Hardt arbeid

Midhjell forklarer at hun ikke startet med en stor gründervisjon. Hun syntes produktene hun tok inn fra Frankrike til Norge var så bra at hun ville gi dette et par år. Men som mange gründere erfarer, blir man fort «fanget» i sitt eget selskap. Etter å ha solgt livsverket sitt med svært god fortjeneste over 20 år senere, ville det vært naturlig å ta en pust i bakken. Midthjell klarte å slappe av i tre uker..

– Det var faktisk Kapital som gjorde meg oppmerksom på at jeg var milliardær. Da ble jeg litt satt ut, det var faktisk ganske pinlig. Det er ikke noe jeg har higet etter, for pengene har aldri vært selve drivkraften. Tittelen «milliardær» gjør at du blir satt i en kapitalistisk bås, noe som er helt fjernt for meg. Men jeg elsker at ting blir stort. Hvis det er for puslete, blir det fort kjedelig. Og for å gjøre ting stort, må man ha et fokus på å nå målene vi skal, og dermed må du jo tjene penger for å utvikle videre. Du må ha fokus på å gjøre de riktige tingene.

– Det krever også at du bryr deg om tallene og har et fokusert øye på bedriftens bunnlinje. Fra jeg startet det første firmaet, Dermanor, tok det cirka fem år før bedriften var solid nok til at jeg tok ut noe særlig lønn. Jeg hadde kontor i leiligheten, og fikk mat av mamma. De første årene var det bare jobbing, og alle pengene ble pløyd inn i bedriften igjen. Etter å ha drevet i 20 år var imidlertid tiden inne for å gjøre noe nytt. Da jeg hadde solgt, tenkte jeg at nå skulle jeg få slappet litt av. Men det var kjempekjedelig å bare sitte der uten å gjøre noe. Jeg lurte fælt på hva jeg skulle gjøre nå.

Styrker i bunn

Utfordringen kom i form av en konkurstruet, tradisjonsrik bedrift som var bærebjelken i en liten bygd på Vestlandet. Midthjell gikk inn som deleier, og etter hvert eneeier og administrerende direktør, i klesbedriften Dale of Norway.

– Å starte i minus, der du er usikker på om bedriften går konkurs eller ikke, var tøffere enn å starte helt fra scratch. I dette tilfellet var det faktisk ikke engang penger til å kjøpe garn til høstens produksjon da jeg tok over. Så du fighter og står på, og ser på hvilke hull som må tettes. Jeg hadde ansvar for en hel arbeidsstyrke og i dette tilfellet, en hel bygd! Jeg så på det som spennende, en interessant merkevare, og det å kunne bidra til å hjelpe lokalsamfunnet. Men etter hvert begynte jeg å føle på hvilket ansvar jeg hadde for denne bygda. Samtidig ga jo det også ekstra energi og motivasjon, en litt større mening.

– En av mine styrker, som jeg virkelig fikk bruk for i Dale og som jeg mener er avgjørende for å få til noe stort, er å være veldig strukturert og effektiv. Å holde fokus på hva som er riktig å gjøre til enhver tid for å nå målene. De ansatte må få klare oppgaver, og trenger ikke se hele bildet slik topplederen gjør det. Da blir det fort overload. Det var ikke alle på Dale of Norway visste hva jeg holdt på med. Jeg sjekket hele tiden hva som fungerte og ikke i hver enkelt avdeling, og holdt overblikket slik at det kunne begynne å flyte.

– Det er også en fordel å være bredspektret. Jeg har ingen problemer med å ha like godt fokus på markedsføring og salg som på detaljer og regnskap. Hvis du bare er opptatt av ett område i bedriften din, vil du etter hvert få problemer. Å være kreativ er også en fordel, for det er ofte ting som må løses kreativt uten at et finnes en fasit på forhånd. Jeg synes det er gøy å holde mange baller i lufta og få dem gjennomført. Men samtidig som du er kreativ og finner løsninger, må du aldri miste fokuset på bunnlinja av syne. Vi må ikke undervurdere detaljene. Mange mente jeg var for detaljorientert, men det blåser jeg i, så lenge jeg får gode resultater. Jeg var også tøff i forhandlinger og gikk ikke av veien for å stille krav.

Fokus på menneskene

Midthjell forklarer at det er avgjørende at man ikke glemmer menneskene som jobber i bedriften – at de føler seg sett og respektert og at de har en mening med det de gjør.

– I Dermanor fokuserte jeg veldig på menneskene, å se dem på godt og vondt. Det ble som en stor familie. Jeg var opptatt av at alle skulle bli bedre, at alle skulle utvikle seg. Hvis du bare fokuserer på business, vil ikke folk føle seg viktige. Du må se at menneskene er veldig viktige for å lykkes. Folk liker å jobbe med noe som gir mening, så skap en overordnet mening med det dere gjør – noe som ikke handler om å tjene penger. Ingen blir fryktelig engasjert over å skulle tjene mer penger for eieren sin. De ønsker å se at sjefen også er engasjert i de samme målene som dem, fordi dette smitter.

