Implementering av inkluderende praksis kan gi den samme tilgangen til ressurser og muligheter for marginaliserte eller ekskluderte grupper. Ved å vise støtte til alle grupper av mennesker, kan merkevaren din påvirke positiv sosial endring. Det kan også sende en melding til forbrukerne om at bedriften din bryr seg om de samme tingene som dem. Forbrukerne er mer tilbøyelige til å samhandle med og forbli lojale mot et selskap når de føler at selskapets verdier stemmer overens med deres egen tro. 

Vær autentisk

For å nå et bredere publikum må du være autentisk og formålsdrevet. En genuint inkluderende merkevareopplevelse bør være integrert i enhver vellykket markedsføringsstrategi. Som bedriftseier bør du gjenkjenne de forskjellige behovene til kundene dine, uansett hvem målgruppen er. Deretter bør du iverksette tiltak for å sikre at dine produkter og tjenester er tilgjengelige for alle. Dette skaper en positiv kundeopplevelse, bygger tillit og fremmer lojalitet mot merkevaren din. Hvis du vil øke kundebasen din, er det tre trinn du må gjennom. 

Tre avgjørende trinn som inkluderer kundene

Når du skaper en inkluderende merkevareopplevelse, er det avgjørende å innlemme muligheter for engasjement for alle typer forbrukere på hvert punkt i den kreative prosessen. Dette inkluderer:

Før

Sørg for at alle dine første reklamekampanjer er innbydende. De bør inneholde ulike ansikter og stemmer som når ut og snakker til alle målgrupper helt likt. Å gjøre dette helt i starten kan bidra til å sikre at du deler budskapet og produktet ditt med et størst mulig publikum.

Under

Sørg for at opplevelsen du tilbyr, er tilgjengelig for alle gjennom hele kundereisen. Det være seg ulike aldre, evner og bakgrunn. Er det potensielle barrierer som kan hindre folk i å engasjere seg? Kan kundene ha glede av opplevelsen på mer enn ett språk? Kan noen lyd- eller visuelle komponenter være utilgjengelige for noen? Er fargetoner eller teksturer synlige for alle? 

Etter

Ha teamet ditt med deg, de skal nemlig være åpne for tilbakemeldinger fra kundene. Tilbakemeldinger er den beste måten å forbedre praksis og fortsette å lære og diversifisere merkevaren din på. Ha undersøkelser, vurder kundenes meninger og få dem til å føle at de er en del av prosessen ved å tilby muligheter for engasjement både før, under og etter opplevelsen.

Les også: Metoder som sikrer ekstraordinære kundeopplevelser

Tekst: Cecilie Hammernes  Foto: Istock.com  Kilde: Success.com