To be or not to be lojal

Å skille lojale medarbeidere fra de illojale krever oppmerksomhet og en helhetlig vurdering, men dette er ingen enkel oppgave. Hvordan kan du som leder legge til rette for best mulig lojalitet i alle ledd?
Mange forventer at fordi du er leder, så skal folk ha respekt og være lojale mot deg, men det er faktisk noe du må gjøre deg fortjent til.
Kathleen Mathisen mener at mange ledere tar medarbeidernes lojalitet for gitt.
– Mange forventer at fordi du er leder, så skal folk ha respekt og være lojale mot deg, men det er faktisk noe du må gjøre deg fortjent til. Mange medarbeidere er veldig opptatt av det etiske, og stiller krav til lederne med tanke på ting som samfunnsansvar, etiske retningslinjer og bedriftskultur. Og hvis du da er veldig integrert i bedriften og det den står for, men som leder ikke er enig med hvor dere skal gå, så er det ingen selvfølge at dine ansatte vil vise deg lojalitet. De kan til og med finne på å varsle, fordi de ønsker bedriftens beste. De jobber der fordi de tror på strategi og verdier.

Allerede abonnement? Logg inn.
En måned print + digitalt
- LederNytt print magasiner
- LederNytt digital magasiner og arkiv
- LederNytt Pluss artikler
Kr 199,-
Ett år print + digitalt
- LederNytt print magasiner
- LederNytt digital magasiner og arkiv
- LederNytt Pluss artikler