God trivsel gir god ledelse. Det kommer ikke bare deg til gode når du trives i lederjobben. Også organisasjonens resultater, ledelseskvaliteten, din egen tilknytning til arbeidsplassen og medarbeidernes trivsel påvirkes positivt når du trives. Det viser en gjennomgang av 698 studier og artikler om lederens trivsel fra perioden 1953 til 2024.

Bak gjennomgangen av de 698 studiene og artiklene står Stine Rasmussen og Jan Heiberg Johansen, som begge er lektorer ved Aalborg Universitet.

– Forskningen bekrefter det vi alle mistenker: Trivsel er nøkkelen til godt lederskap. Det er et viktig og grunnleggende budskap som har konsekvenser for hva vi forstår som profesjonell ledelse. Uten en sterk organisatorisk ramme vil tiltak for lederes trivsel ikke ha den ønskede effekten. Det er ikke et spørsmål man kan overlate til den enkelte leder å sette på dagsordenen, sier Jan Heiberg Johansen i en pressemelding og tilføyer:

– Min erfaring fra fem år med lederes trivsel, kombinert med ny forskning, bekrefter at dette er avgjørende for organisasjonens suksess.

Jan Heiberg Johansen mener at det er relevant å kjenne den forskningsmessige kunnskapen om lederes trivsel når den enkelte organisasjonen vil skape et bedre psykisk arbeidsmiljø for ledere.

– Uten en målrettet tilnærming til lederes trivsel, risikerer man å famle i blinde og ikke oppnå de ønskede resultatene. Ledere har, som alle andre, rett til et sunt og sikkert arbeidsmiljø.

Les også: Hvorfor skal arbeidslivet investere i trivsel?

6 råd om å øke trivselen

Organisasjonspsykolog og ledelsesrådgiver Malene Friis Andersen deler seks råd i magasinet Trivsel, om hvordan ledere kan forbedre sin egen trivsel.

  1. Ta kontroll over din tid tilbake og still deg selv spørsmålet: Hvem bestemmer over min kalender, og hva jeg skal bruke min tid på? Er det en møtekalender eller en arbeidskalender, hvor jeg kan prioritere min tid?
  2. Rekk ut til medarbeiderne og be dem om hjelp til å være den lederen de gjerne vil ha. Spør hva medarbeiderne har behov for.
  3. Arbeid med relasjonen til din nærmeste sjef. Ta diskusjonen om prioriteringer og hvilke rammer du har behov for.
  4. Gå sammen i ledergruppen, støtt hverandre og ta dialogen om hvordan dere skaper noen ordentlige rammer for deres ledelse.
  5. Forhold deg realistisk til hva som er mulig.
  6. Vær oppmerksom på at arbeidsmiljøloven også gjelder for deg.

Les også: Slutt å ignorere ansattes trivsel – det påvirker bunnlinjen din!

Tekst: Helle Kragh, i samarbeid med Lederweb.dk  Foto: Istock.com