En del bedrifter har liten respekt for grenser og kjører hardt for å nå målene sine
I dag er det mange ansatte som har problemer med krysspress mellom jobb og fritid, der jobben ofte s...
Organisasjonskultur
Ikke utsett til i morgen det du kan gjøre i dag
Du har helt sikkert utsatt oppgaver både én og flere ganger. De fleste av oss gjør det. Men hvorfor ...
Bli med å bygge fremtidens regionsmuseum
10 konkrete ting suksessrike mennesker gjør litt annerledes enn andre
Selvledelse
Det krever kontinuerlig praksis og trening for å bli suksessrik. Suksess skjer ikke tilfeldig, selv ...
Slik sikrer du deg suksess
Jobb, karriere & Ledelse
Hvordan unngå å være dum, ifølge en dumhetsforsker
David Dunning er berømt for å studere dumhet, men hans arbeid viser også måter vi alle kan bli smart...
Slik blir du smartere
Ledelse
Meningsfulle samtaler skaper lykkelige og målbevisste ansatte
Emosjonelt intelligente ledere bruker meningsfulle samtaler for å hjelpe ansatte til å føle seg lykk...
Dyktige ledere følger med på megatrender og bruker kunnskapen om disse til å forberede bedriften til å lykkes
Verden er i enorm omveltning, og mange bedriftsledere sliter med å forstå konsekvensene av endringen...
Les mer....
Det hjelper ikke med moderne innovasjonsbegreper hvis ikke innovasjon og nyskaping er prioritert som del av ledelsesagendaen
Vi lever i en virkelighet der teknologien utvikler seg eksponentielt. Hvordan skal man kunne klare å...
Les mer....
Tren hjernen din til å være mer kreativ
Kreativitet er noe som må trenes opp og finpusses. Jo mer vi lærer om hvordan hjernen fungerer, dest...
Kommunikasjon
Hvordan tørre å si fra på jobb
Du har kanskje opplevd å sitte i et møte – kanskje du hører på en leder som ikke var fornøyd med tea...
+PLUSS Artikler, Helse & Ledelse
Slik tar du som leder ansvar for sykefraværet
Denne artikkelen gir råd til hvordan du som leder kan ta grep for å unngå sykefravær. I forrige arti...
Sykefravær
+PLUSS Artikler, Jobb, karriere & Ledelse
Hva er det som gjør vaner så kraftfullt?
Vaner er ikke en bevisst adferd det er noe vi bare gjør. Det starter gjerne med en preferanse, trigg...
Vaner
+PLUSS Artikler, Jobb, karriere & Ledelse
Hvis du blir avbrutt 30 minutter om dagen, hver arbeidsdag, så tilsvarer dette tre arbeidsuker i året!
Av og til kan det være vanskelig å få jobben og hverdagen til å henge sammen, og mange havner i en s...
kontroll over tide og prioriteringer
Ledelse
Ledere bør ikke ta all æren for virksomhetens suksess
Som daglig leder er det naturlig å ønske å ta æren for positive resultater i virksomheten. Men en fe...
Les mer
Lederblogg
Hamsterhjulet: Derfor har du det bedre enn du tror
Du er lei. Dagene går på repeat. Du tar deg i å drømme om en annen jobb. Andre ansvarsområder. Et an...
Del 5, +PLUSS Artikler, Teamledelse
Kunnskapsdeling i praksis kan synliggjøre ansattes kompetanse
TEAMLEDELSE DEL 5
Kunnskapsdeling kan bidra til læring og utvikling av nye ideer. Hvis vi deler kunnskapen vår med and...
Kommunikasjon
Hvordan tørre å si fra på jobb
Du har kanskje opplevd å sitte i et møte – kanskje du hører på en leder som ikke var fornøyd med tea...
+PLUSS Artikler, Helse & Ledelse
Slik tar du som leder ansvar for sykefraværet
Denne artikkelen gir råd til hvordan du som leder kan ta grep for å unngå sykefravær. I forrige arti...
Sykefravær
+PLUSS Artikler, Jobb, karriere & Ledelse
Hva er det som gjør vaner så kraftfullt?
Vaner er ikke en bevisst adferd det er noe vi bare gjør. Det starter gjerne med en preferanse, trigg...
Vaner
+PLUSS Artikler, Jobb, karriere & Ledelse
Hvis du blir avbrutt 30 minutter om dagen, hver arbeidsdag, så tilsvarer dette tre arbeidsuker i året!