– Dette overordnede fokuset kan innebære at dere formulerer at dere skal bli best på et eller annet, men det viktigste er at det gir mening og retning. I Dermanor var fokuset at vi skulle bli Nordens beste kosmetikkfirma med de beste produktene, og at vi skulle være faglig orientert og utvikle bransjen til å bli mer profesjonell. I Dale of Norway ga det seg selv, vi skulle fortsette å lage verdens beste strikkeprodukter i ull og med norsk produksjon, og sørge for en solid bedrift som kom lokalsamfunnet til gode.

Vit, ikke tro

Ifølge Midthjell er det å tro og håpe at alt går greit, selve oppskriften på å gå på dukken.

– Du må sørge for at lederne under deg fungerer godt. Du som leder skal vite at du har kontroll, ikke tro. Du må spørre og grave for å finne ut hva som skjer i virksomheten du leder. Ikke ta for gitt at det går greit. Omgi deg med dyktige mennesker, og ikke vær redd for å la de som ikke fungerer, gå. De som er selvstyrte, trenger du bare passe på innimellom for å sjekke at alt er på stell. Mens andre igjen trenger litt mer oppfølging. I Dale of Norway måtte vi gjennom flere ryddeprosesser, og noen av de eksisterende ansatte var ikke alltid like komfortable med det. «Sånn gjør vi det hos oss» kan være en utfordring når du går inn i andre bedrifter.

– Det er også vesentlig å passe godt på kundene. Det kan virke som en klisjé at kunden skal være i fokus, men det er kundene et selskap eksisterer for. Uten kunder, ingen selskap. Det er fort gjort hvis du begynner å bli markedsleder, at du blir litt arrogant. Du må hele tiden ha fokus på topp service, være hjelpsom og gi verdi til kundene dine hele veien. Den dagen du mangler forståelse for hva kunden vil ha, er du ferdig. Kundene deres kan være forhandlernettverket, eller direkte bedrifts- eller forbrukerkunder, men det går i prinsippet ut på det samme. Finn ut hva kunden vil ha, og finn en måte å gi dem det på. Se kundene som mennesker, ikke som inntektskilder, og oppfør deg ordentlig og redelig.

Kvinnelig suksess

Midhjell har også kjent på fordommene mot kvinnelige toppledere og hvordan omverdenen definerer det man faktisk har fått til.

– Når det er en kvinne med blå øyne og blondt hår, er det faktisk mange som tenker at hun har hatt flaks som har fått det til. «Hvem er det som har hjulpet deg», på en måte. Men etter at jeg snudde Dale of Norway, og hadde skapt suksess for andre gang, kunne det ikke like lett forklares som flaks. Da skjønner man at det ligger noe substansielt bak suksessen. Og da jeg fikk status som milliardær, selv om jeg i starten syntes det var ganske ubehagelig, kunne det i alle fall ikke lenger kalles flaks. Hun har jo faktisk fått det til!

– Men jeg har nok måttet overbevise mer at jeg har noe å fare med, enn om jeg hadde vært mann med dress og slips. Det var heller ikke mange damer som startet for seg selv og bygde stort da jeg holdt på, så jeg var nok litt tidlig ute. Det er fortsatt få damer som satser stort, og dette tenker jeg er et problem i samfunnet i dag. Her spiller selvfølgelig familieliv inn. Mange menn har hatt kvinner som har tatt ansvaret hjemme. Skal kvinner med familie bygge stort, må de ha en mann som tar mer av ansvaret.

– Jeg kjente også ekstra på det å være kvinne som kom utenfra, da jeg tok over Dale of Norway og skulle rydde opp i et kaos. Den grunnleggende respekten mange har for menn, måtte jeg skaffe meg ved å bevise at jeg var god nok. Det var dager hvor jeg lurte på om jeg orket å holde på lengre. Men jeg er sta og gir meg ikke, og det er jeg glad for. For tross alt vil du oppleve utfordringer, motgang og problemer uansett hva du velger å drive med, avslutter Midthjell.

Hilde 2.jpg

Midhjells viktigste lærdommer

  • Vit hva som er de riktige tingene å gjøre, og sørg for at alle er klar over hva som skal prioriteres akkurat nå
  • Ha fokus på detaljene, samtidig som du sørger for titusenmetersblikket og oversikten
  • Bunnlinja er ikke noe som hører hjemme bare i en regnskapsrapport – denne må du holde øye med hele veien
  • Vit at du har kontroll, ikke tro at du har det
  • Sørg for gode ledere og ta vare på kundene
  • Hold god struktur og sørg for at alle tingene i bedriften fungerer, fra avtaleverk til økonomi og gjennomføring av planer
  • Ikke vær redd for å ta ubehagelige avgjørelser.
  • Ha et bredt fokusspekter, slik at du ikke mister noen deler av gjennomføringen av syne
  • Se menneskene som jobber i bedriften, og sørg for at de jobber med noe som gir mening og tilfredsstillelse

Tidslinje

  • 1987 – Startet Dermanor, etter hvert flere selskaper som ble Dermagruppen
  • 2004 – Kåret til Årets forretningskvinne
  • 2009 – Solgte Dermanor/Dermagruppen
  • 2019 – Ble deleier i Dale of Norway
  • 2013 – Ble eneier og CEO i Dale of Norway
  • 2018 – Solgte Dale of Norway
  • Driver i dag HiMi Invest, HiMi Eiendom og HiMi Foundation

 Tekst: Inger Lise Kontochristos  Foto: Ingar Næss, Studiof2.no