Det som er fascinerende med denne mannen er at han har en egen evne til å få fram hvor viktig mellommenneskelige relasjoner er for å prestere optimalt i de aller fleste situasjoner. Han sa det så genialt enkelt: -”Dåkker veit det, det hær handle rætt og slætt om å få FLEST mulig, OFTEST mulig i situasjona dær dæm e BÆST mulig!” Dette har utvilsomt stor overføringsverdi til bedrifter og næringsliv. Det handler rett og slett om å kjenne sine ansatte godt nok!
4 grunner til å kjenne dine ansatte:
1. For å få medarbeidere som trives, med evne, vilje og ønske om å skape best mulig resultat for din bedrift!
En felles kartlegging av de ansatte sine personlighetstyper vil gi fornøyde medarbeidere som kjenner seg selv, aksepterer egne og andres særegenheter og som har selvtillit i forhold til egen kompetanse. Kjennskap til egne personlighetstrekk vil gjøre at ansatte selv i større grad vet hva som skal til for at de skal prestere bra og trives. Du vet sikkert selv hvor effektiv og inspirert du blir når du har arbeidsoppgaver som du liker og som du føler at du er god på?!
2. Unngå å bruke unødig tid på konflikter som skyldes misforståelser.
Alle bedrifter, uavhengig av bransje, kan på en enkel måte sies å ha en «kald» og en «varm» side. På den «kalde» siden ligger struktur, systemer og annen administrasjon. På den «varme» siden ligger mellommenneskelige relasjoner. Undersøkelser gjort av det norske firmaet Geruda viser at ledere har 80 prosent av sine største utfordringer som «varme», men at de i praksis bruker 80 prosent av tida si på «kalde» oppgaver! Ved å kjenne dine ansattes personlighet, og gjennom at medarbeiderne kjenner hverandres personlighet, vil vi unngå det meste av konflikter og uenigheter som oppstår pga. at vi ikke snakker samme språk. Som leder vil du dermed ha et robust og effektivt verktøy til mer bevisst og klok kommunikasjon med ditt team eller organisasjon. Få gode relasjoner mellom dine ansatte, der alle drar lasset sammen i ønsket retning!
3. For å kjenne sine ansattes læringsstil og vite hva som setter dem i prestasjonsmodus.
Ved å kjenne en medarbeiders personlighet, vil vi blant annet vite mer om hvilke arbeidsformer/samarbeidsformer personen foretrekker, hvordan vedkommende foretrekker å motta og gi informasjon, hvilket grunnlag personen tar sine beslutninger ut i fra og hvordan medarbeideren foretrekker å strukturere/organisere seg. Dette gjør at både ledere og medarbeidere kan justere kommunikasjon og samhandling for å få det beste ut av hver enkelte.
4. Slik at du kan sette sammen optimale team
Effektive team kjennetegnes ved at både forskjeller og likheter utnyttes til det beste for den overordnete målsettingen til teamet. Her gjelder det å mobilisere de menneskelige ressursene og få disse til å spille sammen, slik at bedriften bruker sine ansatte der de er best. En kartlegging av de ansattes personlighet vil gjøre at dere blir mer klar over ressurser og kompetanse som finnes i gruppa, slik at bedriften evner å utnytte disse på best mulig måte. Ingen enkeltperson kan være komplett, men at et team kan være det!
Les også: Teamledelse fra A-Å
Så, for å avslutte som jeg begynte, i fotballens verden: Det hjelper kanskje ikke om Rosenborg kjøper seg Norges største spisstalent dersom de setter spilleren som midtstopper. Så før du setter spillere på benken, eller kanskje til og med drar ut på markedet etter nye spillere; kanskje det kan lønne seg å se litt nøyere etter hva du har i egen spillestall, og om de spiller på riktig plass på banen?
- Om forfatter:
Tekst: Åse Børset, hun brenner for å få folk til å føle seg verdifulle og for at bedrifter skal se de enorme verdiene som faktisk ligger i menneskers særegenheter. Foto: privat