Klev mener at det er viktig å ta en runde med seg selv, før du prøver å få andre til å oppfatte deg annerledes.

– Tenk over hva du ønsker at andre skal assosiere deg med. Hvilke ord ønsker du at de bruker både før og etter de har møtt deg? Ikke bygg fasade, bygg deg selv.

Analyser nåværende situasjon

Klev har utformet en oppskrift på hvordan du kan gå frem når du ønsker å bygge din personlige merkevare. Det starter med å finne ut av hvordan merkevaren din er i dag. Vet du ikke dette, er det vanskelig å bygge videre. Hun foreslår å gjøre en 360 graders analyse av deg selv i forhold til hvordan du fremstår både online og offline.

– Denne analysen tar for seg alt fra hvordan du fremstår på sosiale medier, hvordan du fremstår når andre møter deg personlig med kroppsholdning, språk, stil og klær, din bakgrunn og hvor du kommer fra samt hvem som er i nettverket ditt. Alt dette kommuniserer og sier noe om deg enten du er klar over det eller ikke.

– Hvordan er det på sosiale medier, som for eksempel LinkedIn? Hva kommuniserer profilbildet og teksten? Hvordan fremstår jeg på CV-en?

Dem som kjenner deg best vil ikke alltid ha objektive meninger om hvordan du fremstår i sosiale medier, og derfor anbefaler Klev at du spør noen du ikke kjenner like godt om å gi tilbakemeldinger. Dette kan gi fin tilbakemelding på hvordan førsteinntrykket ditt er.

– Når jeg holder workshops får jeg ofte to og to som ikke kjenner hverandre til for eksempel å analysere hverandres profilbilder.

Nettverket ditt kan også gi verdifull input.

– Spør 10 til 20 personer om å beskrive deg med tre adjektiver, og se om det er noen ord eller begreper som går igjen. Svarene kan si mye om nåværende merkevare, sier Klev. Deretter kan du sammenlikne svarene med resultatet fra resten av analysen, og se om det er en rød tråd.

– På denne måten finner du ut av om du har en sterk, utydelig eller svak personlig merkevare, og om du er fornøyd med assosiasjonene som kommer frem.

Fyll hullene i din nåværende merkevare

Når du har analysert merkevaren din på godt og vondt er det lettere å gå inn og vurdere hva du skulle ønske folk sa om deg, og hva du ønsker å bli kjent for.

– Det er spennende å utforske seg selv med styrker og svakheter, sier Klev. Kobler du ønskene dine opp mot merkevaren du har i dag kan du finne ut hvor du har avvik. Hvor er det du ikke viser nok eller fremstår slik du ønsker? Hvilke områder trenger du å justere? Og hvilke kan du la ligge? Tilsammen utgjør dette en guide som vil vise deg hva du bør fokusere videre på.

– Det å bygge personlig merkevare er en pågående prosess. Jo mer du utvikler deg, lærer og får erfaring, jo mer vil det påvirke merkevaren din i samme retning. Personlig utvikling og personlig merkevare går hånd i hånd.

Også var det de sosiale mediene da. Klev anbefaler at du velger noen få å konsentrere deg om. Ikke vær tilstede på alle, da har det lett for å bli halvveis, og det er ikke bra. Bransjen og din ønskede merkevare bestemmer hvilke medier du bør fokusere på.

– Tenk over hvilke sosiale medier som passer best til det du ønsker å oppnå. Jobber du for eksempel med foto eller produkter er Instagram spennende, mens dersom du er konsulent er LinkedIn kanskje mest aktuell.

Fasadefellen

Hensikten med personlig merkevarebygging er at personen på nettet skal stå i stil med den folk møter i virkeligheten. Klev forteller at mange går i fasadefellen, og dermed ikke klarer å bygge den sterke personlige merkevaren de ønsker, fordi den personen du er i virkeligheten ikke passer sammen med hvordan du fremstår på sosiale medier.

– Fremstår du som utadvendt og sprudlende, mens du egentlig er stille og forsiktig så vil det jo være forvirrende for dem du møter.

Begynner du å kopiere andre er du også raskt på tynn is. Istedenfor å bygge din egen merkevare, fremstår du slik du tror det skal være.

– Det er lett å tenke at «hun der er tydelig ekspert, og jeg vil være som henne». Også begynner du å kopiere, og bygger en fasade som ikke er deg. La deg heller inspirere av andre, men finn din egen stil og tone.

Hun forteller at du må tørre å blåse litt i hva alle andre mener om deg. I stedet bør du tenke på hva du selv mener er riktig, og hvordan du ønsker å bli fremstilt.

– Selvfølgelig må du tilpasse deg bransjen du er eller vil inn i, men du må ikke miste deg selv.

Her er 10 fallgruver du bør unngå når du skal bygge din personlig merkevare:

  1. Å tro at personlig merkevare er det samme som ditt navn, cv eller utseende
  2. Å gå for fort frem uten at du også jobber med din personlige utvikling
  3. Å mangle forståelsen mellom ditt nåværende og ønsket merkevare
  4. Å gjøre din personlige merkevare for kompleks
  5. Å prøve å kopiere andre, heller enn å være ekte og autentisk deg
  6. Å undervurdere viktigheten av å ha en rød tråd eller helhet i det du gjør og sier
  7. Å være alt for korrekt og seriøs og dermed ikke vekke følelser eller engasjement
  8. Å prøve å være noe for alle heller enn å ha en klar og tydelig målgruppe
  9. Å unngå å være tilstede på sosiale medier 
  10. Å glemme at alt kommuniserer

TEKST: KRISTIN SKOLEM              FOTO: PRIVAT