1. Ha et helhetlig, individualisert perspektiv

Har medarbeiderne en følelse av fellesskap? Støtter du deres karrieremål? Føler de seg verdsatt? Brenner de for jobben de gjør? Prat med dem, og finn ut hva som er det viktigste for hver enkelt.

2. Vis takknemlighet

Sørg for at medarbeiderne vet at de er verdsatt. Gi for eksempel et gavekort til hver ansatt rundt ferier eller skap et initiativ for å sikre at kulturen i selskapet er noe alle er stolte av. Å vise anerkjennelse er den beste måten å skape tillit på.

3. Oppdag deres 'hvorfor'

Motivasjon handler alltid om hva folk ønsker å oppnå eller bli. Finn ut hva som virkelig motiverer medarbeiderne dine. Hva er deres "hvorfor?" Vit hva de vil ha – og gi det til dem. Preferanser er dynamiske og endres med kontekst, ha derfor jevnlige samtaler med medarbeiderne om hva de vil.

4. Sett realistiske mål og gi opplæring

Å være god i jobben sin øker selvtilliten og motiverer en ansatt. Sett klare og realistiske mål og gi de den opplæringen de trenger for å lykkes, som for eksempel online-kurs eller faglige seminarer. Denne tilnærmingen identifiserer hva de trenger for fremtidig vekst og demonstrerer din personlige investering i deres suksess. Når de ansatte mestrer oppgavene sine, vil de føle seg mer dyktige og at de gjør fremgang.

6. Lag en fremtidsrettet visjon

Ha et klart definert høyere formål. Hver ansatt bør forstå hvordan de bidrar til å levere dette formålet til kundene. Ledere bør ha en ubestridelig følelse for dette formålet, forsvare det og feire det med sine ansatte. En sterk leder vil utvikle en kultur hvor hver enkelt føler seg vitalt knyttet til dette større oppdraget.

Les også: Slik sikrer du at visjonen gjør jobben sin - ledernytt.no

7. Sett tonen for bedriftskulturen

Hvis du er en hyggelig og medfølende leder, vil medarbeiderne bli mer motiverte og ofte speile disse handlingene. Å selv praktisere hva du forventer av andre, setter tonen for hvordan de andre vil oppføre seg.

8. Utvikle en sterk bedriftsrytme

Utvikle en rytme som fremmer vekst, kreativitet og engasjement. Ved å ha ukentlige samlinger for hele selskapet kan de ansatte dele ideer, holde seg engasjerte og være tro mot kjerneverdier. Når ting skal fornyes, gi de ansatte tid til å identifisere og diskutere problemer, samt dele dypere og mer kreative løsninger.

Les også: Hvordan ta ansvar for egen motivasjon? - ledernytt.no

Tekst: Cecilie Hammernes  Foto: Privat  Kilde: Forbes.com