Oppretthold kvalitet og nøyaktighet

Gjør kvalitet til en viktig komponent i hver beslutning du tar. Start med å fokusere på prosessene dine. Sørg for at du får på plass interne systemer for å sikre nøyaktighet – og gjør det klart hvem som er ansvarlig for hva.

For eksempel, for å sikre at kundens bestilling er nøyaktig, sørg for at noen – hver dag – har ansvar for å visuelt gjennomgå hver ordre før den sendes, sjekker sporing for eventuelle forsinkelser og følger opp leveringstjenesten dere har.

Vær en ekspert på dine produkter og tjenester

Kjenn produktene og tjenestene dine ut og inn. La kundeservice- og salgsteam ha dyp kunnskap om produktene dere tilbyr. Gjør kundeserviceteamet ditt til en integrert del av kundens prosess ved å tilby den aller beste servicen som står til kundenes forventninger. Lær også opp kundeserviceteamet ditt til å hele tiden yte det lille ekstra.

Møt kundene der de er

Undersøk hvordan kundene dine foretrekker å samhandle når de legger inn bestillinger. Noen ønsker å snakke med en ekte person for å få svar på spørsmål i stedet for et automatisert system. Tilby muligheten til å bestille både via telefon og e-post. For de som foretrekker et online bestillingssystem, gjør dette systemet så brukervennlig som mulig, gjerne med en tilgjengelighet 24/7/365. Dette sikrer en konstant bekvemmelighet.

Gi merverdi ved å benytte en rådgivende tilnærming

Hold regelmessige forretningsgjennomganger for å diskutere nåværende behov og for å forutse kundenes fremtidige behov. Del proaktivt din ekspertise i bransjen og forstå perspektiver over et bredest mulig spekter. Grav dypt for å forstå og løse kundenes utfordringer.

Personlige preg

Dyrk meningsfulle relasjoner med kunder og verdsett dem som enkeltpersoner, ikke bare ordrenummer. Når det er mulig, la kundene dine ha tilgang til flere kontaktpunkter, inkludert tilgang til ledere og annet personell på toppnivå. Oppretthold konsistens i kundeserviceteamet som er i direkte kontakt med hver kunde for å sikre et nivå av komfort og tilknytning.

Les også: Slik blir du kundenes favoritt

Tekst: Cecilie Hammernes  Foto: Istock.com  Kilde: Forbes.com