De fleste bedrifter er nå godt i gang med enten enkle eller mer avanserte AI-prosjekter, men for å oppnå suksess er det viktig å først se på hvordan organisasjonen er strukturert. Jeg får ikke understreket nok, betydningen av å først skape en positiv holdning internt, samtidig som man utvikler de riktige teknologiske løsningene. 

AI, og spesielt generativ AI, er på svært kort tid for mange blitt en integrert del av virksomheten. De effektivitetsgevinstene og innovasjonsmulighetene som generativ AI tilbyr er åpenbare og viser seg allerede i alt fra produktutvikling og innholdsproduksjon, til brukeropplevelser og intern administrasjon. 

  • Hva er Generativ AI 

    Generativ AI er en type kunstig intelligens (AI) som har evnen til å skape nytt innhold basert på mønstre den lærer fra eksisterende data. Disse dataene kan variere og kan omfatte bilder, sanger, skriving og annet innhold. Generativ AI kan lage fantastiske bilder, skrive poesi eller kode, og til og med produsere et rapspor som høres ut som ekte vare.

    Nøkkelen til å forstå generativ AI ligger i navnet. Det er kunstig intelligens som kan generere nytt innhold som ikke eksisterte før. Generativ AI analyserer ikke bare eksisterende data – det skaper nytt innhold. For eksempel, hvis du ber en generativ AI-drevet chatbot om å foreslå et slagord for den nye kaffevirksomheten din, kan den i løpet av et par sekunder gjennomgå flere tiår med kaffeslagord og komme opp med et nytt slagord.

    Generativ AI er en undergruppe av kunstig intelligens som fokuserer på å lage algoritmer og modeller som genererer nytt innhold som tekst, bilder, kode, videoer, 3D-gjengivelser, musikk og mer som etterligner menneskelignende kreative prosesser. Generativ AI er en gren av kunstig intelligens der maskiner kan lage nytt og unikt innhold uavhengig. I motsetning til tradisjonelle AI-systemer som er avhengige av allerede eksisterende data eller regler, bruker generativ AI dyplæringsteknikker for å analysere mønstre og generere nye resultater.

En spesielt tydelig fordel med generativ AI er dens rolle i automatisering av arbeidsoppgaver for medarbeidere, som raskt kan bidra til for eksempel å produsere detaljerte analyser, bedre beslutningsgrunnlag for ulike team, eller bare en mer effektiv arbeidshverdag. Interne prosesser kan gå fortere og bli mer sømløse, og kunder og andre interessenter kan få raskere og bedre service. 

Men for å få nytte av generativ AI i hele organisasjonen, må alle forstå denne teknologiens potensial og hvordan den best kan brukes. Dette gjelder på alle nivåer, fra ansatte, mellomledere og helt opp til toppledelsen. Bedrifter som fortsatt ikke har en hensiktsmessig AI-kultur på plass, bør straks starte en opplæringsprosess for å overvinne eventuell motstand mot innovasjon, som jo ofte finnes i organisasjoner, særlig i de med lange tradisjoner. 

Når nysgjerrigheten og aksepten for AI er vekket, kreves det to prioriterte tiltak:

  1. Investering i korte prosjekter som gir raske gevinster, såkalte "lavthengende frukter". Dette gir konkrete bevis på AI-løsningers anvendelighet, som er den beste måten å håndtere motstand mot innovasjon på.
  2. Skap en smidig organisasjon - i praksis, bygg og muliggjør for rask omstilling. Dynamiske team kan bygge og dra nytte av AI-løsninger bedre enn mer tradisjonelle og hierarkiske organisasjoner. Dette gjelder ikke minst for å identifisere de datakildene som er nødvendige for effektive AI-løsninger.

Å endre bedriftsstrukturer tar tid, men å sette i gang og gjennomføre korte AI-prosjekter med lønnsomhetspotensial kan gå raskt. 

Les også: Gode resultater krever bedriftskultur som støtter mål og strategier - ledernytt.no

Noen tips for å lykkes;

  • Enkle AI-prosjekter bør struktureres i korte trinn som enkelt kan gjennomføres i praksis og knyttes opp mot eksisterende forretningsprosesser. Mål for prosjektet må også formuleres.

  • For mer administrative prosjekter passer det ofte bedre å koble løsningene som utvikles til eksisterende prosesser, heller enn å forsøke å finne opp nye prosesser og forretningsområder. Når slike prosjekter lykkes, øker motivasjonen for å være innovativ og bygge helt nye løsninger.

Å lykkes med å bygge gode AI-løsninger handler ikke bare om å endre kultur og holdninger. Det krever også en teknisk plattform som så enkelt som mulig bør kunne innlemmes i bedriftens eksisterende tekniske infrastruktur. Her må de teknisk ansvarlige være oppdaterte på både eksisterende løsninger og de ulike AI-modulene som passer for sine bedrifter, og det må innarbeides god struktur for disse i virksomhetens arkitektur.

Selvsagt er det også at toppledelsen må forstå kraften i AI og oppmuntre til initiativ. En positiv innstilling er nødvendig. I stedet for å avvise muligheter på grunn av utfordringer med å identifisere lønnsomhet, trengs en vilje til å utforske nye muligheter, selv om selvfølgelig hensyn til cybersikkerhet, personvern og andre juridiske spørsmål også må tas i betraktning.

Tekst: Thomas Aardal, CTO, Nagarro Foto: privat