1. Skill mellom dine egne følelser og den ansattes arbeidsinnsats

Først og fremst er det viktig å skille mellom følelser og den ansattes faktiske arbeidsinnsats.
Svenske Bosse Angelöw, førsteamanuensis og sosialpsykolog, foreslår en metode som innebærer at du setter deg ned og spør deg selv følgende spørsmål:

På en skala fra 1 til 10: Hvor godt liker du den ansatte som irriterer deg?

På en skala fra 1 til 10: Hvor godt arbeid gjør den ansatte?

Metoden baserer seg på at du holder følelsene borte når du svarer på spørsmål nummer to. Synes du det er vanskelig å vurdere den ansattes arbeidsinnsats rettferdig? Da kan du be om hjelp fra en annen kollega.

«Ledere er farget av deres personlige mening om sine ansatte. Og det blir enda mer synlig i de tilfeller hvor den ansatte utfører et dårlig arbeid, men likevel blir favorisert», sier Bosse Angelöw og fortsetter:

«Den viktigste delen av jobben som leder er tross alt å få de ansatte til å prestere bra, uansett hva du synes om dem».

2. Fokuser på deg selv

Hva gjør deg irritert? Skriv det ned. Lag en liste over alle de negative sidene ved den ansatte.

Når du har gjort det: Skriv ned alle de positive sidene du kommer på. Da får du et helhetsbilde av din opplevelse av den ansatte. Savner du noen opplysninger om denne personen? Da kan du tilbringe mer tid med denne personen på jobb, prøv å finn ut hva som ligger bak atferden som du synes er irriterende.

Bosse Angelöw forteller om en leder som var veldig irritert over en ansatt som hun mente hadde en arrogant oppførsel. Han var dyktig i jobben sin, men ville aldri ha kaffe med de andre kollegaene. Han satt også alltid alene i kantinen.

«Men oppførselen kan komme fra flere ting enn bare arroganse. Personen var kanskje sjenert eller ubekvem i uformelle situasjoner.»

Det er derfor viktig at du som leder spør deg selv hvorfor den ansatte egentlig oppfører seg slik.
Hvis ikke det hjelper så kan du stille deg disse tre spørsmålene:

  1. Kan du påvirke personens atferd?
  2. Kan du unngå denne personen?
  3. Hvem blir påvirket av denne oppførselen?

«Er svarene «nei, nei og jeg» på disse spørsmålene så må du slutte å legge energi på denne personen», sier Bosse Angelöw.
Du kan som oftest ikke velge å ignorere en person helt. Men du kan endre din egen atferd slik at du ikke lar deg bli påvirket så negativt.

3. Hold masken

Uansett hva du gjør: Ha kontroll på hva du sier, men like mye hvordan du sier det. Stemmeleie og kroppsspråk viser din irritasjon uansett om du ikke sier det rett ut.
«Din atferd som leder må være profesjonell og nøytral», sier Bosse Angelöw.

kilde: chef.se