforutsetning for salg er at man er genuint interessert i mennesker. Da lytter man mye og vil vite mer. Det handler om et samarbeid mellom bedriften og kunden, en vinn-vinn-situasjon der man er samarbeidspartnere i relasjonen.

7 TEKNIKKER FOR SKAPE KUNDESERVICE MED WOW-EFFEKTEN


Lese mer? Velg et abonnement som passer deg

Se flere pakketilbud her

Allerede abonnement? Logg inn her

Artikkelen er kun tilgjenglig når logget inn.


Har du glemt ditt passord?

Selvledelse gir arbeidsglede

Selvledelse har gunstige effekter både på ledere, enkeltmedarbeidere og hele organisasjoner, blant a...
Hvordan skape arbeidsglede?

Tar bedriften din vare på hele mennesket?

I dag er tradisjonelle goder for ansatte, som firmabil, fete bonuser eller firmahytte, på vei ut i m...
Familievennlig og menneskefokusert bedrift

Slik finner du riktig medarbeider

Mange ledere er kun opptatt av å finne den riktige faglige kompetansen for oppgaven når de skal rekr...
Rekruttering av nye medarbeidere

Ledelse

Slik kan din bedrift bli grønnere

Mange bedrifter ønsker å framstå som miljøbevisste og mange ledere har innført strategier for en grø...
Slik får bedriften din en grønnere profil
Ledelse

Den kreative kompetansen

I dagens arbeidsliv er det en nødvendighet å være konkurransedyktig. For å få til dette er man nødt ...
kreativitet er en viktigste kompetansen bedrifter bør fokusere på

Slik kan du fornye ditt lederskap

Mange ledere jobber etter prinsipper fra 1950-tallet og har ikke tilpasset seg en verden i rask endr...
Slik tilpasser du deg en verden i rask endring

Slik lykkes du med netthandel

Overraskende mange gjør en dårlig jobb på nett. Mange strever også med å skape et godt nok samspill ...
Netthandel

Se utenfor Vesten!

For å lykkes med banebrytende innovasjon er det avgjørende at vi ser utover det kjente og vante, alt...
Fremtiden og mulighetene.

 
Ledelse

Etikk og moral - slik påvirker det din bedrift

Tenker du at etikk og moral er noe som tilhører filosofenes verden, og at dette er noe du ikke treng...
Etiske og moralske dilemmaer
Ledelse

Åpner bedriften opp for nye ideer – eller er dere fastgrodd i gamle rutiner?

I dagens stadig mer avanserte teknologiske verden skjer endringene raskt – det som for et år siden v...
Hvordan kan morgendagens ledere tenke nytt?

Ledelse

Forretningsmodeller for en bærekraftig fremtid

I dag er samfunnsansvar et stadig viktigere spørsmål for bedrifter. Hvordan kan de posisjonere seg f...
Megatrendene i samfunnet og de globale utfordringene
Kommunikasjon

Slik tar du knekken på hersketeknikkene

De aller fleste av oss har vært utsatt for herskteknikker, enten bevisst eller ubevisst. Men på noen...
Slik avdekker og snur du bruken av hersketeknikker

Digital Ledelse

Hvor solid er digitaliseringsprosessen i din bedrift?

Digitalisering er på alles lepper og vi kappes om å prøve å ligge i forkant og være innovative. Men ...
Digitaliseringsprosessen
Ledelse

Det effektfulle lederskapet – Gjør mindre, få mer gjort

Å være effektfull som leder betyr å gjøre det du skal på riktig måte. Det høres kanskje selvsagt ut,...
Effektiv ledelse