Bedrifter kommer til å endre karakter. Måten vi organiserer oss transformeres. Effektivitet kommer til å bli målt i en helt ny skala. Medarbeidere kan bruke tiden sin langt mer fornuftig uten å måtte gjøre repeterende oppgaver. Bransjer endrer seg.
Ta for eksempel markedsførere, som allerede bruker AI til å identifisere målgruppesegmenter og automatisk generere landingssider, e-poster og skjemaer som passer målgruppen. Over hos salgsavdelingen genererer AI kundemailer, skriver tilbud og planlegger og forbereder møter. På kundeservice skapes skreddersydde, personlige svar slik at servicemedarbeideren kan gi kunden både raskere og mer nøyaktige svar – alt basert på erfaring som AI tilegner seg dag for dag.
Så ja, generativ AI vil forandre måten vi jobber på. Faktisk viser en fersk undersøkelse blant mer enn 500 ledere i IT-bransjen at to av tre ønsker å satse på generativ AI det kommende halvannet året, mens en tredjedel av disse mener dette vil være virksomhetens topprioritet.
Midt i en eksplosiv vekst har vi imidlertid ikke snakket nok om risikoen som følger med utstrakt bruk av generativ AI i næringslivet
Bedrifter trenger et tydelig definert rammeverk for hvordan vi bruker generativ AI på en ansvarlig måte, som ivaretar for eksempel etikk og personvern. Et godt sted å begynne vil være å reflektere over følgende fem punkter for trygg og ansvarlig bruk av generativ, kunstig intelligens.
Mange utfordringer ligger foran oss, ikke minst når det kommer til lovgivningen. Jeg tror på en tilnærming til disse utfordringene på tvers av offentlig og privat sektor, og at vi deler på de teknologiske fremskrittene vi kan.
Lykkes vi med det, kan vi klare å frigjøre det enorme potensialet i AI vi så vidt har begynt å se konturene av.
Uten at det går på bekostning av kvalitet, nøyaktighet, etikk og personvern.
Les også: Kunstig intelligens som verktøy og støtte for ledere - ledernytt.no
Tekst: Christen Seeberg, country manager Salesforece.