Av og til kan det være vanskelig å få jobben og hverdagen til å henge sammen, og mange havner i en s...
kontroll over tide og prioriteringer
Teamledelse, Del 5, +PLUSS Artikler, Teamledelse
Oppnå konkurransefortrinn ved å bruke hverandres kunnskap
TEAMLEDELSE DEL 5
De som klarer å dele kunnskap effektivt, har et konkurransefortrinn, og kunnskapsdeling kan dermed v...
+PLUSS Artikler, Digital Ledelse
Digitalisering har ført til nye arbeidsformer – men hva må til for å lykkes?
Endringer i teknologien åpner for nye muligheter i hvordan næringslivet tilbyr, leverer og skaper ve...
Les mer....
+PLUSS Artikler, Ledelse
Ekstraordinære ledere bygger motstandskraft
Det hjelper ikke å bare lage et produkt, selge det og håpe på det beste kun for at du skal tjene mes...
Les mer....
+PLUSS Artikler, Ledelse
Implementering av innovative løsninger
Innovasjon er en kraftig motor for fremgang og vekst, men veien fra idè til suksess er sjelden en re...
Jobb, karriere & Ledelse
Hvordan usikkerhet gir næring til innovasjon
Det kan hende at teknikken du tar i bruk for innovasjon, er den riktige teknikken. Men det hjelper i...
Les mer
Ledelse
Vis at du verdsetter andre på arbeidsplassen – med de 5 kjærlighetsspråkene
Å være synkronisert med kollegene sine er ikke alltid like enkelt. Men ved å bli kjent med de fem kj...
Ledelse
Slik legger du til rette for at arbeidsplass har motiverte ansatte som trives
At motiverte ansatte er viktige for bedriften, er en kjent sak. Men visste du at arbeidsgleden har d...
Arbeidsglede
Ledelse
Ta kontroll over vanene dine – skap et bedre arbeidsmiljø
Vi har alle vaner og uvaner; ting vi ønsker å bli bedre på, og ting vi ønsker å kutte helt ut. Men h...
Les mer....
Ledelse
Hva gjør fremtidens ledere for arbeidsmiljøet?
Vi har en tendens til å se på utbrenthet som et individuelt problem som skyldes individets atferd, h...
Les mer....
Ledelse
Lær deg å lese ansiktsuttrykk – oppnå suksess i forretningslivet
Det kan lønne seg å lære å lese ansiktsuttrykk slik at du kan forstå hva andre tenker og føler – før...
Lederblogg
Nei, det er ikke bedriftene eller regjeringens ansvar å sørge for at styremøter også er tilpasset småbarnsforeldre og ammende mødres behov
Å sitte som styremedlem i en virksomhet er et stort privilegium, men også et stort ansvar. Dette ans...
12 tips til ledere som planlegger permitteringer eller oppsigelser
Å permittere ansatte er sannsynligvis noe av det vanskeligste du må gjøre i din rolle som leder. Og ...
+PLUSS Artikler, Kommunikasjon
Ledere og alle på arbeidsplassen bør ha noe grunnleggende kunnskap om kommunikasjon
Kommunikasjon skjer ofte uten at vi tenker oss om, fordi det faller naturlig. Men hvis vi skal håndt...
+PLUSS Artikler, Kommunikasjon
Psykologisk trygghet handler om i hvilken grad medarbeidere føler seg trygge på at de kan si fra uten å frykte negative konsekvenser, slik som tap av jobb eller forfremmelsesmuligheter
Manglende positivt ytringsklima kan føre til en overfladisk konsensus, der det kan se ut som om alle...
Les mer....
+PLUSS Artikler, Ledelse
Når bør du «få skikk» på noen i teamet ditt?
Uansett hvor mye du håper at du ikke trenger å gjøre det, kommer det en tid i de fleste lederes karr...
+PLUSS Artikler, Jobb, karriere & Ledelse
Blir emosjonelle krav det nye tema innen ledelse?
Psykologisk trygghet har vært et hett tema innenfor ledelsesfaget de siste årene. Det er på ingen må...
Les mer
+PLUSS Artikler, Ledelse
Hvordan fremme nye ideer og innovative løsninger i organisasjonen?
For å fremme nye ideer må det bygges opp en innovasjonskultur som skaper psykologisk trygghet og han...
Les mer